Megjelent a Műértő 2020. augusztus-szeptember-októberi lapszáma
Műértő

Megjelent a Műértő 2020. augusztus-szeptember-októberi lapszáma

Van arca hozzá – a maszkviselés kultúrája / Nemzeti Képcsarnok – kis magyar abszurd / Személyes és politikai – a lázadók és a bolgár művészek / Hongkong feszülten figyel – járvány és politika szorításában / Új normalitás a múzeumokban – kilátások a vírushelyzet alatt és után / Szobordöntés előtt és után – alternatív emlékhelyek az Egyesült Államokban / Kármentés a második fél évben? – a pandémia-letarolta műkereskedelem / A sztánai templom új ruhája – felújítás, amely öregbíti Isten házát

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő 2019 téli duplaszáma

Kézjegy és törődés – Nemes Csaba társadalmi művészete Dunaújvárosban / A mágus „valósága” – Olafur Eliasson Londonban / Mintázatok és diskurzusok – amerikai festők a Ludwig Múzeumban / Bercsényi fotósezred – magyar fényképészek Franciaországban / A nagy könyvlopás – hidegháborús emlékek Szentendrén / Kozmosz magánhasználatra – Kiki Smith Párizsban / A hatalom nélküliek hatalma – politikai művészet a pozsonyi Kunsthalléban

Műértő Műértő

Isten vele, miniszter úr!

A cseh képzőművészeti élet szereplői az idei tavasz kezdetén megbotránkozva figyelték azt a miniszteri önkényt, amelynek a prágai Národní galerie (NG – Nemzeti Galéria) főigazgatója és a Muzeum umění Olomouc (MUO – Olomouci Művészeti Múzeum) igazgatója volt az elszenvedője. Ám a reakció is ennek megfelelően hevesnek bizonyult: több mint tízezer felháborodott ember írta alá azt a petíciót, amely szakmai kompetencia hiányára hivatkozva Antonín Stanek kulturális miniszter azonnali távozását követelte.

Műértő Műértő

A magányos könyvkötő villája

Arra a kérdésre, hogy mi jut eszébe a Cerruti névről, az emberek többsége azt válaszolná, hogy egy kozmetikai márka, amelyet Nino Cerruti tett naggyá fél évszázaddal ezelőtt. Most eljött az ideje annak, hogy a műgyűjtők szűk körén túl a szélesebb közvélemény is megismerkedjen egy másik Cerrutival, nevezetesen a műgyűjtő Francesco Federico Cerrutival. Neve hazájában eddig is jól csengett, mert bár gyűjtőként rendkívül visszahúzódó volt, az ehhez szükséges tőkét az apja által 1925-ben alapított, de már neki köszönhetően piacvezetővé vált, közismert könyvkötőcég alapozta meg, főként a telefonkönyvbizniszben. Élete csaknem egy évszázadot ívelt át: 1922-ben született Genovában, és 2015-ben halt meg Torinóban.

Műértő Műértő

Egy vásár lassú halála

A párizsi vásári naptár meghatározó hónapja a szeptember, ugyanis 1962 óta ekkor rendezik meg a legkiemelkedőbb galériákat tömörítő La Biennale Paris-t – mely harmadik éve a neve ellenére éves eseménnyé vált. Az elmúlt években a vásár minőségének lassú hanyatlását figyelhettük meg, így az eseményt a szakma a szokásosnál is nagyobb érdeklődéssel – és aggodalommal – várta. A francia műkereskedelmi piac az elmúlt 10-15 évben hatalmas változáson ment és megy keresztül.

Műértő Műértő

Egy élet: egy villanás

Noha első pillantásra Milica Mijajlovic dekoratív absztrakt festményeit az elmúlt években nemzetközi tendenciává erősödött kortárs absztrakt törekvésekhez sorolhatjuk, lényegileg eltérnek az absztrakció avantgárd és modernista felfogásától. Mijajlovic klasszikus értelemben véve nem absztrahál, nem a látványelvű valóságtól igyekszik távolodni vagy egy egészen új vizuális realitást teremteni, hanem az égbolt természeti kulisszái előtt felvillanó tűzijáték múló fényjelenségeinek kimerevített esszenciáját próbálja visszaadni akrilmunkáiban.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő 2019 novemberi lapszáma

Generációváltás – fiatal kurátorok kiállítása az Orfeo és az Inconnu csoportokról / Nem tetszik a rendszer – a vajdasági Bosch+Bosch a Ludwig Múzeumban / Isten vele, miniszter úr! – prágai perpatvarok / Nimbusz-kulcs – Araki Nobuyoshi Budapesten / Kultúrkritika Nagyszálló, Graz – Lukács György, a címadó / Nem félünk a brexittől! – a Frieze Art Fair Londonban / Az utolsó szovjet művész – portré Viktoria Lomaskóról

