"Műegyetemistaként lapátos segédmunkás voltam a két Deák téri metróállomás között" - emlékszik a "90 milliós éves fizetés" okán országos beszédtémává lett, 61 éves mélyépítő mérnök, hogy milyen komolyan gondolta a korábbi fővárosi metróberuházások építésvezetőjeként dolgozó anyai nagybácsi példájának követését.

Akkor már túl volt az őt orvosnak álmodó laborvezető papával és az orvosírnok mamával lefolytatott pályaválasztási nézeteltérések dandárján. Az érdeklődést alulnézeti megtapasztalás sem mérsékli: 1972-ben diplomázik, és első útja a metróépítő Közlekedési Építő Vállalathoz (KÉV) vezet. Mivel azonban befulladnak a nagy metróépítési tervek, kénytelen tudását vállalati kiküldetésben exportálni: elsőre 1980-tól öt plusz két éven át a kies Kalkuttában lesz műszaki tanácsadó, majd projektvezető. Onnan megy 1989-ben az angliai Doverbe, a La Manche csatorna alatt épülő Csalagút egyik építésvezetőjének, ahol egy - a pajzsokat átalakító - ötletének megvalósításával egy ideig az alagútépítési sebességi világcsúcsot is ő tartja. Itt alámerülve éri a honi rendszerváltás, ami nem hozott új alagutas munkát itthon, ezért 1991-től Dél-Afrikában dolgozik. Csak négy év múlva tér vissza Európába, Athénba, ahol az ottani metróépítés főépítésvezetője. Amikor elkészül, Szingapúr felé veszi az irányt, ahonnan a közeli Malajziába költözik, ahol egy 13 méter átmérőjű árvízelvezető és közúti alagút építését irányítja. 2007-ben ismét Indiában, az újdelhi repülőtéri expresszmetró megépítésénél projektigazgató. Innen csábítják Pestre a viszontagságos sorsú 4-es metró útjának egyengetéséhez.

"Gyerekként cselgáncsoztam, ifjan diszkoszt hajigáltam, közben nyaranta vitorláztam, mostanában pedig golfozok, naponta elütök jó néhány labdát gyakorlásul" - vezet végig hobbievolúcióján. A mérnök-igazgató az őt eddig valamennyi állomáshelyére elkísérő feleségével 33 éves fiához, egy külvárosi házba jött viszsza. Egy évvel fiatalabb leányuk Ausztráliában él és tanít.

HVG: Tiszteletben tartjuk, hogy méltatlannak érzi a pénzről való tudakozódást. Legfeljebb annyit áruljon el, hogy ha igaz az évi 90 millió forintos javadalmazásáról szóló hír, kapott-e már ennyit máshol a szakértelméért?

Klados Gusztáv
© Túry Gergely
Klados Gusztáv: Először is: nincs a világon még egy hely, ahol ezzel kezdenének mindent. Másodszor: amit kapok, az a világ másik felén hasonló beosztásban nem számít különleges fizetésnek. Egyébként meg: volt, hogy 28 ezer eurót számláztak értem havonta.

- Ez a hely a legutóbbi indiai munkahelye volt? És ha igen, akkor mi szél hozta haza?

- A történet 1978-ra nyúlik vissza. Ennek a metrónak ugyanis már akkor el kellett volna indulnia. De pártunk és kormányunk kihúzta a dugót, és ezért kezdtek a cégek külföldön munkát keresni. Ezért töltöttem több évtizedet - mindvégig magyar útlevéllel - külföldön...

- Na jó, de hát a 4-es metró már épül jó pár éve. Miért épp most jött? Csak nem a honvágy?

- Most hívtak. Sok mindent kaptam ettől az országtól, ezért szeretnék én is visszaadni valamit. Meg aztán szeretném itthon hasznosítani, amit tudok, amit tanultam a világban.

- Ez a projekt ad erre bőven lehetőséget. Lehet, hogy a magas fizetést azért kapja, hogy a sok százmilliárdos beruházás vállalkozói semmiképpen ne tudják elnyerni elvtelen jóindulatát?

- Inkább azt remélik, hogy a tapasztalatommal és szakértelmemmel segíthetek elsimítani a feszültségeket. Nekem leginkább a vállalkozók közötti kapcsolatokat kell koordinálnom. Egyébként pedig üzenem: nem kockáztatom szakmai reputációmat azért, hogy kapjak valakitől egy tábla csokoládét. Mindenkit meg lehet persze venni. De hogy is mondta egy magánszámában Sinkovits Imre: "Engem akar maga megvesztegetni?! Ennyivel?"

- Tényleg, úgy mondják, nem akárki: Demszky Gábor főpolgármester szerint a szakma világrangsorában benne van az első tízben. Ezt honnan lehet tudni? Hogy mérik?

- Érdekes módon ugyanezt a kérdést tették fel az alkalmazóim Malajziában. És akkor a világ legtekintélyesebb pajzsgyártó cégének tulajdonosa, Martin Herrenknecht azt mondta nekik, hogy biztosan benne vagyok az első húszban. Nem hiszem, hogy hízelegni akart.

