szerző:
Műértő

A tavalyi év végén az ünneplés kellős közepén kételyek is elhangzottak azzal kapcsolatban, hogy bővülhet-e még a cseh műkereskedelem a minden idők legjobb eredményét hozó esztendő után. Már márciusban, de főképpen májusban egyértelművé vált, hogy nemcsak az ismétlés, hanem a továbblépés is lehetséges. Olyan pozitív események sora következett ugyanis, amelyek lehetővé tették, hogy az aukciós forgalom 16 százalékkal növekedjen, és a kínálat mindössze 4 százalékos bővülése mellett a kalapács alá vitt tárgyak ára 30 százalékkal emelkedjen. Ez is jelzi, hogy a minőségi kínálat megszólította a befektetőket és gyűjtőket, így válhatott 2017 első féléve a legsikeresebb első hat hónappá a rendszerváltozás utáni közel három évtizedben.

Új névként Giorgio de Chirico jelent meg, a többiek régi ismerőseink: a francia csehek, Marie Cermínová, azaz Toyen, Jindrich Styrsky és Frantisek Kupka.

A száraz tények szintjén január és június között 730 millió korona (1 cseh korona 11,65 forint) forgalmat sikerült lebonyolítani a műkereskedelmi aukciókon Csehországban, az egymillió koronás leütések száma 114 volt, az egy aukción elért forgalomban is új rekord született: több mint negyedmilliárd cseh korona.

Ahogyan 2016-ban, idén is a Galerie Kodl aukciója járt a legnagyobb sikerrel, összforgalma 251 millió cseh koronát, azaz kb. 2,925 milliárd forintot tett ki, ez az országos féléves összteljesítmény több mint egyharmada! A május utolsó vasárnapján tartott aukció rendkívüliségére utal az is, hogy két tétel 20 millió feletti áron végzett, további három meghaladta a 10 milliót, 32 tétel pedig elérte az egymillió koronás határt. A tíz legmagasabb leütés összege már most megközelíti a 2016-os teljes naptári év eredményét: jutalék nélkül 187,4 millió korona. Az előző évtizedekben 47 alkalommal volt 10 milliós vagy még magasabb értékű sikeres licit, idén ehhez további kilenc társult.

Frantisek Kupka: Fürdőzés, 1904
©

A táblázat láttán egy nagy visszatérőt üdvözölhetünk, mégpedig az egykori Meissner & Neumann Aukciósházat, mai nevén a European Arts Investmentet (EA). Éves szintű forgalmával már 2016-ban a Galerie Kodl és az Adolf Loos Apartment and Gallery versenytársává lépett elő, ám két- vagy háromszoros volt a kínálata, ami a közepes árszint dominanciájára utalt. Idén májusban azonban visszatért az örökranglistán szereplő aukciósházak közé: Jindrich Styrsky 1925-ben készült Kis kéményseprő és hóember című olajfestményét kerek 19 millióért értékesítették, ami jutalékkal együtt 23,6 millió korona. A keletkezése évében Párizsban is kiállított mű leütése messze meghaladta a nyolc évvel ezelőtti, 11 milliós egyéni csúcsot. Ám Styrsky festménye jól jelzi a cseh műkereskedelem dinamikáját, hiszen 2011 szeptemberében a prágai Dorotheum aukcióján szerepelt először – az akkori 3,8 milliós indulási árról 5,6 millióra jutott, tehát hat év alatt 13,4 millióval nőtt a kereskedelmi értéke! Az EA másik kiemelkedő licitje Bourdelle Héraklész-szobra kapcsán zajlott, ez 9,7 milliós árával, mindössze egytized millióval maradt ki a legjobb tíz közül.

A félév fényes nyitányáról az 1. Art Consulting Brno (ACB) gondoskodott még márciusban, amikor elsőként kínált Csehországban minőségi Giorgio de Chiricho-alkotást. Az 1958 körül készült Trubadúr, vagy olasz címén Il Trovatore témaválasztása és szerkesztési módja jellemző a festőre, eredetiségét pedig itáliai bizonylatok szavatolták. Így nem meglepő, hogy a licit eredménye 1,25 millióval haladta meg a kikiáltást. De Chirico 13,25 millió koronás csehországi aukciós rekordja azonban mindössze két hónapot élt, mert a Galerie Kodl májusi kínálatában 19 millióról indított Elfelejtett játékok 26,2 millió koronáig jutott. Giorgio de Chirico 1915–1916 között született festménye hosszú ideig a prágai Nemzeti Galériában volt kiállítva, ott találták meg az olasz művészettörténészek is, akik szerint de Chiricho egyik első metafizikus enteriőrjéről van szó. Ezt maga a művész több egyéni kiállításán is bemutatta, és  az elmúlt fél évszázad legtöbb metafizikus festészetből válogató tárlatán szerepelt világszerte, de reprodukálták minden számottevő metafizikus festészetet tárgyaló kiadványban és a de Chiricho-monográfiákban.

