Továbbra is dömpingszerűen készülnek a magyar filmek, a nézők viszont tavaly elpártoltak a moziktól. A szakma pedig a Szemle versenyfilmjeinek kiválasztási módszerét vitatja.

HVG
Rendhagyónak ígérkezik az idei filmszemle, legalábbis annyiban, hogy nyitófilm nélkül indul. A vetítéssel nem akarta ugyanis "terhelni" a közönséget Herendi Gábor ügyeletes szemletanácselnök, aki eme kijelentésével vezető helyre került a Magyar Narancs heti zagyvaságokat szüretelő rovatában. A döntéssel a klasszikusként jegyzett magyar rendezőt, Tarr Bélát szorította le a vászonról cannes-i versenyfilmjével, A londoni férfival. Más kérdés, hogy a Kongresszusi Központból a csupán nyolcszáz főt befogadni képes Millenáris Teátrumba szorult rendezvény vendégeinek egy része alkalmi pagodában, kivetítőn nézhette volna a filmet. Ezúttal nem a finanszírozás anomáliái, hanem a szemle méltatlan körülményei kavartak vihart filmes berkekben. Professzionális szemlerendezést követelnek azok a filmesek, akik aláírásgyűjtésbe kezdtek a mammutos plázamozizás ellen, és megsokallták, hogy a szakma is csak jeggyel tülekedhet be a vetítésekre.

Nyitás
A szervezőbizottság jelentése szerint a január 28 -i (hétfői) pénztárzárásig 17 000 jegyet adtak el a 39. Magyar Filmszemle előadásaira. Ebből 16 000 jegy fogyott a Palace Mammutban és a Millenáris Teátrumban, 130 a Bem moziban, és 790 az Uránia Nemzeti Filmszínházban vetítendő filmekre. Kiemelten nagy az érdeklődés a kisjátékfilmes blokkok iránt, a nagyjátékfilmek közül Fliegauf Benedek Tejút, Alföldi Róbert Nyugalom és Paczolay Béla Kalandorok című filmjére adták el a legtöbb jegyet.
A békétlenkedést az sem csitította, hogy a 39. évébe érve nevet - Arany Orsó - kapott a szemle fődíja, a tanács ugyanis egyúttal eltörölte a közönségfilmek tavaly debütált párhuzamos fődíját. Nehezen nyelik le a rendezők az előzsűri intézményét, amely a filmdömpingből válogat, s ezúttal a 41 elkészült műből 18-at kvalifikált a versenybe. Az ilyen módon információs vetítésre szorult filmesek leginkább a szelekció alapját jelentő szabályzatot hiányolják. Hivatalos indoklást nem kaptak a kiselejtezés okáról az érintettek, így például Szőke András sem, aki a Bakkermann című, 150 millió forintos költségvetésű komédiával nevezett. De az alkotók számára az sem világos, milyen alapon keletkezett hirtelen a kreatív dokumentum-játékfilm kategória, amelybe három film került be. Michael Moore Arany Pálma-díjas Fahrenheit 9/11 című filmje ilyen előzsűrizés mellett el sem indulhatott volna Cannes-ban - véleményezte az esetet az egyik érintett. Az előzsűribe válogatott filmesek szakmai presztízse a garancia - mondta Szomjas György, a Magyar Filmművészek Szövetségének főtitkára, elismerve, hogy nincs szabályzat.

Az újkori finanszírozás történetében először viszont annyi pénz jut a mozgóképesek állami támogatására, amennyit az aktuális miniszter beígért. Hiller István kultuszminiszter ezúttal nem licitált tovább, Medgyessy Péter egykori miniszterelnök 10 milliárdos állami apanázsról szóló, beváltatlan ígérete helyett tartja magát a négy évre szóló paktumához. Ez az idei évre 4,98 milliárd állami pénzt irányzott elő a nagy elosztó Magyar Mozgókép Közalapítványnak (MMKA), s ebből 4,81 milliárd meg is található az állami költségvetésben. A közvetett támogatással, a filmtörvénnyel bevezetett adó-visszaigénylési lehetőséggel együtt pedig bőven kijön a 10 milliárdos apanázs.

Második oldal (Oldaltörés)

A valaha a legnagyobb finanszírozónak számító MMKA kevesebb mint felét állta az általa támogatott 22 szemlefilm összes, 4,8 milliárd forintos költségének. Az idei szemlefilmek között nem akadt milliárdos büdzséjű mozi, a versenyző játékfilmek közül csak négy lépte túl a 220 millió forintos átlagfilmkeretet, így például Almási Tamás mozija, a Franco Nerót Nyakó Juli szerelmeként bevető, egy faluba csöppent olasz vállalkozó történetével az új magyar kapitalizmust megmutató Márió, a varázsló. De éppen a nagyobb költségvetésű filmek borzolták fel a kényesebb ízlésű producerek kedélyeit. A legtöbb közvetlen támogatást, 191 millió forintot Mundruczó Kornél munkája, az évek óta készülő Delta kapta. Csaknem ekkora apanázshoz jutott az 1956-os történetet feldolgozó, Szomjas György rendezte A Nap utcai fiúk, mégpedig úgy, hogy az MMKA testre szabott pályázatot írt ki 2006 szeptemberében: "Pályázat a Szomjas György rendezésében készülő 1956 vagy a Nap utcai fiúk című játékfilm megvalósítására" címmel. Az még csavarint egyet a történeten, hogy a film operatőre Grunwalsky Ferenc volt, az állami pénzeket elosztó alapítvány főkurátora. Dettre Gábor Tabló néven nevezett filmje pedig már a tavalyi szemle jelentkezői között is szerepelt, igaz, akkor Romazsaru címmel. Ez azonban nem kizáró ok az MMKA szerint, mert ha információs vetítésen nem vetítették le - márpedig a Romazsarut a rendező és a producer vitája nyomán tavaly visszavonták -, akkor a következő szemlén indulhat versenyben. Tímár Péter filmje, a Casting minden az egyetlen a versenyzők közül, amely nem kapott MMKA-pénzt. De nem tartozik az elutasított filmek közé, csak két szék között a pad alá esett. Losonczi Gábor producer elmondása szerint az MMKA tavaszi tenderéről azért maradtak le, mert nem készültek el a pályázati anyaggal, az ősziről pedig azért csúsztak le, mert a megszigorított rendszerben már csak az pályázhat, aki nem kezdett bele a forgatásba. Befektetőként az OTP Bank szállt be, egyéb részletekbe nem bocsátkozott a producer, akinek a büdzséhez még 60 milliót kell előteremtenie.