Műértő Műértő

Harminc éve a budapesti művészeti színtéren

Négy évvel bécsi galériájának indulása után, immár három évtizede nyitotta meg Budapest első kortárs kereskedelmi kiállítóhelyét, a Knoll Galériát Hans Knoll – ezek mindkét fővárosban ma is sikeresen működnek. Knoll az első években Valkó Margittal dolgozott Budapesten, jelenleg pedig Pilinger Erzsébet vezeti a helyet. A 30. évforduló alkalmából novemberben összegző kiállítás nyílik, amely visszatekint az elmúlt évek jelentős eseményeire. A galéria számos olyan projektet szervezett működése során, amely a hazai művészeti színtér fejlődését célozta, közelítve egymáshoz a művészeket, a teoretikusokat, a szakmai döntéshozókat és a szélesebb közönséget. A tárlat elsősorban ezekre a múltbéli projektekre fókuszál. Az évforduló kapcsán Hans Knoll-lal beszélgettünk.

Műértő Műértő

Bűzlő hajnal – Gelatin

Gelatinról sok történet kering. Egyet – a név eredetéről és a csoport tagjairól – Liam Gillick mesélt el a Flash Artban (magyar kiadás: 2013/5). Egy másik a Kunsthalle jelenlegi, Gelatin & Liam Gillick: Stinking Dawn (Bűzlő hajnal) című kiállításán bontakozik ki, mely július 4-én nyílt, de már néhány nappal előtte is látogatható volt: július 13-ig filmet forgattak Gillick forgatókönyve alapján, a művészcsoport négy tagjának főszereplésével.

Műértő Műértő

Az ipar alkonya – a gyűjtés aranykora

Idén nyáron az érdeklődők több olyan rendezvényen is részt vehettek, ahol az emberiség egyik legrégebben ismert és kedvelt nemesféme, az ezüst került a középpontba. Az ezüstbányászat éves termelése a XX. század első felében – a gazdasági helyzettel összefüggésben – 6200 és 8400 tonna között váltakozott. Az 1960-as évek közepén azonban jelentős változás történt, ami főként a kitermelés egyharmadát adó Mexikót érintette érzékenyen. Az elektromos és fotóipar igénye az 1953. évinek több mint kétszeresére nőtt, ami a kibányászott mennyiség 1,7-szeres emelkedését hozta.

Műértő Műértő

Panelidentitás

Idősebbek talán emlékeznek még Eldar Rjazanov szovjet rendező 1975-ös filmjére, A sors iróniájára. Szilveszter éjjelén, bevodkázva, a kötelező gőzfürdő után Zsenya rossz gépre száll, és Moszkvát összekeveri Leningráddal (ma Szentpétervár). Mindkét városban létezik ugyanolyan nevű utca, amit bediktál a taxisnak, pont úgy néz ki a lakótelep, a ház, a lift, az ajtó, sőt még a kulcs is illik a zárba, és a villanykapcsoló is ugyanott van.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő októberi lapszáma

Művészet az erdőért – fák a stadionban / A magányos könyvkötő villája – a Collezione Cerruti Torinóban / Egy nyugati keleten – harminc éves a Knoll Galéria / Üzemszerű működés – szürrealisták a Nemzeti Galériában / Emlékezzünk a jövőre! – átélésalapú múzeumok Lengyelországban / Egy vásár lassú halála – La Biennale Paris, 2019

Műértő Műértő

Megfordított kisajátítás

A 2019-es Velencei Biennálét már a májusi megnyitó előtt is számos kritika érte. Amikor 2018-ban a főkurátor, Ralph Rugoff nyilvánosságra hozta a biennálé címét és koncepcióját, sokan támadták a nyugati kulturális kisajátítás újabb példáját látva a furcsán kétértelmű, ám mégis konkrét, aktualizált jelentéssel felruházható mondat miatt (May You Live in Interesting Times / Élj érdekes időkben).

Műértő Műértő

Transzparencia és hatékonyság

A globális aukciós piac teljesítménye az idei esztendő első felében legfeljebb átlagosnak mondható, a Sotheby’snek azonban egy eladással júniusban sikerült alaposan felkavarnia az állóvizet. A vételár Leonardo (?) Salvator Mundijának 450 millió dollárját is sokszorosan meghaladja; igaz, a 3,7 milliárd dollárt most nem egyetlen műtárgyért, hanem magáért az árverezőházért készül kifizetni a Marokkóban született, Svájcban élő, francia, portugál és izraeli állampolgársággal rendelkező milliárdos üzletember és műgyűjtő, az 55 éves Patrick Drahi.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő 2019 szeptemberi lapszáma

Evergreen underground – Király Tamás a Ludwig Múzeumban / Szembesítés a gyarmati múlttal – az Africa Museum Brüsszelben / Klímakatasztrófa, két felfogásban – litván győztesek Velencében / 1989 – rendszerváltás és képzőművészet / „Elfajzott” magyarok – a náci Kulturkampf hazai áldozatai / Viva Leonardo da Vinci! – emlékév Franciaországban / Mit mond a Mei Moses-index? – a nőművészek műpiaci felértékelődése

Műértő Műértő

Képes album és design guide

A kézművesség kifejezés első körben inkább a hipszter sörkészítéshez vagy nyári gyerektáborokhoz kapcsolódó asszociációkat hív elő, semmint menő budapesti designerek névsorát. Pedig valójában őket illeti meg igazán ez a megnevezés – ezt bizonyítja az idén megjelent Makers of Budapest című kötet is, amely a képes album és a design guide határmezsgyéjén egyensúlyozva vezeti be olvasóit Budapest legizgalmasabb alkotóinak stúdióiba.

