Minden korábbinál élesebb versenyt hozhat a sportcipők és -felszerelések világpiacán, hogy a napokban a német Adidas felvásárolta egyik amerikai versenytársát, a Reebokot. Ezzel támadást indított az élen álló amerikai Nike ellen.

Nemcsak a cipő mérete fontos, hanem a cipőgyártóé is - ezt bizonyítja, hogy az Adidas a napokban bejelentette: 3,8 milliárd dollárért megveszi a Reebokot. A német és az amerikai cég egyesülése révén létrejövő Adidas-Reebok a világ második legnagyobb sportszergyártója lesz. Igaz, az Adidas eddig is a második volt az amerikai Nike mögött, csakhogy meglehetősen leszakadva, és kevés reménnyel a felzárkózásra. A harmadik Reebokkal megerősödve végre az évek óta szárnyaló Nike nyomába eredhet, egyúttal jócskán maga mögött hagyja legfőbb hazai ellenlábasát, a Pumát.

Reményei szerint az Adidas ezzel ismét nagy játékos lehet azon a piacon, amelyet lényegében ő teremtett meg a múlt század húszas éveiben, amikor alapítója, Adolf (Adi) Dassler egykori atléta megalkotta az első szöges futócipőt. Az Adidas évtizedeken át uralta a minőségi sportcipők piacát, és valóságos diadal volt a cég számára is, amikor a német fociválogatott a háromcsíkos márka stoplisait viselve verte meg a magyar aranycsapatot az 1954-es világbajnokság döntőjében. A hatvanas-hetvenes évek igazi fénykor volt, Európa után az USA-t is meghódította az Adidas. Az alapító 1978-as halálát követően azonban a cég csillaga leáldozott, a fejlesztések elmaradtak, a forgalom visszaesett - egy-két veszteséges év is becsúszott -, amin a többszörös vezető- és tulajdonosváltás sem segített. Eközben a versenytársak - főleg az amerikaiak - szép lassan felfutottak.

Az Adidas feltámadását a kilencvenes évek közepe hozta el, amikor egy újabb átszervezés, valamint tőzsdére menetel után a cég visszatért a húzóerőnek számító futball világába, és a versenytársakéihoz hasonló marketingeszközöket kezdett bevetni. Az utóbbi években Herbert Hainer vezetésével az amerikai piacon is egyre erősebb, különösen, mióta 2003-ban 50 millió dollárért megszerezte reklámembernek Muhammad Ali öklözőt, aki egyébként már az 1960-as olimpiai játékokon is Adidast viselt. Tavaly pedig szerződést kötött méregdrága cipők és sportruhák tervezésére az egyik legfelkapottabb ruhadizájnerrel, az egykori Beatles-tag Paul McCartney lányával, Stella McCartneyvel. Követte amerikai versenytársait abban is, hogy a szórakoztatóipar felé fordult: rap- és hiphopsztárokat is megnyert a márka népszerűsítésére. Az alaptevékenységhez való visszatérést jelzi, hogy az idén eladta az 1997-ben vásárolt sí- és golffelszereléseket gyártó francia Salomon márkát az Atomic sportszerekről ismert finn Amernek.

HVG
A Reebokkal kötött frigy azért is fontos az észak-bajorországi herzogenaurachbeli Adidas számára, mert ezzel igencsak megerősödik a világ legnagyobb - a teljes forgalom felét adó - sportcipőpiacán, az USA-ban, ahol az utóbbi évek erőfeszítései ellenére sem tudta megszorongatni a Nike-t. Az 1972-ben Phil Knight könyvelő és megszállott futóatléta által alapított Nike - mely a görög mitológia szárnyas győzelmi istennője, Niké után kapta a nevét, pipa formájú márkajele is szárnyat imitál - kezdetben elsősorban futó- és kocogócipőket készített. Neve 1984-ben vált ismertté, amikor - az Adidas bizonytalankodását kihasználva - 2,5 millió dolláros szerződést kötött az akkoriban a pályafutása elején járó Michael Jordan kosarassal, és egy évre rá ki is jött a rendkívül sikeres, 65 dolláros Air Jordan kosárlabdacipővel. A laza öltözködés divatjának terjedésével párhuzamosan egyre népszerűbbek lettek az USA-ban a sportcipők, különösen a városi fiatalok körében. A Nike - melynek székhelye máig az oregoni Beavertonban van - jó érzékkel lovagolta meg a divatot, a fiatalok kedvenc énekeseit, zenészeit szerződtette termékei reklámozására, és lassanként New Yorktól Los Angelesig szinte minden tizen- és huszonéves az ő cipőiben rótta az utcákat.

