A multinacionális vállalatok kétharmada véli úgy, hogy a hálózati infrastruktúra kiépítése révén versenyelőnyre tehet...

A multinacionális vállalatok kétharmada véli úgy, hogy a hálózati infrastruktúra kiépítése révén versenyelőnyre tehet szert. A META Csoport jelentése a világ kétezer vezető vállalatát vizsgálva megállapítja, 73 százalékuk már megkezdte, vagy a következő 1-2 évben megkezdi az áttérést az integrált hálózatokra. Az Economist Intelligence Unit minapi felmérésében a megkérdezett vállalatok kétharmadánál azt mondták, hogy öt éven belül integrálják hálózatukat, és csupán 8 százalékuknál felelték azt, hogy a későbbiekben sem tervezik a váltást.

Bár az internetalapú telefonálás világszerte egyre elterjedtebb, előrenyomulása sehol sem halad olyan gyorsan, mint Japánban - írta a közelmúltban a Far Eastern Economic Review. A japán távközlési minisztérium felmérése szerint a háztartások 7 százaléka már most ezt a távközlési lehetőséget használja. A 100 embernél többet foglalkoztató vállalatoknak több mint egytizede állt át az új rendszerre, további 43 százalékuk pedig tervezi azt. Az IDC piacelemző cég a tavalyi internetalapú telefonpiac értékét 421,8 millió dollárosra becsülte Japánban; ez az idén megtriplázódhat, és 2008-ra közel a hússzorosára nőhet. Ott azért terjed ilyen gyorsan az új rendszer, mert a hagyományos telefonálás költségei az utóbbi idők áresései dacára magasak. Az új telefónia legnagyobb előmozdítói Japánban is az ehhez szükséges berendezéseket gyártó informatikai vállalatok, mint például a NEC vagy a Fujitsu.

Az új távközlési lehetőséget egy 300 amerikai vállalatra kiterjedő felmérés szerint a cégek 30 százaléka már használja, 18 százalékuk teszteli, és további 34 százalékuk tervezi a használatát. Előrevetíti az amerikai telekommunikáció jövőjét az a tanulmány is, amely szerint az Egyesült Államok távközlési iparának élvonalában dolgozó cégek több mint fele már ezt a távközlési módszert használja. Az IP-telefónia lehetősége már az ezredfordulón is fennállt a tengerentúlon, bár ekkor még az innovációkészségükről híres legsikeresebb nagyvállalatok vezetői is kételkedtek a sikerében. A Gartner cég felmérései szerint 1999-ben az Egyesült Államokban a vállalati távközlési rendszerek mindössze 1,4 százaléka volt internetalapú, és az állomány értéke alig haladta meg a 70 millió dollárt. 2003-ra ez az arány 56 százalékra nőtt, a rendszerek értéke pedig meghaladta a 2 milliárd dollárt. A Gartner előrejelzése szerint 2007-re az IP-telefonok elterjedtsége 97 százalékos lesz, a rendszer összértéke pedig elérheti a 4,2 milliárd dollárt.

Európában is egyre több vállalat tér át az új telekommunikációs formára. Az IDC tíz európai országot átfogó tavalyi vizsgálata szerint a megkérdezett 625 vállalat 20 százaléka már átállt az internetalapú hangátvitelre, további 33 százalékuk pedig 2004-2005-re tervezi ezt. Európában a távközlési forradalom egyik legnagyobb éllovasa, a Siemens Information and Communication Networks nemrég kötött egy szerződést az angliai székhelyű Global Crossing telekommunikációs vállalattal, hogy annak telefonrendszerét - amely Európában a magánkézben lévő rendszerek közül a legnagyobb - IP-alapúvá alakítsa. Ez több mint félezer telephelyen 110 ezer brit állami alkalmazottnak nyújt majd teljes körű szolgáltatást. Az érintett alkalmazottak a váltás után otthonról is dolgozhatnak, mivel hívásaikat oda is átirányíthatják, vagy egy speciális szoftver segítségével a számítógépeikre is.

A sokak által a telekommunikációs fejlődés központjának tartott Kínában az internetes telefonálás előretörése állami segédlettel történik: a kormány jelentős összeggel támogatta például a China Telecomot abban, hogy kiépítse a világ legnagyobb VoIP-hálózatát. Indiában az ezer legnagyobb vállalat 7 százaléka már 2001-ben IP-alapú távközlést használt, és ez a szám 2002-re 10 százalékra ugrott. Az IP-telefonvonalak gyarapodása mostanra elérte az évi 119 százalékot, ennek tükrében pedig egyáltalán nem meglepő, hogy a Cisco Systems, a világ egyik legnagyobb, IP-telekommunikációs eszközöket gyártó cége szemet is vetett az indiai piacra.

Vannak olyan országok is, ahol a kormány - féltve a monopolhelyzetben lévő állami vállalat jövőjét - nem tolerál semmiféle konkurenciát. Tilos a VoIP-szolgáltatás többek között Albániában, Cipruson, Dél-Afrikában, Jordániában, Kenyában, Kubában, Mexikóban, Pakisztánban, Thaiföldön, Törökországban és Venezuelában.

VARGA BENCE

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
HVG Hetilap

Amikor az írás, a hang és a video összeér

A nagyvállalatok kétharmada a következő öt évben drasztikusan átalakítja infokommunikációs rendszerét: teljesen vagy legalábbis nagyrészt interneten alapuló, széles sávú integrált gerinchálózatra tereli, azaz egységes belső hálózati rendszerben továbbít adatokat, hangot, videofelvételeket. Az IP- (Internet Protokoll) telefónia - az integrált átviteli rendszerek gyűjtőfogalma - forradalmi változásokat hozhat a magyar vállalatoknál is.

Nem is tudja, mit kockáztat, ha nem mossa rendesen a fogát

Nem is tudja, mit kockáztat, ha nem mossa rendesen a fogát

Elképesztő magyarázatokat hoz a kormányközeli sajtó a Fidesz felfüggesztéséről

Elképesztő magyarázatokat hoz a kormányközeli sajtó a Fidesz felfüggesztéséről

Amikor a közös ellenzék rést ütött a hatalom pajzsán

Amikor a közös ellenzék rést ütött a hatalom pajzsán

Frankenstein a világűrben: megfejtették, hogy jöhetett létre a hóember alakú kisbolygó

Frankenstein a világűrben: megfejtették, hogy jöhetett létre a hóember alakú kisbolygó

Videó: végül Orbán Viktor is befutott az EU-csúcsra

Videó: végül Orbán Viktor is befutott az EU-csúcsra

Náray Tamás nem ért egyet azzal, hogy Orbán Viktor gatyáján nevetünk

Náray Tamás nem ért egyet azzal, hogy Orbán Viktor gatyáján nevetünk