A napokban a Tháliában mutathatták be produkcióikat az alternatív színházi műhelyek, amelyeknek a fővárosi önkormányzat új befogadóhelyet talált egy üresen álló egykori moziban, megszervezésükre és „önsegélyezésükre" pedig tavaly decemberben szakmai kerekasztal alakult.

HVG
Alternatív Thália Projekt címen a hónap végéig 17 színházi és táncegyüttes lép fel a budapesti Nagymező utcában. „Nem fesztivál, de nem is valamiféle seregszemle, egyszerűen megérdemelt segítség a másodvonalbelinek tartott, ám első osztályú minőséget produkáló társulatok számára" - jellemezte az eseményt a HVG-nek a forma- és struktúrabontó ötleteivel, például a határon túli és vidéki társulatok pesti fesztiváljainak megszervezésével is külön utakon járó Megyeri László, a Thália Színház igazgatója. A játszóhely nélküli, de már évek óta bizonyító társulatokkal szolidaritást vállaló akcióhoz a közgazdász végzettségű - így a pályán civilnek számító - direktor a Thália közel 450 millió forintos büdzséjéből is hozzájárul. Megyeriék kiegészítik a Fővárosi Önkormányzat színházi alapjának 5 millió forintos támogatását, így a fellépési lehetőséghez jutott alternatívok a meghívás mellé évkezdő ajándékot is kapnak: létszámtól függetlenül, egyenlő arányban szétosztják köztük a pályázati pénz nyolcvan százalékát. Ezzel a 17 társulat egyenként közel negyedmillió forint gázsihoz jut ebből az alkalomból, és megkapják produkcióik jegybevételét is.

„Magyarországon példa nélküli ez a kezdeményezés" - méltányolja az amúgy 1998 óta befogadószínházként működő Thália akcióját Hudi László színházrendező, a több mint száz tagot számláló Alternatív és Független Színházak Szövetségének elnöke. Elsősorban azért, mert a magyar színházi élet külföldi fesztiválsikereit rendre szállító alternatívok - az 1990-es évek közepén az avignoni világszínházi seregszemlén első magyar társulatként a fő programba meghívott, Hudi vezette Mozgó Háztól a Goda Gábor fémjelezte Artus táncszínházon át Pintér Béla társulatáig - többsége már annak is örül, ha a színészek egy-egy este bruttó 10 ezer forint gázsit kapnak, holott átlagosan havi egy-két fellépéssel kell beérniük.

Az alternatív társulatok a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a Nemzeti Kulturális Alapprogram, illetve - a műfaj főváros-centrikussága miatt elsősorban - a budapesti önkormányzat támogatásaiból tartják fenn magukat, úgy-ahogy. A kulturális tárca tavalyi pályázati összesítése szerint 60 színházi vállalkozás, valamint 31 alternatív tánc- és mozgásszínházi műhely összesen 212 millió forinton osztozhatott: akadt, amelyik 8 milliót is elnyert, de volt olyan is, amelyik csak 700 ezret. Náluk biztosabb lábon állnak a kultusztárcától 2004-ben kiemelt státust kiérdemelt társulatok, vagyis hat-hat prózai, illetve tánc- és mozgásszínházi társaság, amelyek 200, illetve 120 millió forint támogatáshoz jutottak (lásd táblázatunkat), és az idén is ugyanennyire pályázhatnak. Összehasonlításképpen ez együtt annyi, mint amekkora önkormányzati támogatásban részesült a Szegedi Nemzeti vagy a debreceni Csokonai Színház (amelyet az állam is kiegészít minden egyes önkormányzati forint után további 30-40 fillérrel).

