Csupa nyalánkság

Utolsó frissítés:

Gyászolt a katalán üzleti élet az óév utolsó napjaiban: elhunyt a spanyol ipar jellegzetes alakja, külföldön is az egyik legismertebb spanyol márkanevet viselő Chupa Chups nyalóka feltalálója és gyártója.

Johann Cruyff, Harrison Ford, a Spice Girls, Telly Savalas alias Kojak, Ronaldo, Madonna - csupa világsztár, akiknek kevés közük van egymáshoz, egy dologban azonban egyetértenek: kedvencük a Chupa Chups gömbnyalóka. A világ vezető nyalókájának számító Chupa Chups a spanyol ipar külföldön talán legismertebb márkaneve, egy felmérés szerint az Egyesült Államokban minden tíz meginterjúvolt közül kilenc ezt nevezte meg, amikor legkedveltebb nyalókájáról kérdezték. Azt persze már jóval kevesebben tudták, hogy az USA mellett például Oroszországban és Kínában is gyártott Chupa Chups hazája Spanyolország, azon belül is Katalónia. Az óév utolsó napjaiban azonban nemcsak a spanyol lapok, de a legnagyobb külföldi hírszolgáltatók - köztük a CNN és a BBC - is nekrológban emlékeztek meg a 80 éves korában, december 27-én barcelonai otthonában elhunyt "nyalókakirályról", Enric Bernat Fontlladosáról, a pálcikára erősített gömb alakú édesség gyártójáról.

A nyalókát ugyan nem Bernat találta fel, de az ő nevéhez fűződik annak nagyüzemi gyártása és az áru nemzetközi terítése, és ő volt az, aki a kis családi üzemet Katalónia egyik vezető multinacionális cégéve fejlesztette. A vállalkozó - akinek temetésén a katalán üzleti élet színe-java megjelent - a barcelonai La Vanguardia napilap szerint azzal is pionír volt, hogy a Franco-rendszer legsötétebb éveiben állt elő "forradalmi" ötletével, amikor Spanyolországban szinte senki nem mert önállóan gondolkodni, százezrek inkább külföldön vágtak üzletbe, vagy ha otthon maradtak, a bevált külföldi márkákkal próbálkoztak.

Bernat könnyedén boldogult az édességiparban: már apja, sőt nagyapja is cukrász volt (utóbbi készített, a 19. század közepén, elsőként cukorkát Spanyolországban), gyerekkorában pedig a családi cégnél, a La Gloriánál dolgozott. A tanulásért nem igazán rajongó, ám az üzleti élet minden területén otthonosan mozgó Bernat fiatalon, a katonai szolgálatot befejezve, 1950-ben önállósította magát, és létrehozta saját vállalkozását, a főként cukrozott mandulával kereskedő Productos Bernat üzemet. Társa, Domingo Massanes javaslatára néhány évvel később felvásárolták az anyagi gondokkal küszködő asztúriai Granja Asturias cég egy részét, amely almából állított elő különféle termékeket.

A nagy ötlet 1956-ban született meg Bernat fejében: olyan cukorkát akart készítetni az édességek első számú fogyasztóinak számító gyerekeknek - akik a cukorkát rendre kivették a szájukból, ezzel összevissza kenve magukat -, amivel nem ragacsozzák össze a kezüket és a ruhájukat. A pálcikára erősített édesség nem hozta lázba a társakat, ezért Bernat kivásárolta őket a cégből, és hozzálátott a gömb alakú nyalóka gyártásához. A Chups - a név a spanyol chupar, azaz nyalogatni, szopogatni igéből ered - hamar népszerű lett, jóllehet Bernat igen drágán, egy pesóért kínálta darabját. A magas árat a gyártó a termék újdonsága mellett a minőséggel indokolta, és nem tévedett: az érdekes édesség forgalma évről évre nőtt. Ehhez persze az is hozzájárult, hogy az üzletembernek sem utolsó Bernat felvásárolta az összes hasonló édesség gyártási jogát, termékét pedig eredeti reklámfogással kezdte árulni: saját országos terjesztőhálózatot hozott létre, aminek eredményeképpen néhány éven belül 300 ezer ponton kínálták a nyalókát Spanyolországban. Akkoriban még szokatlan, erőteljes reklámkampányt is folytatott, országszerte népszerűek voltak például az 1961-től Chupa Chups névre keresztelt nyalókákéhoz hasonló színekre pingált Seat 600-asok. A sikerhez minden bizonnyal az is hozzájárult, hogy a termék dizájnját, a máig megőrzött margarétamintát Bernat barátja, az extravagáns katalán szürrealista festő, Salvador Dalí készítette - aki a fáma szerint akkoriban csillagászati összegnek számító egymillió pesetát kapott az állítólag mindössze egyórás munkáért.

