A növekvő forgalom kiszolgálására lassan képtelen lisszaboni repülőtér helyett új légikikötő építését határozta el a portugál kormány. A tetemes költségvetési hiány fényében sokan vitatják a méregdrága beruházás ésszerűségét.

Szinte teljesen magánpénzekből finanszírozható befektetésként jellemzi a tíz év múlva átadni tervezett új repülőteret a portugál kormány, amely a duzzadó költségvetési hiány ellenére sem hajlandó lemondani a presztízsberuházásról. Az új repülőtér építésének ötlete először 1969-ben, még a katonai diktatúra idején merült fel, mivel az 1942-ben épült lisszaboni Portela de Sacavém reptér már akkor szűkösnek bizonyult. A témával ezután 23 egymást váltó kormány foglalkozott, és 72 tanulmányra 18 millió eurónyi pénzt költöttek.

Időközben a meglévő légikikötőt többször is felújították, kibővítették, de csak a működőképesség fenntartására további 400 millió eurót kellene költeni. Az évi 10,2 millió utast kiszolgáló Portela előrejelzések szerint 2015-re éri el befogadóképessége végső határát: a 15 milliós utasforgalmat és az óránkénti 40 fel- és leszállást (Ferihegy tavaly 8,6 millió utast fogadott, a fejlesztések után öt év múlva 12 milliós forgalomra számítanak). A ma már belterületen fekvő légikikötő további bővítése szinte fizikai képtelenség. Ráadásul egy újabb leszállópálya építéséhez értékes földterületeket kellene kisajátítani, lakóépületeket lebontani és legalább százezer embert kitelepíteni. A bővítés költségei legalább a 60 százalékát tennék ki egy új repülőtér építésének. A kormány ezért - jóllehet a GDP-hez viszonyított közel 7 százalékos költségvetési hiány miatt nemrég rendkívüli szigorító intézkedésekre kényszerült - inkább az új beruházás mellett döntött, helyszínként pedig a fővárostól 50 kilométerre lévő Otát jelölte ki.

José Sócrates miniszterelnök arról igyekezett biztosítani a közvéleményt, hogy a 3,1 milliárdos - 18,1 százalékban európai pénzalapokból finanszírozott -, 2009-ben induló beruházásnak csupán tíz százaléka terheli az államkincstárt, a többit magánforrásokból teremtik elő. Az építő, illetve a - 30 éves koncessziós szerződés keretében - működtető vállalatokat nemzetközi tenderen választanák ki. Az állami és európai pénzalapok, valamint a koncessziós díj a beruházás értékének 50 százalékát tennék ki, a többit külföldi bankkölcsönből biztosítanák. Felmerült egy 500 millió eurós alap ötlete is: a jelenlegi repteret használó utasok 7,85 eurós új illetéket fizetnének 2009-2017 között.
A kormány igyekszik csábítóvá tenni a beruházást a magántőke számára. Az előrejelzések szerint Ota - melynek forgalma 2020-ra elérheti az évi 35 milliós utast - már működésének első évében 349 millió euró bevételt hozna, míg a költségek csupán 146 milliót tennének ki. Hat évvel későbbre 200 milliós kiadás mellett 500 milliós bevételt jósolnak, a koncessziós időszak végére pedig a nyereség elérné az évi 757 millió eurót.

A beruházás egyik partnere a portugál repülőtereket működtető, száz százalékban állami tulajdonú ANA lesz. Guilhermino Rodrigues, a cég elnöke ugyanakkor kijelentette, ehhez elkerülhetetlen az egyik legnyereségesebb állami vállalatnak számító - tavaly 31 millió eurós profitot elért - ANA privatizációja. A kilenc - két nyereséges, hét veszteséges - légikikötőt kezelő ANA privatizációs tenderét 2006 végén, 2007 elején írhatják ki, de még kérdéses, hogy mekkora hányadot adnak magánkézbe.

A projekt bírálói szerint az új reptér beruházásából az állami részesedés az ígért tíz százaléknál sokkal nagyobb lesz. Portugáliában ugyanis még nem volt olyan állami beruházás, amely ne lépte volna jelentősen túl az eredeti költségvetést, ráadásul a számításokból hiányoznak a különböző infrastrukturális befektetések, mint például a Lisszabonba vezető autósztráda és gyorsvasút. Az ANA magánkézbe adásával viszont - érvelnek - a kincstár egy jól jövedelmező üzletágról mond le. A kivetendő illeték pedig még nagyobb terheket róna az Európában már így is a legdrágábbak közé tartozó lisszaboni repülőtér utasaira. Az idegenforgalmi szektor emellett attól is tart, hogy a távolra kerülő repülőtér miatt Lisszabon - főleg a rövid, hétvégi kirándulásoknál - elveszíti versenyképességét, mert az utazást az új illeték mellett a meghosszabbodó reptéri transzport is megdrágítja.

MUHARAY KATALIN / LISSZABON

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A Gundelnél O1G-feliratú zsíros kenyérrel tiltakoztak a kormány urizálása ellen

A Gundelnél O1G-feliratú zsíros kenyérrel tiltakoztak a kormány urizálása ellen

Vitája volt Törőcsik Andrásnak a kórházban, mert szobatársa nem szereti a focit

Vitája volt Törőcsik Andrásnak a kórházban, mert szobatársa nem szereti a focit

A tüntetők lezárták a Lánchidat

A tüntetők lezárták a Lánchidat

Halott lelkiismeret: a Putyin-korszak vádirata

Halott lelkiismeret: a Putyin-korszak vádirata

Állandó fájdalommal él az izomsorvadásos kislány, a család még reménykedik

Állandó fájdalommal él az izomsorvadásos kislány, a család még reménykedik

Kihallgatták a férfit, aki szidta az Echo TV stábját

Kihallgatták a férfit, aki szidta az Echo TV stábját