szerző:
hvg.hu

A Volga-Dnyepr orosz légiszállítási vállalat tájékoztatta az Észak-atlanti Szövetség (NATO) 10 európai tagállamát: nem hosszabbítja meg a 2018 december 31-én lejáró, ún. Salis-szerződést. Ezt a megállapodást 2006-ben kötötték, és a kontraktus értelmében a Volga-Dnyepr folyamatosan 10 Antonov An–124 típusú óriás szállítógépet tartott fenn a NATO rendelkezésére.

Tehát valójában egy bérleti megállapodásról volt szó, amelyet évről évre hosszabbítottak. Magyarország is részese a Salis-szerződésnek, az afganisztáni és az iraki békefenntartó misszióban szerepet vállaló magyar alakulatok ellátását is részben An–124-es gépekkel biztosították. A szerződésben érintett tíz európai NATO tagállam: Belgium, Csehország, Franciaország, Németország, Magyarország, Luxemburg, Norvégia, Lengyelország, Szlovákia, Szlovénia.

A szovjet érában megalkotott repülő monstrum főként a nagyobb haderővel rendelkező európai NATO-hatalmaknak, például Németországnak, de leginkább Franciaországnak volt rendkívül fontos. Franciaország nem csak a Közel-Keleten és Afganisztánban vett és vesz részt közös NATO-műveletekben, hanem saját régi gyarmatain, Afrikában is komoly erőket állomásoztat az ottani iszlamisták ellen, például a Száhel övezetben. Márpedig a francia katonai felszerelések gyors szállításához nélkülözhetetlenek voltak az óriási Antonov-gépek.

 Az Airbus katonai részlege már évek óta nem tudja „sínre tenni” a légibusz katonai verzióját, az A–400 M típust, amelynél állandóan technikai problémák jelentkeznek. És egyelőre nem körvonalazódik a megoldás a jövő év elejétől kialakuló új helyzetre sem, amikor már nem lesz több bérelhető An–124-es. A Volga-Dnyepr azt írta közleményében, hogy folyamatosan visszavonul a katonai szállítási piacról. Persze lesz bőven polgári megrendelése is, hiszen ez a típus a világ jelenleg egyik leggyakrabban használt, megbízható és gazdaságos óriás szállító gépe.

A NATO-val folytatott eddigi, alapvetően üzleti alapú együttműködés felmondása mögött azonban politikai okok is állhatnak, tekintve az egyre romló kapcsolatokat Nyugat-Európa és Oroszország között. Egyébként az USA légierejének is van óriás szállító gépe, a C-5 Galaxy, amely nagyjából az Antonovval hasonló kapacitással bír. De az USA nem siet európai szövetségesei rendelkezésére bocsátani ezeket a szupergépeket. Boldoguljanak az európaiak, ahogy tudnak! Eddig az oroszokkal együttműködve tudták ellátni nemzetközi katonai feladataikat. Hogy mi lesz mostantól? Ez üzleti kérdés is, de függ a Trump adminisztráció és a vele egyáltalán nem szimpatizáló német–francia európai vezető duó jövőbeni viszonyától is.

 

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
A radikalizáció veszélyeiről konferenciázik a külügy

A radikalizáció veszélyeiről konferenciázik a külügy

Drámai hatását mutatták ki a légszennyezettségnek

Drámai hatását mutatták ki a légszennyezettségnek

Marad az októberi nyár

Marad az októberi nyár

Egyelőre nyugalom van a török határ mentén Szíriában

Egyelőre nyugalom van a török határ mentén Szíriában

Egy pillanatra 330 forintnál kevesebbe került egy euró

Egy pillanatra 330 forintnál kevesebbe került egy euró

75-tel repesztő elektromos rollerekről beszélt egy jogi szakértő a közmédiában

75-tel repesztő elektromos rollerekről beszélt egy jogi szakértő a közmédiában