Szembeötlő, hogy a versenyből ezúttal hiányoznak a nagy nevek, nagy öregek, inkább az ifjabb generációé a terep. Négy első filmes is debütál, amennyiben a Megasztárral ismertté vált Till Attila és a nemrég a Nemzeti Színház igazgatójává kinevezett Alföldi Róbert újnak nevezhető a mozgóképes világban. Valódi első filmes Gigor Attila A nyomozóval és Faur Anna a Sándor Pál produceri közreműködésével készült Lányokkal. Az egyik favoritnak számít a Locarnóban már Arany Leopárd-díjat nyert Fliegauf Benedek Tejút című, jobbára álló totálképekből komponált hangulatfilmje, amely eddig már 17 fesztiválszerepléssel bizonyított. Almási és Mundruczó filmje mellett a kritikusok figyelemre méltónak tartják a szerb koprodukcióban készült, Tolnai Szabolcs rendezte Fövenyórát. A kalandos körülmények között forgatott film menetrendjét és finanszírozását például az írta felül, hogy a szerb partner minisztériuma Montenegro kiválásakor egyszerűen megszűnt, s az új szervezet nem tekintette magát jogutódnak - tért ki Durst György, a Mediawave producere a zökkenőkre.

"Nem létező piacra túltermelünk" - jegyezte meg esélylatolgatás helyett Kálomista Gábor, a közönségfilmekben utazó Megafilm Kft. producere, aki Novák Erik Zuhanórepülésével van versenyben. Kálomista arra utalt, hogy tavaly alaposan visszaesett a magyar filmek nézőszáma, az előző évi bő 2 millió után az előzetes becslések szerint 1,2-1,3 millióan voltak kíváncsiak a hazai termésre. Igaz, tavaly nem akadt olyan statisztikát felrúgó film, mint az előző évben a 400-500 ezer nézőt vonzó Szabadság, szerelem vagy a Csak szex és más semmi, márpedig a magyar statisztika megbolydításához egy-két sikerfilm elegendő. Tavaly a legnépszerűbbnek bizonyult S.O.S. szerelem 240 ezernél, a médiahekkel megfuttatott, a Magyar Távirati Irodát is átejtő álhírrel, Álmos vezér ősanyjának megtalált múmiájával is marketingolt Megy a gőzös 200 ezer fölött tartott december végén. Az amerikai filmek sem mentették meg a mozikat, kevés volt a Shrek harmadik darabjához fogható film, amely már szeptemberben 700 ezernél tartott. A forgalmazók összességében 3-4 százalékos nézőszámapadást becsülnek 2006-hoz képest, ami azonban - a jegyáremelések következtében - a bevételeken nem feltétlenül látszik meg.

Egyetlen évből nem érdemes tendenciára következtetni, de a nézőszámról és a fesztiválszereplésről is elmondható, hogy az eredmények nem tartanak lépést az állami források gyarapodásával. Tény, hogy az idén egy magyar film sem szerepel Berlinben, tavaly a szemlefődíjas Bollók Csaba Iszka utazása és Bogdán Árpád Boldog új élet című filmje is ott debütálhatott, s ezután 26, illetve 18 nemzetközi mustrán szerepelhetett. A legtöbb fesztiválon, szám szerint 31-en A londoni férfi forgott, a Filmunió ötös toplistája szerint Szász János Ópiuma és Fliegauf Tejútja 17-17 mustrán mutatkozhatott be. A legfontosabb - éppen egytucatnyi - A kategóriás fesztivál közül kilencre kapott meghívást egyáltalában magyar film, igaz, akadt egy Oscar-jelölt, M. Tóth Géza Maestrója. Némi szépségtapasz, hogy az idén is van magyar részvétellel készült Oscar-esélyes, mégpedig Srdan Globuvic Csapda című, szerb-német-magyar koprodukcióban készült filmje, amely bejutott a legjobb idegen nyelvű film kategóriában a kilences listára.

VITÉZ F. IBOLYA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Utolsó helyen áll a magyar egészségügy a V4-ek között

Utolsó helyen áll a magyar egészségügy a V4-ek között

Mégsem ül át Audiból BMW-be a Bayern München

Mégsem ül át Audiból BMW-be a Bayern München

Kijelző alá tett ujjlenyomat-olvasón dolgozik az Apple, egészen új megoldást találtak ki

Kijelző alá tett ujjlenyomat-olvasón dolgozik az Apple, egészen új megoldást találtak ki

Elfogyott a szarvasi kávéfőzőgyár volt munkásainak türelme, fél éve hiába várnak a pénzükre

Elfogyott a szarvasi kávéfőzőgyár volt munkásainak türelme, fél éve hiába várnak a pénzükre

Az OTP-nél már megy az Apple Pay

Az OTP-nél már megy az Apple Pay

Magánnyomozóknak adott ki információkat, vádat emeltek a rendőr ellen

Magánnyomozóknak adott ki információkat, vádat emeltek a rendőr ellen