A Galerie Kodl aukcióján további egyéni rekordok is születtek, így például a párizsi cseh szürrealista Toyen esetében. Szürkület az őserdőben című, 1929-es vászna, amely magángyűjteményből került kalapács alá, több jelentős hazai és külföldi kiállításon szerepelt az elmúlt évtizedekben, többek közt Toyen életműtárlatán a prágai Kőharang Házban 2000-ben, vagy a ludwigshafeni Wilhelm Hack Museum cseh és francia szürrealizmust összehasonlító tárlatán 2009-ben. Toyen eddigi 20 millió koronás rekordját még 2009-ben állította be a Galerie Pictura, az Alvó (1937) című vászon sikeres licitjével – igaz, kikiáltási áron. A Galerie Kodl aukcióján a Szürkület az őserdőben a többszereplős, kemény és gyors licit során az induló 14 millióról 30 millióig jutott. Több szakvélemény szerint Toyen e vászna egyik rövid, a műtörténet által az artficializmus tárgykörébe sorolt alkotói periódusának tán legsikeresebb opusa.

Mára megszokottá vált, hogy a legjelentőseb cseh aukciósházak a világ vezető árverező cégeinél beszerzett cseh vonatkozású műtárgyakat is piacra viszik. Így volt ez Frantisek Kupka 1904-ben alkotott Fürdőzés című művével, amely közel tíz évvel ezelőtt egy bécsi aukción kelt el mintegy 8 millió korona értékű euróért, idén májusban pedig Prágában tűnt fel, és a Galerie Kodl aukcióján megkétszerezte korábbi árát: 13,6 millióért vásárolta meg új tulajdonosa. Ám Kupkának egy másik, korai korszakából származó, 1909-ben született műve, a Jupiter Olümpiában is jelentős eredményt ért el: az ACB márciusi aukcióján 11,75 millió koronáért talált vevőre. E két leütés jelzi, hogy bár Kupka esetében továbbra is az absztrakt periódus művei a legértékesebbek, egyre komolyabb az érdeklődés az azt megelőző évtizedekben készült szimbolista, szecessziós munkái iránt is.

Giorgio de Chirico: Il Trovatore/Trubadúr, 1958 körül
©

Az első félév legsikeresebb műve Oskar Kokoschka 1936–1937-ben festett Prága látképe című munkája lett, amelyet az Arthouse Hejtmánek aukciósház 35 millióról indított, és egy telefonos licitáló vihetett el 42 millió cseh korona (plusz a 10 millió koronás jutalék) fejében. Kokoschka-mű nem először került prágai aukciós kalapács alá, legutóbb tavaly a Békák című 1968-as festményt aukcionálták itt, amely akkor 36,25 millióig jutott. A most elkelt, az osztrák festő prágai emigrációja idején alkotott expresszionista látkép új személyes csúcs a cseh aukciós világban.

Kokoschka, Toyen, valamint de Chirico Elfelejtett játékai felkerültek a cseh műkereskedelmi örökranglista 3., 5. és 6. helyére. A sok kitűnő eredmény mellett azonban hiányérzetünk is lehet. Elmaradtak az Adolf Loos Apartment and Gallery kivételes eredményei, a legsikeresebb művek alkotói között hiányoznak olyan nevek, mint Josef Capek, Ján Zrzavy vagy Bohumil Kubista. De főképpen Josef Síma hiánya volt érzékelhető, akit viszont hamarosan egy kiemelkedően sikeres mű képviselhet a cseh műkereskedelem piacán, mivel a párizsi Sotheby´s június eleji aukcióján közel 300 ezer euróért ment tovább az 1934 és 1954 között festett Kettős tájkép című olajképe.

Az idei naptári év első fele megerősítette azt a trendet, mely szerint a cseh műkereskedelem egyre inkább együtt él a nemzetközi piaccal, és a hazai terepen is csak olyan művek érhetnek el kimagasló leütési árakat, amelyek külföldön is megállják a helyüket. Ehhez viszont olyan alkotók kellenek, akiket a nemzetközi közegben is jegyeznek és értékelnek. A cseheknek ez megadatott.

Hushegyi Gábor

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!