A regisztrációs adó bevezetése komoly csapást mért a használtautó-importra, a kisautók árai viszont - bár az uniós árkiegyenlítődés hatásaként ezt jövendölték - egyelőre nem emelkedtek. A kereskedők ugyanis csak jelentős árkedvezményekkel tudják elérni a tavalyival megegyező forgalmat.

A fogyasztási adót felváltó regisztrációs adó bevezetése jócskán megdrágítja majd az autókat - riogatták az év elején az autópiaci elemzők a lakosságot. Különösen a magyarországi eladási statisztikákban meghatározó szerepet játszó kisautók árai növekednek majd az uniós árkiegyenlítődés hatására - szóltak a próféciák. Ezek után arra lehetett számítani, hogy az év első hónapjában komoly bevételre tesznek szert az autókereskedők, később pedig lanyhul a forgalom. A jelek szerint nem így történt. A kereskedők - a GKI Gazdaságkutató Rt. adatai szerint - az év első negyedében közel 46 ezer új kocsit adtak el, ami 3 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakától. A kutatóintézet szerint ennek egyik oka a regisztrációs adó februári bevezetése volt. A második negyedévben azonban különös módon javulás következett be: dacára annak, hogy a Pénzügyminisztérium májusban megemelte a regisztrációs adót, 58 ezer gépkocsit adtak el, azaz 8 százalékkal többet, mint 2003 hasonló időszakában. Lehet, hogy az új adóformának mégsem volt a piacra hatása?

A 13 céget tömörítő Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint a magyarországi autóeladások az elmúlt fél évben pontosan követték az európai fejleményeket. Az uniós "régi 15-öknél", akárcsak a tíz csatlakozó országban és Magyarországon, a március-áprilisi eladások jócskán felülmúlták a január-februári adatokat, majd két, némileg alacsonyabb forgalmú hónap következett. Az első félévben Magyarországon összesen közel 105 ezer autó kelt el, ez tavalyhoz képest 3 százalékos növekedést jelent, ami nagyjából megegyezik az ugyancsak 10 milliós lélekszámú Portugália mutatójával, s egyharmaddal haladja meg Csehországét.

"A regisztrációs adó 100-150 ezer forinttal drágította volna meg kocsijainkat - hangsúlyozza Hollósy Gyula, a családi vállalkozásként működő Suzuki Varró értékesítője -, de ezt a költséget nem hárítottuk a vevőkre. Nem is igen tehetnénk így, mivel a vásárlók, bár 1,2 százalékos teljeshiteldíj-mutatós kölcsönnel kecsegtetjük őket, így is alig jönnek." A HVG által megkérdezett kereskedők zöme Hollósyékhoz hasonlóan lenyelte a regisztrációs adó legalább egy részét. Főként ennek tudható be, hogy az európai internetes autós szaklap, az Eurocarprice elemzése szerint Magyarországon az augusztusig terjedő egyéves időszakban nemhogy nem nőttek, de 3,8 százalékkal estek a kiskereskedelmi árak.

A Citroen Hungária Kft.-nél szintén úgy érzékelték, hogy a vásárlói kedv május 1-je után megcsappant. A francia Peugeot-Citroen-csoport tulajdonában álló cég üzleti terveiben havi hetven-száz autó eladása szerepel, ám az utóbbi időben csak 45-50-től sikerül megválni. Az opelesként ismert Schiller Péter tulajdonában álló, Skodákat kínáló Palota Automobil Kft. a nyári hónapokban a tervekben szereplő havi hatvan-hetven helyett csak 35 autót volt képes eladni, de az utóbbi hetekben már a piac élénkülését észlelték. Mások szokásos vagy annál is jobb üzletmenetről számoltak be. "Attól függ, hogy éppen mi a trendi. Tavaly a Citroen meg a Peugeot volt erős, most a Renault meg a Ford" - vélte Kákonyi Tamás, az utóbbi eladásával foglakozó Autonett Kft. értékesítője.

A divaton és a listaáron kívül döntő lehet a vevőknek kínált kedvezmények köre is. A piacon mára mindennapossá váltak az olcsó kölcsönök, a nyereményjátékok, az ingyenes extrák. A Palota Automobilnál minden roncskocsi félmillió forintot ér, vagyis ekkora kedvezményt lehet igénybe venni a vásárláskor cserébe adott, forgalomból kivont jármű után. "Egy ötajtós szervokormányos Skoda Fabiát így 2,114 millió forintért lehet megkapni, vagyis olcsóbban, mint négy éve, amikor a modell piacra került" - mondja Beniczky Ádám ügyvezető. Az eredetileg szeptember 30-áig meghirdetett akciót egy hónappal már meghosszabbították, s nem kizárt, hogy az év végig fenntartják.

Az újautó-vásárlásokra a használtautó-piac is hat. "Hónapokon át hiába hirdettem négyéves Citroen Xsarámat - mesélte a HVG-nek egy budapesti orvos -, aztán úgy döntöttem, hogy a vesződés helyett inkább olyan eladót keresek, aki jó áron beszámítja. Ez aztán a márkaválasztásomat is eldöntötte. A listaárból több százezer forint kedvezményt kaptam."

