Bár idestova másfél éve tervezgeti az egészségügyi tárca, mégsem sikerült súrlódásmentesen különválasztani a mentést a betegszállítástól. A zavarokat azonnali korrekciókkal igyekszik kiküszöbölni - utólag.

A megrendelők nem érdekeltek abban, hogy költséghatékony módon, csak indokolt esetben rendeljenek betegszállítást. Megítélésünk szerint jelenleg az egyszerű betegszállítások fele szakmailag indokolatlan - vélekedett az Egészségügyi Minisztérium és az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) abban a közös beszámolóban, amelyet tavaly szeptemberben tárt az Országgyűlés egészségügyi bizottsága elé. Ebben elismerték, hogy az indokoltság ellenőrzése semmilyen eredményt nem hozott, viszont felvetették, hogy a szociális megfontolásból rendelt szállítás finanszírozása kerüljön inkább a szociális tárcához. Ám nem ez történt. Az egészségügyi tárca ugyanis saját felvetését sem szívlelte meg, viszont január 1-jétől anélkül választotta külön a mentést és a betegszállítást, hogy az alapkérdésekre választ adott volna.

Elhelyezés után. Biztos hely.
© Fazekas István
Nem csoda, hogy január első napjaiban némi zavarral indult az a rendszer, amely alapjaiban amúgy már évek óta üzemelt. Az egyszerű - szakápoló jelenlétét nem kívánó -, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) által finanszírozott betegszállítási feladatok 60 százalékát már 2006 nyarán is az "alternatívok", vagyis magánvállalkozók teljesítették. Ekkor döntött úgy Molnár Lajos miniszter, hogy a tárca megszabadítja az OMSZ-t a betegszállítás nyűgétől, s ezzel egy időben 10 százalékos - több mint hétszáz főt érintő - létszámleépítést jelentett be (HVG, 2006. augusztus 12.). Így olcsóbb lesz a szállítás - vélte akkor a miniszter -, és a mentés is biztonságosabbá válik, mert nem fordulhat elő, hogy miközben más feladat híján csak fuvaroznak a mentőautóval, az időközben beeső riasztásra nem tudnak kivonulni.

Az előkészületekre volt tehát másfél év, mégis csak 2007. december 29-én jelent meg a Magyar Közlönyben a miniszteri rendelet - külön-külön a mentésről és a szállításról. Ennek melléklete az a betegszállítási utalvány, amelyet az orvosoknak már január 1-jétől használniuk kellene, ám még egyetlen nyomtatványboltban sem kapható. Korántsem mellékes változtatás, hogy az év elejétől módosultak a mentés és a szállítás kategóriái is. Tavaly még lehetett három órán belüli szállítást is kérni, ám ez a lehetőség megszűnt, megmaradt viszont a hat, illetve 24 órán belüli teljesítés. A mentésnél az azonnali, sürgős kivonulás lehetősége nem változott, de az egy órán belüli, illetve egy órán túli vállalási idő a duplájára - két órán belülire, illetve két órán túlira - nyúlt meg.

A kategóriák ilyen megváltozása hatályon kívül helyezte azt az évtizedek óta használt szakmai segédletet, amely megmutatta, hogy a különböző betegségekhez kell-e - s ha igen, mennyire sürgős - szállítási vagy mentési segítséget kérni, szükség van-e mentőápolóra a páciens kórházba, szakrendelőbe juttatásához, vagy elég hozzá az egyszerű kísérő. Újabb, a változásokhoz illeszkedő sillabusz egyelőre nem készült, így ha eddig nem működött annak ellenőrzése, hogy a doktor szakmailag indokolt módon kért-e mentést vagy szállítást, e nélkül még ennyire sem fog. A feladatátvételre több mint egy éve készülő magáncégeket január első napjaiban mégis hatalmas meglepetés érte: egyik napról a másikra 30-40 százalékkal nőtt meg a szolgáltatásuk iránti igény. E jelenség magyarázataként nem volt sokáig tartható Horváth Ágnes miniszteri villámdiagnózisa, amely a váratlan növekedést az ünnepek utáni természetes felfutás számlájára írta. Tévedésének hallgatólagos beismerésére lehet következtetni abból is, hogy már január 10-én az OEP által eddig finanszírozott 427 alternatív betegszállító autó mellé újabb harmincnak a befogadásáról döntött a tárca, s várhatóan még ugyanennyit bekapcsolnak a rendszerbe.

Második oldal (Oldaltörés)

A sokkos állapot kialakulását nagyobb valószínűséggel az magyarázza, hogy a szállítókapacitás alultervezéséhez elszámolási anomáliák vezettek. Az OEP adatai szerint tavaly átlagosan havi 200 ezer esetben vettek igénybe szállítást, ennek 60-75 százalékát az alternatívok teljesítették, 25-40 százalékát pedig az OMSZ. Utóbbi fuvarjainak túlnyomó többségét mentőápolóval végzett szolgáltatásként jelentette az OEP-nek (lásd grafikonunkat), és így is kapta meg érte az emelt összegű finanszírozást. A beteg kórházba vagy onnan hazaszállítása ugyanis nem csak a megtett kilométer alapján járó díjazást tartalmazza, hanem fix összeg formájában plusz 240 forint számolható el, ha kísérő is szükséges ehhez, és 600 forint, ha a biztonságos célba juttatáshoz elengedhetetlen a mentőápoló jelenléte. Januártól ez utóbbi kategória megszűnt, ezért a minisztérium, illetve az OEP úgy számolt, hogy a szakápolós szállítások az OMSZ munkakörébe kerülnek.