A Nike sikere egyelőre töretlen, egy friss felmérés szerint az USA-ban a 20 legnépszerűbb sportcipőmodell közül 19-en a cég emblémája virít. Az Adidas és a Reebok frigye azonban nagy kihívás számára, amitől szakemberek egyébként azt remélik, hogy végső soron a vevők járnak majd jól: a kiéleződő verseny hatására számos új modell kerül majd a boltokba, ráadásul még az árak is lejjebb kúszhatnak valamennyivel.

Aki biztos, hogy jól jár az ügylettel, az Paul Fireman, a Reebok elnök-vezérigazgatója: 17 százalékos pakettjéért 650 millió dollárt kasszírozhat (de a felesége sem jár rosszul, neki 6 százaléka van a cégben). Fireman persze nem érdemtelenül jut ekkora összeghez, ő csinált ugyanis világcéget az általa 1979-ben felvásárolt kis brit cipőgyártóból, amely egy afrikai gazellafajta nevét viseli. A bostoni vállalkozó olyannyira sikeresen alakította át a 19. század végén alapított céget - mely a Tűzszekerek című film által megidézett 1924-es olimpián szerzett nevet magának, amikor az angol sportolók az ő cipőit viselték -, hogy a nyolcvanas évek végén még a Nike-t is megelőzte az USA-ban, és azt is megtehette, hogy egy akkoriban méregdrágának számító, 60 dolláros futócipővel rukkolt ki. A legnagyobb sikerét az aerobikőrületnek köszönhette, annak leáldozásával a cipője iránti kereslet is visszaesett. Az Adidashoz hasonlóan az utóbbi években ráerősített, egy tavalyi kanadai felvásárlással például első lett a hokitermékek piacán olyan márkákkal, mint a CCM, a Jofa vagy a Koho.

Fireman az egyesülés jövőre tervezett teljes megvalósulása után sem vonul viszsza, továbbra is vezeti a céget, amely nemcsak nevét és vállalati szerkezetét őrzi meg, de székhelye is a Massachusetts állambeli Cantonban marad. A fúzió ugyanis nem jelenti a két márka összemosását, sőt azok továbbra is karakteresen eltérnek majd egymástól mind megjelenésben, mind marketingben. A Reebok - akárcsak a Nike - nagyobb hangsúlyt helyez a márkához kötődő modern életérzésre, a divattrendek követésére, míg az Adidas továbbra is inkább a technológiai újításokat, a magas minőséget igyekszik hangsúlyozni. Jól mutatja ezt, hogy míg a Reebok 50 Cent hiphopsztárral reklámozza új, 110 dolláros G-Unit modelljét, addig az Adidas újdonsága egy 250 dolláros hi-tech cipő, az A1, amelybe egy - a lábbeli rugalmasságát a terepviszonyoknak megfelelően szabályozó - mikrocsipet építettek be.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Márki-Zay: A testi fenyítés nem gyerekbántalmazás, a válás több kárt okoz

Márki-Zay: A testi fenyítés nem gyerekbántalmazás, a válás több kárt okoz

Nem igaz, hogy az EU mindenkit befogad. Nem igaz, hogy mi nem fogadunk be senkit

Nem igaz, hogy az EU mindenkit befogad. Nem igaz, hogy mi nem fogadunk be senkit

Rákapcsolnak a szúnyogirtásra

Rákapcsolnak a szúnyogirtásra

Fizethet, aki még most is kint hagy EP-választási plakátokat

Fizethet, aki még most is kint hagy EP-választási plakátokat

Segíthet a kávé a fogyásban

Segíthet a kávé a fogyásban

A megkeresztelt szovjet katonák nyerték meg a második világháborút – állítja egy orosz főpap

A megkeresztelt szovjet katonák nyerték meg a második világháborút – állítja egy orosz főpap