Csökkent a kínálat a használtautó-piacon, mert - mint azt a HVG-nek Molnár István, az Autó Néró Kft. tulajdonos-ügyvezetője elmondta - a regisztrációs adó jóformán ellehetetlenítette a használtautó-importot. Az év első felében 11 ezer használt kocsi érkezett Magyarországra, az egy évvel korábbinak a harmada. Míg a februárig fennállt fogyasztási adó a számlaérték 10, illetve 20 százalékára rúgott, most csak a motor hengertérfogata számít. "Egy nyugaton 4 ezer euróért vásárolt, jó állapotú 1,6-os Opel Vectra után eddig 100 ezer forint fogyasztási adót kellett fizetni, most 360 ezret. Az 1,8-as változat után régebben 200 ezret, most 810 ezret" - hoz példát Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke. Molnár Istvánnal együtt meg vannak győződve arról, hogy az újautó-lobbi mesterkedésének hatására szúrtak ki az importőrökkel.

Szakértők az uniós csatlakozás másik várható hatásaként emlegették, hogy - a nyugatabbra jellemző árviszonyok begyűrűzéseként - mérséklődik a különbség az alacsonyabb és a magasabb kategóriájú autók árai között. A jelenlegi helyzet ugyanis az, hogy számos autógyár a nyugat-európainál olcsóbban kínálja autóit, különösen a kiskocsikat. Egy 2002-es EU-rendelet szerint azonban a gyártók az unió területén nem alkalmazhatnak 5 százaléknál nagyobb árkülönbséget. Igaz, a szabály az úgynevezett átadási árra vonatkozik, vagyis arra az összegre, amit a gyár számláz az importőrnek, illetve a nagykereskedőnek, nem pedig arra az árra, amit a vevő fizet ki. Együd Tibor úgy véli, hogy az általa vezetett Mazda Motor Hungary Kft. az árharmonizáció egyik nyertese lesz, mert a rivális márkák is kénytelenek lesznek követni az általuk már régóta alkalmazott egységes árképzési gyakorlatot.

Csakhogy "a magyarországi átadási árak máris nőnek, még ha ez a kiélezett piaci verseny miatt nem jelenik is meg az eladási árakban" - mondja Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. Az autópiaci szaklapokban közölt listák szerint egyes kiskocsik, például a Fiat Seicento vagy a Ford Ka ára az elmúlt egy évben nőtt, de a legolcsóbb egyliteres motorú Opel Corsa vagy Renault Twingo éppúgy 2 millió forintba kerül, mint egy éve, a Nissan Micra Fitt ára pedig még csökkent is. Az már a magyar adószintet jelzi, hogy az alacsonyabb átadási árak ellenére - az Eurocarprice elemzése szerint - a magyar kiskereskedelmi árszint hajszálra megegyezik az európai átlaggal.

Rövid távon aligha lesz komoly hatása egy másik, novembertől életbe lépő regulának, mely szerint az autógyár vagy az importőr a jövőben nem tilthatja meg, hogy a vele szerződött dealer más márkákat is áruljon vagy szervizeljen. "Magyarországon mintegy ezer autóértékesítési állomás van - magyarázza Győző -, közülük legfeljebb húsz-harminc lehet alkalmas arra, hogy több márka vagy nagyobb szerviz is »elférjen« rajta. A kereskedők ugyanis, a minimális négyzetméterigényeket figyelembe véve, hitelből építették fel az eladóhelyeket." A HVG által megkérdezett kereskedők közül egyedül a Palota Automobilnál fontolgatták, hogy új tevékenységgel bővítik a palettát, ám ott is anélkül, hogy ehhez új partnerrel kötnének szerződést: a terv az, hogy a telephelyen ezután nemcsak Skodákat javítanának, hanem a - családhoz tartozó - Volkswageneket is.

SCHWEITZER ANDRÁS

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Epilepsziás rohamot kapott egy utas a Wizz Air járatán

Epilepsziás rohamot kapott egy utas a Wizz Air járatán

A rajongók kiakadtak, de azért volt, aki örült a Trónok harca végének

A rajongók kiakadtak, de azért volt, aki örült a Trónok harca végének

Androidos és van WhatsApp a telefonján? Hamarosan kap egy rég várt új funkciót

Androidos és van WhatsApp a telefonján? Hamarosan kap egy rég várt új funkciót

Nem sikerül kihozni a Tátra egyik barlangjában rekedt két férfit

Nem sikerül kihozni a Tátra egyik barlangjában rekedt két férfit

Sok értelme lenne megvenni Grönlandot, már ha eladó

Sok értelme lenne megvenni Grönlandot, már ha eladó

A Bakáts téren rabolt és verekedett, keresi a rendőrség

A Bakáts téren rabolt és verekedett, keresi a rendőrség