A Komárom-Esztergom Megyei Bíróság elnöke erős szavakkal kifogásolja Babus Endre összefoglalóját (HVG, 2007. január 12.), amelyet az igazságszolgáltatás komplex empirikus vizsgálatának keretében elkészült több mint egyíves esettanulmányom alapján készített. Ebben a dokumentumok alapján világosan megállapítható volt, hogy súlyos rendellenességek jellemzik e megye igazgatását. A legnagyobb baj mégis az, hogy szinte semminek nincs következménye, az Országos Igazságszolgáltatási Tanács (OIT) és a megyei vezetés igazgatási viszonya hiányosan működik. Mindez világosan kiderült a HVG írásából, az eset súlyát az olvasók megítélhetik. E helyütt kizárólag az érintett panaszának tényekre utaló elemeihez fűzök kiegészítést.

A megyei bírósági elnökök igazgatási tevékenysége felett az OIT gyakorol felügyeletet, ezért minden OIT-tag, így a miniszter is, kezdeményezheti azokat az igazgatási döntéseket, amelyek az OIT hatáskörébe tartoznak. Ezért nem érthető a levélírónak az a kifogása, amely a megyei elnök leváltásának kezdeményezésével kapcsolatos, hiszen a döntést természetesen csak az OIT hozhatná meg. "Nagyon komoly alkotmányos kérdések" tehát csak azzal kapcsolatban vetődnek fel, hogy miért nincs esélye egy ilyen igazgatási szankciónak.

A levél azt állítja, hogy a cikk szolgálati titoknak minősülő adatokra hivatkozik. A kutatás során elemzett dokumentumok egyike sem volt minősített, ilyen irathoz hozzá sem juthattam volna. Viszont folyamatosan érezhető a dokumentumokból, hogy egy olyan rendszerből származnak, amely nem számít arra, hogy valaha is ilyen módon áttekinthetővé válnak az igazgatás egyes elemei. Talán ebből származik az az érzés, hogy titkok birtokába jutottak a kutatók. Pedig minden, ami az OIT-ben történik közügy.

Sokkal nehezebb az ítélkezési teljesítménnyel kapcsolatos adatok ellentmondásosságát röviden érzékeltetni. Az elnök asszony levele 2005-ös konszolidációról szól. A kutatás célja az volt, hogy egy tízéves folyamatot mutassunk be, ebben a megyében koncentrálódtak azok az igazgatási gyengeségek, amelyek általában jellemzik az igazságszolgáltatást. Számos olyan dolog történt itt, amelyek önmagukban is felvethették volna az igazgatási felelősség kérdését. Ha minden rendbe jött volna mára, ez akkor is így van. De erről koránt sincs szó. Idézem tanulmányomnak az elnök asszony kitüntetéséről szóló hírt megelőző utolsó előtti bekezdését:

"2007. február 21-én az OIT ismét tájékozódik a két éven túli ügyekről. A büntető ügyszakban 5 százalék fölött csak a főváros, Csongrád, Komárom-Esztergom, Pest és Veszprém megye van. Komárom-Esztergom megyében 10,8 százalékra mérsékelték a két éven túli büntetőügyek számát a folyamatban maradt pereken belül. De a három éven túli büntetőügyek aránya néhány megyében még »mindig elég nagy«, Komárom-Esztergom megyében a folyamatban maradt büntetőügyek 3,7 százaléka, 2005-ben 5 százaléka volt. Ellenkező tendencia mutatkozik viszont ebben a megyében a megyei elsőfokú ügyekben: a folyamatban maradt perek és ezeken belül a hosszú pertartamú ügyek aránya növekedett."

Végül: a levél hivatkozik azokra a tanulmányokra, amelyeket az OIT megrendelésére készített három intézmény. Mindaddig nincs módunk megítélni, hogy elemezték-e az igazgatási dokumentumokat, és azokból milyen következtetésekre jutottak, ameddig a megrendelő ezeket az írásokat nem hozza nyilvánosságra.

FLECK ZOLTÁN

JOGSZOCIOLÓGUS (BUDAPEST)

Egy bajai bírónő méhmagzatot védő ítéletet hirdetett anno. Egy másik gyakornok lányára bízta a tárgyalás vezetését. Az ártatlan Pusoma Dénes öngyilkos lett a börtönben. Egy roma apa és fia éveket ült ártatlanul, s kárpótlásukra csak arcpirító huzavona után került sor. Tájegységenként azonos súlyú deliktumokat a bíróságok meghökkentően eltérő verdiktekkel sújtanak. A tengerikígyóként húzódó Energol-ügy lezárulása némi kételyeket hagyott maga után. A 11 éves Princz-pör a minap másodfokon bűnösnek találta a bankvezért és néhány társát. A "névadóra" 3 millió 600 ezer forint büntetést szabott ki, ám az ítélet nem jogerős. Aztán Mór, a legnagyobb fiaskó. Nos, ezekről a felületes hírfogyasztó is rendre értesült, és benyomásai aligha erősítették a harmadik hatalmi ág iránti tiszteletet. A médiumok jobbára megmaradtak a pőre tényközlésnél, kritika csak itt-ott, szőrmentén. Nem úgy e lap (HVG, 2008. január 12.), amely adatok tömegével operálva csak egyetlen megye mellbevágó törvénykezési anomáliáit sorolja, de némi országos kitekintést is nyújt, azt is megpendítve, hogy az OIT személyi összetétele korántsem optimális, s okunk van élni a gyanúpörrel: olykor "kéz kezet mos". Alighanem itt az ideje az egész ítészi szakma átvilágításának.

SZABÓ SÁNDOR

(BUDAPEST)

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Egy hetük maradt a vállalkozásoknak bevallásuk elkészítésére

Egy hetük maradt a vállalkozásoknak bevallásuk elkészítésére

Most először: íme az új Skoda Superb terepkombi kivitele

Most először: íme az új Skoda Superb terepkombi kivitele

Mit csinál vasárnap: szavaz vagy nem szavaz?

Mit csinál vasárnap: szavaz vagy nem szavaz?

Fogy a magyar olajtartalék

Fogy a magyar olajtartalék

Áder közel járt egy kapitális zsákmányhoz, de elszalasztotta

Áder közel járt egy kapitális zsákmányhoz, de elszalasztotta

A rendőrség szeretné a frászt hozni a szelfizőkre

A rendőrség szeretné a frászt hozni a szelfizőkre