Műértő Műértő

Vizuális nevelési laboratórium

Ma már megszokott dolog, hogy a kiállításokat – a művek befogadását, végső soron hasznosulását segítő – múzeumpedagógiai foglalkozások kísérik. Ezek abban különböznek a hagyományos tárlatvezetésektől, hogy a látogató aktív részvételére építenek, az ismereteket is kreatív, gyakorlati tevékenységek révén igyekeznek átadni, ezáltal a közönség és a művészi alkotások közötti kapcsolatot közvetlenebbé tenni, mintegy lehetőséget nyújtani arra, hogy azokat a néző sajátjának is érezhesse.

Műértő Műértő

Rekordok nyomában

Ismét újabb rekordot köszönthet a kortárs műtárgypiac. Május 16-án New Yorkban, a Christie’s 1945 utáni és kortárs aukcióján Jeff Koons fémnyula (Rabbit) 91 millió dollárért lelt új gazdára. Ezzel (ismét) Koons vált az aukción legdrágábban elkelt élő művésszé. Munkája éppen csak megelőzte a tavaly ősszel nagy hírverést keltő David Hockney-t, aki akkor 90,3 millió dollárral jutott fel ugyanerre a csúcsra.

Műértő Műértő

Színek és évek

A Ludwig Múzeumban sem maradhatott ki a Bauhaus-centenárium köré szerveződő nagyszabású program. A kötelező jelleg azonban a koncepción is érződik. Különös mozgalom a Bauhaus. Annak ellenére, hogy működése rövid ideig tartott, hatása a jelenünkig elér. Ha nem lenne közhelyes ezzel a szóval illetni egy fontos irányzatot, azt is írhatnám, hogy a Bauhaus öröksége felmérhetetlen.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő 2019 július–augusztusi lapszáma

Mindent kétszer mond – öt írás a Velencei Biennáléról / Független – új rovat Budapest önszerveződő, nonprofit tereiről / Első köztársaság – Csehszlovákia művészete 1918–1938 / Fekete, fehér, igen, nem – Whitney Biennálé a Trump-érában / Kollektív álmok, burzsuj villák – modern építészet a Horthy-korban / Öko versus luxus – az Art Basel újításai / A Föld megmentéséért – életmentő építészet Bécsben

Műértő Műértő

Jelenleg Bécs a nők városa

Akik érdeklődnek a patriarchális társadalom által tudatosan elfelejtett képzőművésznők iránt, látogassanak el A nők városa című kiállításra. 1900–1938 között Bécsben alkotó 56 művésznő alkotásait nézhetik itt meg – akadnak, akiket először láthatunk, és sokakról csak kevés információ hozzáférhető. Az időszak izgalmas kutatási terület, bizonyítja ezt, hogy pár éve ugyanitt a Hagenbund művészegyesület (1899–1938) tagjainak volt kiállítása.

1 2 3 4 5 6 7
22
Készül a második családvédelmi akcióterv, de ennél többet nem tudni róla

Készül a második családvédelmi akcióterv, de ennél többet nem tudni róla

Népszava: elkezdődött az átvezénylés a Korányiba

Népszava: elkezdődött az átvezénylés a Korányiba

Kamu szűrővizsgálatokra nyergeltek át a nyugdíjasokat bepalizó cégek

Kamu szűrővizsgálatokra nyergeltek át a nyugdíjasokat bepalizó cégek

A magyarok kétharmada hajlandó lenne beépíttetni magába valamit, hogy tökéletesebb legyen a teste

A magyarok kétharmada hajlandó lenne beépíttetni magába valamit, hogy tökéletesebb legyen a teste

A mobilok miatt is pusztulhatnak a rovarok

A mobilok miatt is pusztulhatnak a rovarok

Horn Gábor: Pancserkedés és apátia helyett előválasztást!

Horn Gábor: Pancserkedés és apátia helyett előválasztást!

Heten álltak oda átadni a szentendrei bicikliutat

Heten álltak oda átadni a szentendrei bicikliutat

Orbán a lengyel vezérhajót követné, de az nagyon más irányba megy

Orbán a lengyel vezérhajót követné, de az nagyon más irányba megy

A címlapról ajánljuk