szerző:
Lukács Andrea

A hibaizmus fiatal fotósok mozgalmaként teret enged azoknak a tökéletlenségeknek, amelyek amúgy szemétkosárba kerülnének.

„Csak a csoda szép!” – állapította meg André Breton, a szürrealizmus szülőatyja 1934-ben. A hibaisták is erre a bizonyos csodára esküsznek, és ahelyett, hogy elrontott filmtekercseiket a kukába dobnák, górcső alá veszik a malőrjeiket, és talán ráakadnak valami szépre. A sajátos műfaj azzal, hogy teret ad a hibának, nyitottá válik a véletlenre, és nem próbálja mindenáron kontroll alatt tartani az alkotás folyamatát. Amit a legtöbben megvetnek és takargatnak, azt a hibaisták ünneplik, és bátran vállalják. A klub a fotográfiára helyezi a hangsúlyt, tagjai fiatal hivatásos fotósok.

©

 A hibaizmus Magyarországon is mozgalommá nőtte ki magát, egyik elindítója Fehér Vera, akit 2005-ben ért az első heurékaélmény a Kecskeméti Főiskola pókhálós laboratóriumában. A nagyítást gyakorló diák az egyik túlexponált képe fölött hipermangánnal zsonglőrködött, mire a kristályok a rontott fotóra hullva hirtelen új megvilágításba helyezték az életlen, elmosódott filmkockát. A mentőakció, azaz a kristályok ellegyezgetése pedig még teljesebbé tette a képi hatást. Az ügyetlenkedés végeredménye most, öt évvel később, Error címmel az első magyar hibaista kiállítás főműve lett.

Az újbudai Háromhét Galériában nyolc fotográfus teljesen eltérő hibákkal hivalkodó képei kaptak helyet, a természeti csapások okozta fényjáték, a dupla exponálásból adódó, valótlan egybeesések és a technikai eszközök zord beavatkozásának lenyűgöző eredményeiből szemezgetve. Jokesz Antal, a téma szakértője azzal indokolta a hiba mint izmus létjogosultságát a HVG-nek, hogy a jelenségek általában önmagukban léteznek, a mozgalmak legfeljebb strukturálják és a valóság működésére irányítják a figyelmet. „Ha a hibás fotó mozgalom hívószavává válik, akkor ugyanúgy visszazuhanunk a fényképezés alapkérdéseihez és e médium sajátosságaihoz, mint ha jó képek készítésére áldoznánk az életünket. A jó és rossz kép fogalma is állandóan változik, ráadásul ebben az értelmezési mezőben ütközünk bele a közízléstől kezdve a médiában uralkodó trendeken át a technológiai fejlődésig szinte mindenbe.” A kép jelentésének kontextustól függő változása pedig arra figyelmeztet – fűzi tovább a gondolatot Jokesz –, hogy a kép–valóság relációban mindig a kép áll vesztésre, és valamilyen szempontból minden kép hamis és hibás.

Ennek az ellenkezőjét vallja Kardos Sándor Kossuth-díjas operatőr, akinek Hórusz Archívum nevű privát fotógyűjteménye elrugaszkodik a realitás talajáról. Kardos, ha éppen nem forgat, családi fotók böngészésével tölti az idejét. Egy évtizede a 600 ezres gyűjteményből kiválogatta azokat a képeket, amelyeknek a véletlen többletjelentést adott. A meghökkentően művészi és lenyűgözően egyszeri „alkotásokról” Kardos az egyik interjúban azt vallotta, hogy „a fényképben van egy varázslat, a pillanatot meg lehet állítani, s utána órákig vagy évekig nézhetjük”.

Ami az amatőröknél fej nélküli család, fejből kinövő szobanövény, elmosódott ujj az objektív előtt, az a hibaisták szerint az isteni beavatkozás bizonyítéka. Glázer Attila egyik kiállított művén például a csupasz fából világító tünemény lesz, csak mert a filmen, amely húsz évig egy dobozban állt, összefolytak az emulziós rétegek, és fénylő pöttyöket képeztek a felületen. A művészi alkotássá előlépett torzulással képződött lila fátyol pedig abból a figyelmetlenségből adódik, hogy a művész rányitotta a gépet a még benne lévő filmtekercsre, így az fényt kapott.

A hibaistákban a rontási hajlam nem csupán holmi lázadás a professzionalizmus ellen, mely szemétbe hajítja a tökéletlent, és egyre fejlettebb technikai megoldásokat hív segítségül a deus ex machinával szemben, hogy saját képére formálja a photoshoppal kiszínezett világot. Sokkal inkább kísérletezés és szemlélettágítás, de Fehér Vera szerint szinte vallás. A digitalizált világban a delete gombnak köszönhetően egy pillanat alatt törölhetjük az elmosódott kontúrokat, és nyomtalanul eltüntethetjük a sokatmondó fintorokat a mosolyra szánt szájszegletből. A hibaisták üzenete ezért túlmutat a fotográfiára korlátozódó esztétikai hitvalláson: miért lennénk kevesebbek attól, hogy vállaljuk arcunk tudattalan rezdüléseit, és egymásra nézve meglátjuk a szemeink sarkában megbúvó szarkalábakat?

LUKÁCS ANDREA

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Ha megmutatjuk, mivel jobb a Wi-Fi 6, otthonra is akar majd belőle

Ha megmutatjuk, mivel jobb a Wi-Fi 6, otthonra is akar majd belőle

Ittasan vezetett két kamionos Cegléden, egyikük 10 hónap felfüggesztettet kapott

Ittasan vezetett két kamionos Cegléden, egyikük 10 hónap felfüggesztettet kapott

Rendkívüli frakcióülést kezdeményeztek a Néppártban a magyar plakátkampány miatt

Rendkívüli frakcióülést kezdeményeztek a Néppártban a magyar plakátkampány miatt

Életeket menthetett a fegyőr lélekjelenléte: miért menekült üres fegyverrel a szökött rab?

Életeket menthetett a fegyőr lélekjelenléte: miért menekült üres fegyverrel a szökött rab?

Amerikában is eltemették Andy Vajnát

Amerikában is eltemették Andy Vajnát

Hogy lesz egy kövér srácból világsztár? Új előzetes jött Elton John életrajzi filmjéhez

Hogy lesz egy kövér srácból világsztár? Új előzetes jött Elton John életrajzi filmjéhez