A hatvanas évek végén az időközben Chupa Chups SA nevet felvett cég már két spanyolországi üzemben termelt, ami lehetővé tette az exportot. Nem sokkal később a vállalkozás Franciaországban, majd a hetvenes években az USA-ban, Mexikóban, illetve Brazíliában, a kilencvenes években pedig Oroszországban és Kínában is gyárakat alapított. A Chupa Chups nyalókát ma 149 országban forgalmazzák, évente mintegy 4 milliárdot gyártanak belőle, és közel 90 százaléka külföldön kel el.

A máig családi tulajdonban lévő céget már évek óta - különösen miután Bernat súlyos beteg lett - az alapító fiai irányítják: az elnök Xavier Bernat Serra, két öccse, Ramón és Marcos pedig az alelnökök. A társaság ugyan alig publikál adatokat, annyit azonban elárult, hogy az utóbbi egy-két évben visszaesett a forgalom (tavaly 350 millió euró volt, az előző évek több mint 400 milliója után), ezért nagyszabású átszervezést hajtottak végre. Ennek egyik eleme, hogy az immár örökös Bernat fiúk - elnöki, illetve alelnöki posztjaik megtartása mellett - a napi ügyek irányításával egy családon kívüli szakképzett menedzsert bíztak meg. Hozzáláttak a termelés és a forgalmazás ésszerűsítéséhez is, ennek esett áldozatul tavaly a franciaországi üzem, amelyet a kereslet visszaesése miatt bezártak, és csökkentették a létszámot a spanyolországi gyárakban, így a Barcelona melletti Sant Esteve Sesroviresben lévő főüzemben is. A cég ezzel együtt - legalábbis saját adatai szerint - őrzi első helyét a nyalókák világpiacán, és a cukorkagyártás forgalmát tekintve is az első tíz között szerepel olyan cégek között, mint a Kraft Foods, a Nestlé, a Haribo vagy a Mars. A márkák között - szintén forgalmi adatok alapján - is az első tízbe sorolják a Halls, a Werther's, a Vicks és a Tic Tac társaságban.

A kilencvenes években mintegy 400-féle édességet gyártó vállalat a jövőben ismét nagyobb figyelmet szentel a zászlóshajójának számító nyalókának, valamint a Smint márkanevet viselő mentoloscukorka-családnak. A Chupa Chups nyalókát ma közel 50 ízben gyártják, az egzotikus gyümölcs aromájúaktól a kólaízűn át a kávé- és vaníliaízűig, illetve a rágógumival töltöttig (Mexikóban még csilis nyalókát is árulnak), néhány éve pedig az Unileverrel közösen Chupa Chups nyalóka-jégkrémet is gyártanak, és olyan újításokat vetnek be, mint a napszemüvegre erősíthető nyalókatartó. Ha csökken is a cég forgalma - amiben nagy szerepe van a konkurencia erősödésének -, azt a címet már soha nem vehetik el tőle, hogy a világűr első nyalókáját a Chupa Chups készítette: a Mir űrállomás szovjet asztronautái 1995-ben ilyen édességet kértek maguknak a Földről.