A legtöbb támogatást a nemzetközi és hazai színtéren is a legnagyobb sikert arató, Schilling Árpád nevével fémjelzett Krétakör Színház kapta a maga 100 milliójával. „Ugyanennyit teszünk hozzá más pályázati forrásokból és a külföldi koprodukciókból, fellépésekből befolyó összegekből" - mondta el a HVG-nek Gáspár Máté, a Krétakör ügyvezetője. Bár a művészeti és adminisztrációs stábbal együtt közel harminc művészt megbízási szerződéses jogviszonyban foglalkoztató társulatnak csak irodája van, állandó játszóhelye nincs, bevételeinek több mint fele fenntartásra és rezsire - például díszletraktárbérlésre, szállításra - megy el. A Krétakör egyébként abból a Józsefvárosi Önkormányzat által 10 éve fenntartott, s alternatív jellegét egyre inkább levedlő Bárka Színházból vált ki öt évvel ezelőtt, amelyet a hagyományos színházi struktúrába betagozódva a központi költségvetés is finanszíroz, s amelynek élére a múlt héten nevezték ki igazgatónak Alföldi Róbertet.

A függetlenek között egyedüliként foglalkoztatja főállásban a művészeit az Artus Táncszínházi Egyesület, amely a Krétakör állami apanázsának ötödét kapta tavaly. Még állandó, bár fölöttébb sajátos játszóhelyre is szert tett: az orvosi műszereket gyártó 77 Elektronika Kft. tulajdonában lévő, de használaton kívüli, Sztregova utcai gyárépületben rendezkedtek be, ahol tavasztól őszig tartanak előadásokat. De befogadják a náluk kedvezőtlenebb helyzetben lévő társulatok előadásait is, jelezte az Artus gazdasági ügyeivel foglalkozó Rácz Anikó.

A honi gyakorlattal szemben a nyugat-európai - például Hollandiában, Német-, Francia- és Spanyolországban követett - modell lényege az, hogy a függetleneket befogadó helyek amolyan színházi producerként megrendelik az előadásokat, és részben maguk finanszírozzák az alkotómunkát. Ilyen befogadóhelyek már Budapesten is működnek, de legfeljebb saját magukat képesek eltartani. „Arra már nincs pénz, hogy a 10 millió forintos apanázsából épp csak a fűtésszámlákat fedező Városi, a 20 millióval támogatott Merlin vagy a 30 millióval dotált lágymányosi MU Színház az egyes produkciókba is beszálljon" - veti fel Magács László, a 80 millió forintos éves működési költség háromnegyedét saját bevételeiből kigazdálkodó és összepályázó Merlin igazgatója. Pedig „ezek az állami forrásokból is részesülő intézmények generálják a piacot, ők szolgálják ki a közönséget, hiszen csak ők ismerik igazán a színházi közeget" - érvel a nyugat-európai modell átvétele mellett Hudi.
Már az is hatalmas eredmény, állítja, hogy a Budapest Film Rt. által üzemen kívül helyezett óbudai Flórián mozi épületében a főváros 6 millió forintos, valamint a kulturális tárca 10 millió forintos támogatásával Flórián Műhely néven az idei év elejére próbahelyet alakíthattak ki, amelynek ingyenes használatát a társulatok megpályázhatják. A befogadóhelyek a tavalyi év végén kerekasztalba tömörültek és hálózatszervezési terveket szövögetnek, hogy segítsék az úgynevezett „fősodortól" eltérő, ám nívós produkciókat létrehozó társulatokat.

VAJNA TAMÁS

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Videó: A hangja teljesen olyan, mint egy mai Forma–1-es kocsié a Mercedes-AMG szuperritka utcai autójának

Videó: A hangja teljesen olyan, mint egy mai Forma–1-es kocsié a Mercedes-AMG szuperritka utcai autójának

Egy Orbán Ráhelre nagyon hasonlító jelöltet indít az ellenzék Óbudán

Egy Orbán Ráhelre nagyon hasonlító jelöltet indít az ellenzék Óbudán

A tunéziai Berlusconi részvételével megkezdődött az elnökválasztás az arab országban

A tunéziai Berlusconi részvételével megkezdődött az elnökválasztás az arab országban

Robbanás történt a legnagyobb olasz olajfinomítóban

Robbanás történt a legnagyobb olasz olajfinomítóban

Kukával törte be egy Váci utcai órabolt kirakatát, de elfogták a rendőrök – videó

Kukával törte be egy Váci utcai órabolt kirakatát, de elfogták a rendőrök – videó

Főzzön velünk! – argentin empanada

Főzzön velünk! – argentin empanada