szerző:
hvg.hu

A pénzügyi válsághelyzet miatt 116 településen nem fogja elvinni a szemetet az érintett Zöld Híd Kft. A lakosság, az érintett 125 ezer család addig is gyűjtse a hulladékot, amígy a Katasztrófavédelem meg nem szervezi a szemét elvitelét. A cégnek 2,5 milliárd forintra lenne szüksége. A hiány oka többek közt a rezsicsökkentés.

Amitől tartani lehetett, bekövetkezett: hétfőtől leáll a szemétszállítás 116 településen, 125 ezer érintett családnál. Az érintett Zöld Híd Kft. hivatalos közleményt adott ki, melyben bejelentik,

"társaságunk október 29-től (hétfő) a hulladékszállítást a működtetés pénzügyi feltételeinek hiánya miatt, határozatlan időre felfüggeszti".

A cég dolgozik a helyzet megoldásáért, a szükséges forrásokat szeretné megkapni. "Ez ügyben korábban tárgyalásokat kezdeményeztünk a finanszírozásért felelős Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt.- vel. Pénzügyi teljesítés esetén a szolgáltatásainkat azonnal indítjuk."

A leállás 1-2 szállítás kimaradását jelenti, utána a Katasztrófavédelemnek kell gondoskodnia a szemét elszállításáról. Ez azt jelenti, egy hétig áll majd a szemét az érintett telpüléseken. És ott mi lesz? Mindenki zsákban gyűjtögesse a szemetet.

"Kérjük, hogy a felhalmozódó hulladékot biztonságos módon, az edény méretének megfelelő, a későbbi elszállíthatóság érdekében lezárt zsákokban, lehetőleg saját területen tárolják.

Társasházak esetén javasoljuk, hogy a közös képviselő vagy a gondnok segítségével jelöljék ki az átmenetileg felhalmozódó, zsákokban gyűjtött hulladékok ideiglenes tárolási helyét."

Senki ne vigye a cég telephelyeire a szemetet, mert azok sem lesznek nyitva.

A szemétszállítás elmaradása miatt a szemétdíjat nem utalja a cég vissza, mert a szemetet később el fogja szállítani valaki.

Leállnak a kukásautók

A kukásautók minden érintett településen elndultak pénteken, ma csak a Katasztrófavédelmet és az érintett önkormányzatokat értesítette a cég, hogy a kialakult helyzetben hétfőtől már nem tudják vállalni a szemétszállítást. (Egy ilyen levelet tett ki Fót városa a Facebookra, ebben az áll, a Zöld Híd tárgyalásokat kezdeményez, és minden érintett partnerrel a lehető legmesszemenőbbik együttműködik.)

Az alulfinanszrozást a rezsicsökkentés okozta: a cég szerint a közszolgáltatási díjak 2012-es befagyastása is hozzájárult a vásághelyzet kialakulásához, és erre jött a rezsicsökkentés, e-útdíj, tonnánkénti 6000 forintos lerakési járulék, banki tranzakciós adó. Összesen 2,5 milliárd forint kellene az elmaradt fejlesztésekhez.

Ez csak akkor nem lesz így, ha a Kukaholding elismeri a cég igényeit, és rendezi a kérdést. A Zöld Híd ugyanis 130 millió forinttal kap kevesebbbet minden hónapban a működéshez szükséges öszegnél, tehát ebben nics benne a fejlesztés, amortizáció költsége. A Zöld Hídnak lejárt tartozásai vannak, ezeket rendezné, illetve újraindítaná a szolgáltatást, ha a szükséges pénzt megkapná. A cég a dolgozók október havi bérét félretette, de az üzemanyagra már nem jut pénz - addig mennek a kukásautók, amíg van bennük gázolaj, benzin. Innentől csak a közüzemek, iskolák, kórházak, (és a halottak napjára tekintettel) a temetők szemetét viszik el. És, mint írtuk, a telephelyek is bezárnak.

Agyrém

A kormány belengette a Katasztrófavédelmet, mint megoldást, az intézmény át tudja venni a szolgáltatást. A Katasztrófavédelmet kerestük az ügyben, milyen járműparkkal és szakembergárdával oldaná meg a feladatot, válaszuk nem is lehetne semmitmondóbb: "A katasztrófavédelem szükség esetén a hulladékszállítás biztosítása érdekében a vonatkozó jogszabályok szerint fog eljárni".

A forrásunk szerint a Katasztrófavédelemnek egy kukásautója sincs, ő csak a szemétszállítás megszervezését tudja megoldani, amire csak a súlyos munkaerőhiánnyal küzdő FKF Zrt. alkalmas - nekik kéne a sok nógrádi kis falu szemetét elszállítani hétfőtől - a céget megkrestük kérdéseinkkel. Teherautókkal nem lehet a szemetet szállítani, ezekhez speciális járműpark kell: szelektív hulladéknak is külön, a zöldhulladéknak is külön jármű kell, erősebb, tömörítős. Délután várható az ügyben a cégtől hivatalos tájékoztatás.

Mivel a Katasztrófavédelem soraiban leginkább tűzoltók dolgoznak, megkérdeztük az Egységes Tűzoltó Szakszervezet társelnökét, Antalfi Zsoltot, hallottak-e arról, hogy a Katasztrófavédelem tűzoltókat akarna-e átképezni szemétszállításra.

"Ez egy agyrém",

mondja Anftalfi, aki szerint a Katasztrófavédelemnek maximum talicskái vannak szemétszállításra. Miközben egyre több feladatot testálnak a Katasztrófavédelemre, a tűzoltók bérezése katasztrofális: 9 év munkaviszony után 169 ezer forint nettó bér a "jutalom". Ehhez képest a rendvédelem kötelékeiben a tűzoltók a katonai ügyészség sokkal szigorúbb elbírálása alá esnek, a feddhetetlenség alap. Antalfi nem tudja elképzelni, hogy akkor hogy lesz a napi munkavégzés, reggel eligazítják őket: te életet mentesz ma, te pedig kukásautóra?

Ráadásul képezni is kéne a tűzoltókat (ha nem civil kukásokat vesz fel a Katasztrófavédelem, mint ahogy az a kéményseprőknél történt)., de mikor? Szabadnapon? Antalfi szerint nem életszerű ez a kormányzati kommunikációba bedobott ötlet.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Módosították a Duna-partok építési szabályzatát az új atlétikai stadion kedvéért

Módosították a Duna-partok építési szabályzatát az új atlétikai stadion kedvéért

Elképesztő mennyiségű pénzt tettek félre a magyarok a nyugdíjukra

Elképesztő mennyiségű pénzt tettek félre a magyarok a nyugdíjukra

Nikola Gruevszki, az "őssorosozó" csak Orbán Viktorban bízhat

Nikola Gruevszki, az "őssorosozó" csak Orbán Viktorban bízhat

Elő a téli gumival: hó még nincs, mégis ajánlott a hétvégéig gumit cserélni

Elő a téli gumival: hó még nincs, mégis ajánlott a hétvégéig gumit cserélni

Már több mint 530-an meghaltak idén közúti balesetben

Már több mint 530-an meghaltak idén közúti balesetben

Rémes klausztrofób helyzetből csinál meghitt hangulatot az IKEA

Rémes klausztrofób helyzetből csinál meghitt hangulatot az IKEA