Bő egy hónapja lépett hatályba a közigazgatási eljárásról szóló törvény, amely a hagyományos mellett azonos elbírálást garantált az elektronikusan indított ügyintézésnek. Jelenleg vagy hatszáz intézmény teszi lehetővé az ügyintézést a neten, és a szám az év végére ezerre is nőhet.

November elején jelent meg ingyenes levelezőlapokon és a mozikban a filmek előtt egy, a kora hetvenes éveket idéző rajzfigura, aki a szuperhős jelmezét próbálgatja, és azt állítja: "mától ügyes leszek". A hirdetések azt ígérik, hogy "aki az Ügyfélkapu segítségével bonyolítja ügyeit, abból előbb-utóbb időbajnok szuperhős lesz".

Ennél némileg visszafogottabb Dedinszky Ferenc, az e-kormányzat kialakításáért felelős Elektronikuskormányzat-központ (EKK) főigazgató-helyettese, de ő is a megtakarított időt és a hagyományos ügyintézés velejárójának számító bosszankodás elkerülését tartja a kormányzati Ügyfélkapu legvonzóbb tulajdonságának. A kormány egyik májusi határozatában arra kötelezte magát, hogy huszonhétféle ügyet lehet majd elektronikusan (egyelőre csak interneten) elindítani. Fontos, hogy a legtöbb ügycsoportban nem teljes körű az online ügyintézés (lásd táblázatunkat), tehát a hatóság határozatát többnyire külön postázzák, illetve a díjakat és illetékeket is postán vagy okmánybélyeggel fizethetjük be. De szép számmal van olyan kázus is, amelyben a nyomtatványkitöltésen kívül minden hagyományosan zajlik; az építési engedélyeztetés pedig annyira bonyolult nálunk, hogy vele kapcsolatban a tájékoztatáson kívül más elektronikus szolgáltatást nem is terveznek.

Az Ügyfélkapu a kormányzati portálról érhető el. A kliens kétféle módon nyithat magának ügyintézési kaput: vagy elektronikus aláírást vásárol magának, vagy valamelyik okmányirodán személyesen regisztrálja magát. Az ideiglenes regisztráció személyes tapasztalataink szerint nem ördöngösség, de némi türelem és informatikai jártasság azért kell hozzá. Akinek így sem sikerülne, a Kormányzati Ügyfél-tájékoztató Központ (KÜK) 189-es ingyenes számán kérhet segítséget. Mi is megtettük. A húsz perc körüli beszélgetés alatt végig készségesen álltak problémánkhoz, bár a hibát végül nekünk magunknak sikerült orvosolnunk. Majd internetes időpont-egyeztetés után a VI. kerületi okmányiroda - habár nem várakoztatás nélkül, mint ígérték - viszonylag gyorsan jóváhagyta ügyfélkapunk regisztrációját. Megtudtuk, egyelőre havi tíz-húsz regisztrálni szándékozó ügyfél "rohamát" kell elviselniük. A regisztráció jutalma: öt évig érvényes személyes hozzáférés az internetes ügyintézéshez.

Az Ügyfélkapu létrehozása része a nagyszabású e-kormányzati programnak. Ennek keretében az idén alkalmassá tették a megnövekedett adatforgalmazásra az Elektronikus Kormányzati Gerinchálózatot (EKG), és az Ügyfélkapu mellett létrehozták a KÜK-öt. Mindez valamivel kevesebb mint egymilliárdjába került az EKK-nak. Maga az információs kampány 50 milliót kóstált, és a ritkás kecskeszakállú "időbajnok szuperhős" jövőre sem visz majd el többet. Dedinszky kormányfőtanácsos még nem tudta megbecsülni a Hálónak, idén mennyi költsége származott maguknak a végfelhasználó intézményeknek a hivatali háttérrendszerek fejlesztéséből.

Második oldal (Oldaltörés)

2001 óta rendelet írja elő, hogy valamennyi központi szervnek és ezek regionális központjainak csatlakozniuk kell a központi gerinchálóhoz. Az 1400 intézményből lapzártánk idején ennek még csak 600-an tettek eleget, bár az év végére számuk elérheti az ezret is. A késlekedők január végéig kaptak haladékot. A csúszást azzal magyarázzák, hogy egyrészt az EKG csak rövid ideje képes megbirkózni a megnövelt adatforgalommal, másrészt az intézmények nem szívesen cserélik le saját belső hálózatukat. Pedig például a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága, amely tavaly kapcsolódott a "központi gerincre", egy év alatt 200 milliós megtakarítást könyvelt el. Dedinszky Ferenc szerint a Kopint-Datorg által fejlesztett és üzemeltetett EKG-nak jóval nagyobb a sávszélessége, a rendelkezésre állási képessége, mint bármelyik intézményi rendszernek, ráadásul ingyenes internetes hozzáférést is kínál. Igaz, szigorú adatbiztonságot követel a felhasználóitól; ez magyarázhatja, hogy bár az önkormányzatoknak és a bíróságoknak is lehetőségük van csatlakozni hozzá, eddig ez nem nagyon akaródzott nekik.

