Valóságos háborút folytatott egymással az amerikai Anheuser-Busch és a dél-afrikai SABMiller az egyik vezető kínai sörgyár, az ázsiai ország északi részén népszerű Hapi sört készítő Harbin Brewery Group megszerzéséért. Az ígéretes piac a külföldi sörgyártók sorát vonzza Kínába.

A sör az egyetlen olyan Nyugatról átvett élelmiszer, amelyet igazán megszerettek a kínaiak. Ráadásul - ellentétben például az átízesített sajtokkal, kávéval vagy tejföllel - azt ugyanabban a formában fogyasztják, mint Európában vagy Amerikában. Ha nem is minden sarkon, de a legzamatosabb belga nedűk is kaphatók - igaz, meglehetősen borsos áron -, a gazdag keleti városokban pedig több német és belga söröző, ír kocsma található, sőt helyenként még bajor hangulatú sörfesztiválokat is rendeznek. A kínaiak azonban - nem utolsósorban alacsony áruk miatt - leginkább a hazai söröket kedvelik. Különösen népszerű a Hapi márka, mely az ország legrégebbi sörgyárában, az észak-kínai Harbin városban készül. A 104 éves múltú Harbin Brewery - mely a többi kínai sörgyártóhoz hasonlóan 10-11 fokosra főzi italait - a csehektől és a németektől, illetve az oroszoktól tanulta el a sörkészítés csínját-bínját, de ízvilágát a kínai és a japán kultúra is befolyásolta.

Nem csak a kínaiak szeretik a Hapit: május-júniusban a világ két legerősebb sörmogulja csatázott érte. A harcot végül a leginkább a Budweiser márkáról ismert, világpiac-vezető amerikai Anheuser-Busch nyerte a - Kelet-Európában is igen erős, Magyarországon a Dreher Sörgyárak Rt.-t birtokló - dél-afrikai SABMillerrel szemben. Mindkét cégnek már eddig is voltak részvényei a negyedik legnagyobb kínai sörgyárként emlegetett Harbinban, az Anheuser közel 50 millió dollárért szerzett korábban 7 százalékos részesedést, ami mellé most további 30 százaléknyi részvényt vásárolt a hongkongi tőzsdén. Az Anheuser - melynek Budweiser-reklámjai jól ismertek a kínai városokban - ellenlábasánál 30 százalékkal többet ajánlott részvényenként, 720 millió dollárra értékelve a Harbint, ami szakértők szerint 35-szöröse a vállalat idén várható profitjának. Az amerikai cég nemcsak gáláns árat ígért, de még egy bónuszt is felajánlott: vállalta, hogy a nehézipar haldoklása miatt gondokkal küszködő Harbin városának 8 millió dolláros segélyt nyújt a gazdaság fellendítésére.

A rivális SABMiller sem járt rosszul. A világ második számú sörgyártója ugyanis - nem folytatva a licitcsatát - úgy döntött, megválik a kínai vállalatban élvezett részesedésétől. A dél-afrikaiak 2003-ban szerzett 29,4 százalékos pakettjükért - helyi értesülések szerint - 211 millió dollárt kapnak (ezzel 124 millió dollárt "keresnek" röpke egy év alatt) az Anheuser-Buschtól, amely így már a részvények kétharmadát birtokolhatja. Az amerikaiaknak azonban még ez sem oltotta a szomját: élni kívánnak elővásárlási jogukkal a fennmaradó részre, amelyet az akvizíció nyomán a hongkongi tőzsde szabályai szerint élveznek.

Kínában a söripar az egyetlen szektor, amelyben az állam nem korlátozza a külföldi befektetők megjelenését. Az utóbbi két évben 700 millió dollár áramlott az ágazatba, aminek révén Kína megelőzte az Egyesült Államokat, és immár a világ vezető sörgyártó nemzete. Az 1,3 milliárd lakosú országban a piacért folyó harc szinte tartományról tartományra, járásról járásra zajlik. Az eladások 60 százalékán mintegy 500 kisebb-nagyobb, jórészt még állami tulajdonban lévő kifőzde osztozik, a fennmaradó 40 százalékot viszont öt gyártó uralja. Az északi Hejlungkiang és Csilin tartományban a Hapi a favorizált nedű, és 27 százalékban szintén az Anheuser tulajdonában van a Santung tartománybeli Tsingtao Brewery, mely 11 százalékos piaci részesedésével országosan vezető márka. Az Anheuser 98 százalékban tulajdonosa a vuhani Budweiser Wuhan International Brewing vállalatnak is, ahol Budweiser és Bud Ice márkáit készítik.

Mostani visszavonulása ellenére a SABMiller továbbra is fontos szereplő Kínában: övé az ország második legnagyobb sörgyártója, a China Resources Breweries 49 százaléka. A közép-kínai Hunanban a Huashi üzem söreit isszák a legtöbben. A Stella Artois-ról ismert belga Interbrew 50 százalékos tulajdonában van a kantoni és a csencsiangi sörtoplistát vezető China's Lion sörgyár. A fővárosban, Pekingben verhetetlen a Yanjing márka, melynek kínai állami kézben lévő gyártója a dél-keleti Fucsienben is terjeszkedni próbál. A többek között a Kronenbourg sört gyártó brit Scottish & Newcastle a dél-nyugati tartományokban erős Chongqing Sörgyárba vásárolta be magát 20 százalék erejéig.

Bár összesen mintegy hatvan kisebb-nagyobb külföldi sörcég van már jelen az országban, jó néhány neves vállalat kénytelen volt feladni kínai terveit. Így az ausztrál Foster's néhány hónappal megjelenése után két gyárán is túladott a veszteségek miatt, a dán Carlsberg pedig sanghaji sörfőzdéjétől vett búcsút. A kínai jelenlétért visszautasíthatatlan vételárat ajánló nemzetközi vállalatok - véli Ten Waj-ki, a belga Interbrew hongkongi leányvállalatának alelnöke - könnyen pórul járhatnak, mivel a rivális helyi gyártók egyelőre csupán kapacitásuk kétharmadát használják ki, ráadásul egy üveg sör átlagára Kínában mindössze 20 cent, töredéke a Nyugaton megszokottnak. Ennek ellenére a nagy sörgyártókat vonzzák a kiaknázatlan - évi 5 százalékkal növekvő - kínai piac lehetőségei: Kínában az egy főre eső éves sörfogyasztás csupán 19 liter, míg Japánban 50, az USA-ban pedig 84 liter.

GECSE MARIANN / PEKING

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Mindig egy pingvinekkel teli szigetre vágyott? Most megveheti

Mindig egy pingvinekkel teli szigetre vágyott? Most megveheti

Adventi irodalmi naptár - december 13.

Adventi irodalmi naptár - december 13.

Megvizsgáltak 13 slime-ot, és aggasztó dolog derült ki: a felük veszélyes anyagot tartalmaz

Megvizsgáltak 13 slime-ot, és aggasztó dolog derült ki: a felük veszélyes anyagot tartalmaz

Beszorult egy férfi az étterem zsíros szellőzőjébe: csak két nap múlva találtak rá

Beszorult egy férfi az étterem zsíros szellőzőjébe: csak két nap múlva találtak rá

A csütörtökön földre tepert momentumos politikus: "Nem adjuk a jövőnket!"

A csütörtökön földre tepert momentumos politikus: "Nem adjuk a jövőnket!"

A kínai turistákat vette célba Mészáros Lőrinc szállodalánca

A kínai turistákat vette célba Mészáros Lőrinc szállodalánca