A cikk folytatódik, kattintson! (Oldaltörés)


- Tíz vagy húsz - secko jedno. Mégis mi az, ami alapján számon tartják?

- Az első sikerem az volt, amikor rá tudtam beszélni az angol kollégákat, hogy állítsuk le a Csalagút építésekor a pajzsokat, módosítsunk valamit, miáltal a gépek meggyorsulhatnak.

- Meg tudna ilyesmit csinálni idehaza is?

- Mindenkit meg lehet győzni. Visszatérve a történetre: az átállított gépekkel, jó logisztikával és a pajzsos személyzetet motiváló prémiumokkal képesek voltunk havi 1600-1700 méternyi alagutat építeni. Ez akkor világrekord volt. Azóta megdöntötték: Ausztráliában épült egy alagút, havi 2 ezer méter feletti teljesítménnyel. De hadd büszkélkedjek tovább: Dél-Afrikában például egy 19 kilométeres alagutat hat hónappal a határidő előtt át tudtunk adni.

- Nocsak. Még kiderül, hogy a 2010-es választás előtt át akarja adni a 4-es metrót. A hírek szerint jövedelmének kétharmadát prémiumként kapja. Lehet, hogy ez a prémiumfeltétel?

- A prémiumomat főnököm, Olti Ferenc, illetve a munkáltatói jogokat felettem gyakorló BKV-vezér határozza meg. De többet nem tudok mondani. Nem vagyok Harry Potter.

- Nem is annak vették fel. Nem volt mindig akkora tekintély - különösen amikor nekiindult a világnak. Mit szólt ehhez a világcsavargáshoz a neje?

- Jött velem. A gyerekek még csak 3 és 4 évesek voltak, amikor kimentünk Indiába. Aztán nyolc helyen jártak iskolába, az egyetemet Athénban fejezték be.

- És hogy viselte az asszony? Élvezte? Összeszorította a fogát? Netán naponta állt a bál?

- Időnként kemény volt. A feleségem sokáig mindennap haza akart menni. De lassan ő is hozzászokott. Ivóvizet gyártottunk. Fél órán át zubogva forraltuk a vizet, majd áteresztettük egy kerámiaszűrőn, és utána üvegekbe öntve elraktuk a hűtőbe. Csak így volt iható. A fiam így is kolerát kapott Indiában. Két napon át tartottuk a hideg zuhany alá, hogy lemenjen a láza.

- E viszontagságok közepette mindig csak alkalmazott volt. Sosem fordult meg a fejében, hogy céget alapítson, vagy hogy a munkaadója tulajdonostársként is elismerje tudását?

- Nem tudom, van-e az alagútépítésnél kockázatosabb üzlet. Aki ilyen céget alapít, óriási rizikót vállal, középméretű vállalatok úszhatnak el egyetlen rossz munkán. A másik oka, hogy nem volt időm ilyesmin meditálni, mentem egyik helyről a másikra. Ha majd igazán nyugdíjba vonulok, talán alapítok egy konzultáns céget.

- És addig? Lenne annyi pénz, amennyivel el lehetne csábítani ebből a székből?

- Azt persze nem szabad kimondani, hogy "nincs az a pénz", mert ha valaki azt mondja, hogy ad 100 millió dollárt, akkor az verhetetlen. De azért hozzáteszem: nem szoktam munkát félbehagyni. Az indiait sem szakítottam volna meg, ha nem húz haza a szívem...

- És valamilyen különleges szakmai kihívás? Az is csábítaná?

- Ezt érzem a csúcsnak. Bár szívesen közreműködnék még annak a 18-19 méteres pajzsnak a használatában is, amit, ha igaz, Moszkvában terveznek bevetni. Mert szerintem ezekben a gépekben az a csúcsnagyság.

LINDNER ANDRÁS - HORVÁTH ZOLTÁN

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Megjöttek az ingyenes filmek a YouTube-ra, de nem örülhet neki mindenki

Megjöttek az ingyenes filmek a YouTube-ra, de nem örülhet neki mindenki

Összefogást hirdetett Márki-Zay ellenzéki mozgalma a 2019-es önkormányzati választásra

Összefogást hirdetett Márki-Zay ellenzéki mozgalma a 2019-es önkormányzati választásra

A sürgősségi osztályok legalább kétharmada napi működési gondokkal küzd

A sürgősségi osztályok legalább kétharmada napi működési gondokkal küzd

Elkezdődött: sorra dőlnek be a jelzáloghitelek

Elkezdődött: sorra dőlnek be a jelzáloghitelek

Kémvideón a 400+ lóerős új kecskeméti Mercedes, amivel könnyű lesz driftelni

Kémvideón a 400+ lóerős új kecskeméti Mercedes, amivel könnyű lesz driftelni

Megszigorítják a menekültekre vonatkozó szabályokat Németországban

Megszigorítják a menekültekre vonatkozó szabályokat Németországban