Életmentő Sprinter.
© Országos Mentőszolgálat
Szakmai berkekben közkeletű vélekedés, hogy ezek zömükben feltupírozott elszámolások voltak, a szállítás maga nem indokolta az ápoló jelenlétét (ha egyáltalán ott volt). Most, hogy megszűnt a teljesítményérdekeltséghez kötött betegszállítás, amelynek tavalyi 2 milliárd forintos ellenértékét a költségvetés hozzácsapta a mentés éves büdzséjéhez 18,8 milliárdról 22,4 milliárd forintra emelve azt, a korábbi szakápolós eseteknek legalább a fele azonnal át- és leminősült. A jelek szerint ezekhez elégséges az egészségügyi szakképesítéssel nem rendelkező kísérő, vagy még őrá sincs szükség - ez jelentkezett váratlan többletszállítási feladatként a magánvállalkozóknál. Ezt támasztja alá az OMSZ saját kommunikációja is, amely szerint kapacitásai szabadultak fel, amelyeket átcsoportosítva a mentésben hasznosíthat.

Súlyos hiányhelyzet alakult ki például a nyugat-dunántúli régióban, ahol tavaly alig volt szükség egyszerű szállításra - legalábbis az elszámolási adatok ezt mutatták. Puskás Tivadar - a régió mentőfőorvosa, korántsem mellékesen a Fidesz-KDNP parlamenti képviselője - nem titkolta, hogy nem ért egyet a szállítás magánkézbe adásával, így a feladatok zömét saját hatáskörben el is látták, alig engedve terepet az alternatívoknak. A kapacitások elosztására javaslatot tevő szakmai bizottság ehhez mérte az új szolgáltatók, illetve járművek befogadását, ami utóbb Győr-Moson-Sopron és Vas megye esetében már január elején drámaian kevésnek bizonyult. "Vitatjuk, hogy a szállítók számát a megye lakosságához kell arányítani. Legalább ennyire fontos lenne az úthálózat sűrűségét, az ellátandó terület nagyságát, a kórházak és a települések közötti távolságot is számításba venni" - járult hozzá újabb szemponttal a területi egyenlőtlenségek megértéséhez Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnöke.

Ha a betegszállítás nem ígérkezett volna profittal kecsegtető üzletnek, bizonyosan nem jelentkezett volna több száz ajánlattevő az OEP-nél, amelyek közül a pénztár 84-gyel szerződött is. A feltételek azonban nem annyira vonzóak, mint amennyire korábban annak látszottak - ezt ma már az alternatívok is tudják. A vállalkozóknak megyénként minden éjszaka legalább egy ügyeletes autót készenlétben kell tartaniuk, s ők sem mentesülnek az egészségügyszerte annyit szidott teljesítménykorláttól, ugyanakkor a területi ellátási kötelezettségük alá tartozó településeken nem utasíthatnak vissza szállításokat. "A várólistának az esetünkben nincsen értelme, hiszen a legtöbb beteget időre kell vinni az előjegyzett vizsgálatra, onkológiai vagy művesekezelésre. Ha viszont a hónap vége előtt kimerül az egy-egy gépkocsira megállapított teljesítménykeret, akkor vagy ingyen dolgozunk, vagy a garázsban marad a kocsi. Ez csapdahelyzet, mert ha nem vállaljuk el a fuvart, az OEP szerződést bont velünk" - magyarázta az MBOE elnöke, hogy a közhiedelemmel ellentétben nem a vállalkozók vannak nyeregben.

Megváltozott a betegszállítás finanszírozása is. Az egészségbiztosítási alap betegszállítási kasszájában 2007-ben - akárcsak a megelőző két évben - 6,2 milliárd forint volt, amiből 2 milliárdot az OMSZ, 4,2 milliárdot az alternatívok kaptak meg. E számtan megmaradt, csakhogy a 2 milliárd forintot beépítették az OMSZ finanszírozásába, jóllehet szállítani már nem fog, csak menteni, a 4,2 milliárdon pedig az alternatívok osztoznak. Akkor is ennyiből kell kijönniük, ha a feladatuk tartósan több lesz az előre számítottnál, vagyis ha több vállalkozás és több jármű több beteget fog szállítani. Bár így várhatóan minden eddiginél olcsóbb lesz a szállítás, ezzel párhuzamosan a mentés megdrágul. Pedig tavaly összesen 3 milliárd forint soron kívüli többletpénzt kapott az Egészségügyi Minisztériumtól, illetve az Egészségbiztosítási Alap megtakarításából az OMSZ, hogy adósságaiból kihúzzák, s az ellenzék lelkes támogatásával közel 20 százalékkal megemelték évek óta alig növelt költségvetési apanázsukat is.

GÁTI JÚLIA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Magyar gazdaság

Földhöz ragadtak

Míg az Országos Mentőszolgálat édes gyermeke az egészségügyi tárcának, addig az OMSZ alakította, 100 százalékos állami...

Félóra alatt kivégezte a Lyon a Barcelonát a női BL-döntőben

Félóra alatt kivégezte a Lyon a Barcelonát a női BL-döntőben

Újabb autós csodakaravánt fotóztak az M1-es egyik parkolójában

Újabb autós csodakaravánt fotóztak az M1-es egyik parkolójában

Bibliai ihletésű neve lett Kim Kardashian és Kanye West negyedik gyerekének

Bibliai ihletésű neve lett Kim Kardashian és Kanye West negyedik gyerekének

Reuters: A Google lenullázza a Huaweit, elveszi tőle az Androidot

Reuters: A Google lenullázza a Huaweit, elveszi tőle az Androidot

Yuval Noah Harari: A klímaváltozás most történik, most kell vele foglakoznunk

Yuval Noah Harari: A klímaváltozás most történik, most kell vele foglakoznunk

Elege lett a rendőrségnek

Elege lett a rendőrségnek