Az Ügyfélkapu valójában már április óta - még ha csak résnyire is, de - nyitva áll a kliensek előtt. A személyi jövedelemadójukat bevallók voltak az első fecskék, és a mostani tízezer körüli regisztrált felhasználó körében, akik tizenötezer személy vagy jogi személy (cég) hatósági ügyeit intézik a világhálón, máig az adóügyek a legnépszerűbbek - olcsóbbak, időkímélőbbek és biztonságosabbak, mint a hagyományos ügyintézési megoldások. Jövő év elején bizonyosan a kedvencek közé kerül a felsőoktatási felvételik intézése is, hiszen mód nyílik majd a jelentkezési lap elektronikus aláírására és díjfizetésre is.

Az Ügyfélkapu idén tavasz óta egyre tágul: összesen vagy hatezer közigazgatási ügyfajtából - közülük kétezer kormányzati hatáskörű - év végéig ezret intézhetünk a világhálón. Az e-ügyintézésben a kormány elöl jár, a hatósági ügyforgalom nagyobbik hányadát bonyolító önkormányzatok csak mögötte kullognak. Feltűnő, hogy mindössze négy ügyvéd regisztrált cégügyintézésre, ami biztosan nem a szakma maradi számítógép-ellenességével magyarázható, hiszen az elektronikus földhivatali nyilvántartás, a Takarnet igen népszerű körükben. Sokkal inkább az lehet az ok, hogy eddig csak a részvénytársaságok ügyeit intézhették a világhálón. Biztosan többen jelentkeznek majd közülük jövőre, amikor a kft-k is sorra kerülnek.

2008 végéig lehetővé kell tenni az úgynevezett "páneurópai szolgáltatások" elektronikus úton való elintézését. Számítógépünk vagy mobiltelefonunk segítségével intézhetjük majd az egészségbiztosítási, közbeszerzési, cégregisztrációs, nyugdíj- és vámügyeinket, állást kereshetünk, szakmai minősítésünket honosíthatjuk, megszerezhetjük lakhatási engedélyünket, illetve jelentkezhetünk egyetemre - mindezt az EU összes államában.

Az elektronikus ügyintézés nálunk egyelőre csak érdekes színfolt a hatósági adminisztráció szürke napi gyakorlatában. A skandináv országokban, Ausztráliában, Szingapúrban vagy Dél-Koreában már az ügyek többségét számítógéppel vagy mobillal bonyolítják. Hollandiában viszont nem. Ennek egyetlen oka, hogy nincs miért e-ügyintézésre váltani, az ügyfelek elégedettek a hagyományos bürokrácia minőségével: a holland közigazgatásban flottul mennek a dolgok. Eszerint egyben bízhatunk: a magyar köz- és államigazgatás mindent megtesz annak érdekében, hogy internetre váltsunk. A bürokrácia honi tradíciója ebben legalább serkentően hat.

ZÁDORI ZSOLT

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Háló

Elektronikus pántlika

Az Ügyfélkapu nemcsak az okmányirodai regisztrációval, hanem elektronikus aláírással is megnyílik a kliens előtt.

Műholdképeken látszik, mekkora kárt okozott a világ legnagyobb olajfinomítóját ért dróntámadás

Műholdképeken látszik, mekkora kárt okozott a világ legnagyobb olajfinomítóját ért dróntámadás

Máris megugrott az olajár a szaúdi olajterminálok támadása miatt

Máris megugrott az olajár a szaúdi olajterminálok támadása miatt

Nagyjából húsz luxusút árában van ez az osztályon felüli lakókocsi

Nagyjából húsz luxusút árában van ez az osztályon felüli lakókocsi

Maszkos szélsőjobbosok támadták meg a melegfelvonulás résztvevőit Harkivban

Maszkos szélsőjobbosok támadták meg a melegfelvonulás résztvevőit Harkivban

Fotó: Láncra vert macskát mentettek az állatvédők

Fotó: Láncra vert macskát mentettek az állatvédők

Szakértő: érdemes közjegyzői okiratba foglalni az ingatlan adásvételi szerződését

Szakértő: érdemes közjegyzői okiratba foglalni az ingatlan adásvételi szerződését