Érdeklődéssel olvastam (HVG, 2008. szeptember 13.) cikkeiket a gyermekek és a reklámok kapcsolatáról. Szeretném egy fontos területre felhívni a figyelmüket, amely az elemzésből kimaradt: ez a csecsemőtápszerek reklámja. A mesterséges táplálás rövid és hosszú távú egészségkárosító hatásait kutatási eredmények igazolják. Ezek közé tartoznak egyebek mellett a gyomor-bél rendszeri fertőzések, a középfülgyulladás, a légúti fertőzések, az allergia. A csecsemőtápszerek reklámozásának azért van különleges jelentősége, mert bár nem közvetlenül a fogyasztót - a csecsemőket - célozzák meg, a fogyasztás káros egészségi hatásai mégis elsősorban a csecsemőket érintik. Éppen ezért fogalmazta meg 1981-ben az Egészségügyi Világszervezet közgyűlése Az anyatejet helyettesítő termékek marketingjének nemzetközi kódexét, javasolva az aláíró államoknak, hogy emeljék törvényerőre rendelkezéseit, így védve a szoptatást és a kisgyermekek egészségét. Amint a kódex indoklásában megfogalmazzák: "annak tudatában, hogy életük első néhány hónapjában a csecsemők mennyire sérülékenyek, és mekkora veszélyt jelent számukra a nem megfelelő táplálás, beleértve az anyatejet helyettesítő készítmények szükségtelen és helytelen használatát. E készítmények marketingje különleges odafigyelést igényel, azaz a szokásos marketingmódszerek ezekre a termékekre nem alkalmazhatóak." A csecsemőtápszereknek csak és kizárólag azokban az esetekben lenne létjogosultságuk, amikor az édesanya nem tudja csecsemőjét sem szoptatni, sem lefejt tejével táplálni, és egy másik anya teje sem áll rendelkezésre. Mivel a tápszergyártás és -forgalmazás rendkívül jó üzlet, nyilvánvaló, hogy a cégek nem elégszenek meg a szűk piaccal. Marketingeszközeik között a leghatékonyabbnak az egészségügyi dolgozók bevonása bizonyult. Az újszülöttosztályok ellátása ingyenes vagy leszállított árú termékekkel jó befektetés: a Nestlé felmérése szerint az anyák 88 százaléka ugyanazt a tápszert adja a kisbabájának otthon, amit a kórházban kapott. A tápszerek népszerűsítése kapcsán a szülőkhöz eljuttatott félrevezető információk csökkentik a szoptatási kedvet, elbizonytalanítják az anyákat, és arra ösztönzik őket, hogy már a legkisebb szoptatási nehézség esetén is a mesterséges tápláláshoz folyamodjanak. Magyarországon hat hónapos korban a csecsemőknek csak 43 százalékát szoptatja az édesanyja. Hazánkban csekély odafigyelést fordítanak e kényes területre. Ennek ékes példája az éppen folyamatban lévő "Cumisüveg és tudomány" kampány, amelyben a Magyar Gyermekorvosok Társasága a Milupa termékeket forgalmazó Numil Kft.-vel karöltve a követő tápszereket népszerűsíti.

KUN JUDIT GABRIELLA

ORVOS (BUDAPEST)

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Megvan az első szerződés, jövőre már 80-90 repülőt gyártana a magyar cég

Megvan az első szerződés, jövőre már 80-90 repülőt gyártana a magyar cég

Chile nagy része sivataggá válhat pár évtizeden belül

Chile nagy része sivataggá válhat pár évtizeden belül

Néha akár a több kilométerre becsapódó villámcsapás is életveszélyes lehet

Néha akár a több kilométerre becsapódó villámcsapás is életveszélyes lehet

Macron: a kereskedelmi háborúk senkinek sem jók

Macron: a kereskedelmi háborúk senkinek sem jók

A polgármesternek nem tetszett az időutazós színdarab, nem mehetett le a szombathelyi karnevál megnyitóján

A polgármesternek nem tetszett az időutazós színdarab, nem mehetett le a szombathelyi karnevál megnyitóján

Egy indonéz férfi 700 kilométert gyalogolt hátrafelé az esőerdők megmentéséért

Egy indonéz férfi 700 kilométert gyalogolt hátrafelé az esőerdők megmentéséért