szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Márki-Zay Péter szavazói jellemzően az online hírportálokból és a közösségi médiából tájékozódnak.

Az előválasztáson résztvevők szociodemográfiai hátterét, médiafogyasztási szokásait és politikai attitűdjét térképezte fel a Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézete, mely a második forduló alatt végzett kérdőíves kutatást.

A blogjukon közölt eredmények egyik megállapítása, hogy az eredmények részben megerősítik azokat a vélekedéseket, miszerint Márki-Zay Péter támogatói fiatalabbak, magasabban képzettek, és jellemzően az online hírportálokból és a közösségi médiából tájékozódnak – írta Farkas Eszter és Mikecz Dániel.

A kutatás során 652 előválasztót kértek fel, hogy vegyenek részt a kutatásban, közülük 440 fő kezdte meg a kérdőív kitöltését. Arra a kérdésre, hogy kire szavazott az előválasztás második fordulójában, 357-en adtak választ. Közülük

  • 124-en Dobrev Klárára (35%),
  • 233-an Márki-Zay Péterre (65%) adták voksukat.

A hivatalos adatok szerint Budapesten a sátrakban leadott szavazatok 39 százalékát Dobrev Klára, 61 százalékát Márki-Zay Péter kapta. A kutatás tehát 4 százalékkal tért el a tényleges vasárnapi eredménytől.

Kiderült az is, hogy sokkal több nő szavazott Dobrev Klárára, mint Márki-Zay Péterre, viszont a DK miniszterelnök-jelöltjének jóval idősebb a szavazótábora, mint a nyertesnek.

Dobrev Klára választóinak átlagéletkora 67 év, Márki-Zay Péter választóinak 44.

Éles különbség van a két szavazói tábor között iskolai végzettségüket tekintve is. Míg Dobrev Klára választóinak mintegy kétharmada középfokú, harmada felsőfokú végzettséggel rendelkezik, addig Márki-Zay Péter esetében az arány éppen fordított. Márki-Zay Péter támogatóinak 14 százaléka ráadásul tanuló, Dobrev Klárára szavazó diák azonban nem került be a mintába.

Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézete

A kutatás szerint az iskolai végzettségre vonatkozó eredmények azt az általános vélekedést erősíthetik, hogy Márki-Zay Péterre a magasabb státuszúak szavaztak. Vallásosság tekintetében azonban nincs lényegi különbség a jelöltek szavazói között.

Megkérdezték azt is, honnan szerzik a szavazók az információikat. Dobrev Klára szavazóinak többsége számára a televízió számít elsődleges hírforrásnak, Márki-Zay Péter szavazóinak túlnyomó többsége online hírportálokról tájékozódik, állítja a kutatás. A közösségi média főként Márki-Zay Péter szavazói számára szolgál hírforrásként, rádióból inkább Dobrev Klára szavazói tájékozódnak.

Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézete

Még egy érdekes eredmény, hogy gyereknevelés tekintetében Márki-Zay Péter választói liberálisabbak, míg a jövedelmi különbségek kapcsán Dobrev Klára támogatói baloldalibb álláspontot képviselnek. A rendpártiság mindkét táborra jellemző, Dobrev Klára szavazóira azonban fokozottabb mértékben. A kizárólagosan férfi-keresőre épülő családmodellt egyik szavazótábor sem favorizálja, noha némileg megengedőbbek Dobrev Klára szavazói.

Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézete
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Márki-Zay Péter: Ma ellenzéket is váltottunk

Márki-Zay Péter sajtótájékoztatón értékelte előválasztási győzelmét, miután már Dobrev Klára is gratulált neki. Úgy fogalmazott: "jövő tavasszal kétharmaddal fogjuk leváltani a Fideszt".