A magyar légtér biztonságával foglalkozó szakemberek már a kilencvenes évek első felében kimutatták, hogy az ország már nem sokáig képes teljesíteni a légi felderítési követelményeket. A szovjet gyártmányú radarok nagy részben elöregedtek, a rendszer 1994-re felélte technikai tartalékait, az alkatrészellátás bizonytalanná, a folyamatosan csökkenő költségvetési támogatás és az újabb és újabb haderőreformok következtében az amúgy is elavult rendszer fenntartása pedig egyre nehezebbé vált. Világos lett, hogy meg kell oldani a polgári légi közlekedés korszerű radareszközeivel (Kőrishegy, Ferihegy, Püspökladány) kompatibilis, ezáltal egységes rendszer kiépítését. De erre akkor nem került sor.

© HVG
Ezért is kapóra jött 1999-ben a NATO-csatlakozás, amely után a szervezet átvállalta a halogatott beruházás költségeinek oroszlánrészét. Azóta - különösebb botrányok nélkül - megvalósult az átfogó rendszer bánkúti (Bükk hegység) és békéscsabai része. Hiányzott még a harmadik, (vélhetően még sokáig) leglényegesebb eleme, a Duna völgyébe "belátó", az ország középső és nyugati részét kis magasságon is ellenőrizni képes, a domborzati viszonyok miatt csak Dél-Dunántúlon elképzelhető egység telepítése.

Ismeretes, hogy a műszaki feltételeket is figyelembe véve a szakemberek már régen megtalálták a jövendő radar optimális helyét a Mecsekben, a Zengő csúcsán. Persze más helyszínek lehetőségeit is figyelembe vették, így jött létre a Zengő-Tubes-Hármashegy-Mórágy rangsor. Ez utóbbi értelemszerűen a leggyengébb paraméterű, a legtöbb további, igen költséges kiegészítő eszköz telepítését igénylő variáns lenne. Ismert a Zengő kétségtelenül fontos bánáti bazsarózsáinak botanikailag azóta sem meggyőzően bizonyított veszélyeztetettsége körüli hercehurca. Az időnként hisztériába is hajló tiltakozások csúcspontja volt, amikor az újonnan megválasztott köztársasági elnök (egyben a fegyveres erők főparancsnoka) "magánemberként" felgyalogolt a Zengőre. Az eredmény aligha lehetett kétséges.

Az államfővel kötött kvázikiegyezéssel a kormány ezért "ráfordult" a Tubesre. Igen ám, de az érvekkel alig-alig alátámasztott Tubes-ellenesség mára odáig fajult, hogy félő, a gondos előkészítés és a nyilvánvalóan erős szakmai indoklás ellenére újabb meghátrálás következhet. Közben az idő múlik, a NATO türelme fogy, a radart pedig már gyártják, és az már biztos, hogy előbb lesz kész, mint a telepítés amúgy is hosszadalmas jogi, engedélyezési folyamata.

Olyan szempontok kerültek szembe egymással, mint környezetvédelem és nemzetbiztonság, érzelem és értelem, lokális és nemzeti-nemzetközi érdekek, szakmai megalapozottság és pillanatnyi politikai megfontolások.

El kellene végre dönteni, mit akarunk tulajdonképpen. Lemondhat-e az ország a NATO által a radar telepítésére felajánlott sok milliárd forintról, hogy azután saját költségen, a lehetségesnél sokkal drágábban, környezeti hatásaiban is az előnytelenebb megoldást válassza? Mert magáról a radarról aligha mondhat le az ország, arra - elsősorban nemzeti érdekből - szükség van. Hiszen ma, az illegális migráció, a szervezett bűnözés, a drogkereskedelem "levegőbe emelésének" és a terrorizmusnak a korszakában elengedhetetlen a minden kis légi eszközt felfedező "szem" a délnyugati végeken is. A rossz szándékú határátlépések kézenfekvő útvonala a radar hiánya miatt is a nem kellően ellenőrzött kis magasságú légtérre tevődhet át. Arról nem is beszélve, hogy a légtérhasználat egyébként nemzetközileg elfogadott liberalizációja következtében bizony nem ártana a légi közlekedés zavartalansága érdekében is kiegészíteni a jelenlegi polgári felderítési-irányítási rendszert. Mindenesetre bízom abban, hogy mielőbb kiépül a radarrendszer, amely a Paks irányában országhatáron kívülről érkező légitámadások ellen is képes védelmet nyújtani.

HAUTZINGER GYULA

(A szerző katonai szakértő)

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Újított a BKV: megjelent egy sokkal jobb éjszakai térképük

Újított a BKV: megjelent egy sokkal jobb éjszakai térképük

Disznóval fajtalankodhatott egy dunaharaszti gazda

Disznóval fajtalankodhatott egy dunaharaszti gazda

Omlás miatt kellett kiüríteni egy szentpétervári egyetemet

Omlás miatt kellett kiüríteni egy szentpétervári egyetemet

Jakab Péter: "Engem még a Jobbikon belül sem zsidóztak le"

Jakab Péter: "Engem még a Jobbikon belül sem zsidóztak le"

Megrendítően emberi volt az Opportunity marsjáró haláltusája

Megrendítően emberi volt az Opportunity marsjáró haláltusája

Járhatatlan az út Pécsen, tíz éve csak a kockaköveket cserélgetik

Járhatatlan az út Pécsen, tíz éve csak a kockaköveket cserélgetik