Tetszett a cikk?

A kormány 106 millióról 92,5 millió euróra alkudta le az M5-ös autópályát üzemeltető AKA Rt.

A kormány 106 millióról 92,5 millió euróra alkudta le az M5-ös autópályát üzemeltető AKA Rt.-nek fizetendő rendelkezésre állási díjat, azt a pénzt, amit a matricás díjbevételekből és az azokat kiegészítő állami költségvetésből 27 éven át fizet a koncessziós társaságnak a magánsztráda építéséért és üzemeltetéséért. Úgynevezett nettó jelenértéken így 209 milliárd forintba kerül 144 kilométernyi autópálya, azaz kilométerenként 1,4 milliárd forintba - mondta a hitelezőkkel és az AKA külföldi tulajdonosaival folytatott tárgyalások lezárását bejelentve Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter. E számítás azonban figyelmen kívül hagyja, hogy az 1995-ben koncesszióba adott pálya akkor már Dabasig teljesen, Kecskemétig félautópályaként állami pénzből megépült. A 39,48 százalékban az Állami Autópálya-kezelő Rt., többségében az osztrák Bau Holding és a francia Bouygues-csoport tulajdonában lévő AKA vállalta, hogy - 700 millió eurós hitelkeret igénybevételével - jövő őszig megépíti a Szegedig még hiányzó 47 kilométeres szakaszt, amelynek munkálataihoz az előszerződések alapján a nyáron már hozzá is kezdett. A magyar állam 2009-ig élhet opciós jogával a többségi tulajdon kivásárlására, ami mai áron 58 millió euróba kerül, de évi 14 százalékkal nő, összhangban a külföldi részvényesek hozamelvárásával. Vagyis 2009-ben már 112 millió eurót kellene fizetni az M5-ös 60 százalékának állami kivásárlásáért.

Halálos baleset történt az M5-ös autópályán

Halálos baleset történt az M5-ös autópályán

Andrej Babis szerint az EU nem adott pluszpénzt

Andrej Babis szerint az EU nem adott pluszpénzt

Csongrádi vállalkozók lobbiznak, hogy nyissák meg határt a szerbiai ingázók előtt is

Csongrádi vállalkozók lobbiznak, hogy nyissák meg határt a szerbiai ingázók előtt is