szerző:
Benda László
Tetszett a cikk?

Hszi Csin-ping kínai elnök-pártfőtitkár szereti a focit. És mer nagyot álmodni. Márpedig centrális erőtérre berendezkedett államokban a vezérek álma beteljesedik.

Focinyár 2018
Van-e ennél nagyobb sportesemény a világon? Egyesek szerint az olimpia az, mások állítják, a labdarúgó világbajnokság a csúcs. Most, közvetlenül a döntő után, annak hatása alatt, utóbbiakkal értünk egyet. Ezen az oldalon felidézheti a pillanatokat, amelyek ezt igazolják.
Friss cikkek a témában

Hszi „kapitány” távlati fejlesztési terveibe nemcsak az tartozik bele, hogy meggyökerezteti a futball szeretetét, hanem az is, hogy szemét már a Labdarúgó Világbajnokság távlati megrendezésére veti. A kínai tervek között szerepel 70 ezer (!) új stadion építése, 20 ezer, a sportágra szakosított iskola (nevezzük akadémiának) létesítése, hogy 2020-ra 30-50 millió gyermek kergesse a labdát a távol-keleti pályákon.

A kínai nemzeti válogatott ki sem jutott az oroszországi vébére, már szeptemberben, Dohában elvérzett.

A kínai Xiao Zhi és a katari Boulem Khoukhi Dohában 2017. szeptember 5-én
©

Labdarúgóik először és eddig utoljára 2002-ben voltak ott a vébén, ahonnan lőtt gól nélkül, már a csoportmeccsek után haza kellett utazniuk. Ám a foci (és a totózás, általában a szerencsejátékok) iránti érdeklődés az egekig ér a Mennyei Birodalomban. A tévékészülékek előtt százmilliók szurkolnak.

Az előzetes jegyeladási adatokból kiderül, hogy legalább 33 ezer kínai akarta a helyszínen követni a meccseket, de a képernyők előtt ezerszer ennyien csak a szemüket dörzsölik, amikor azt látják, hogy a világsztárok ismerős „hazai” portékákat reklámoznak. A argentin gólvágó Mengniu tejet és joghurtot, a brazil Neymar okostelefont, a portugál Ronaldo pedig autót.

Egyébként csak Kínából ezen a nyáron vagy 100 ezer turistát várnak Oroszországba. Az ingyenvízum, a vásárlási, adó- és kiviteli kedvezmények, illetve a két birodalom közelsége nyomán az oroszok kínai idegenforgalmi áradatra számítanak. A China Russia Express kizárólag Moszkvába mintegy 100 ezer homárt szállítmányozott. A Taobao, az Alibaba alvállalata 100 ezer tonna sörrel készül, tízszer annyival, mint amennyit a brazíliai vébére rendeltek tőlük.

Kína és a foci

Ahhoz, hogy a foci eget verő sikereket arathasson a Mennyei Birodalomban, ma még csakugyan számos előfeltétel hiányzik. Mostanára inkább a városi telekárak szöktek a fellegekbe. A sportolásra-pihenésre adott területek szűkösek. Egy átlagos amerikaira 19-szer akkora testedzési terület jut, mint egy kínaira. Kínában viszont mindössze 7 négyzetméter – és ezek többsége is az iskoláké vagy a hadseregé. A futball egyelőre nem táplálkozhat mély gyökerekből. A labdarúgás népszerűsítése (és a stadionépítés) csak a 90-es évektől lendült föl. Kezdetben kiöregedő, levezető külföldi sztárokkal próbáltak arcot adni a sportágnak. Ma már számos, a vébén is szereplő szuperklasszis játszik az itteni legfelső ligában. De minden kezdet nehéz. A kissrácok alig 2%-a focizik, miközben Európában vagy Latin-Amerikában 7%-uk rúgja a bőrt. Az iskolákban amúgy is túlterhelt tanulóknak kevés ideje-lehetősége marad a sportolásra. A legtöbb nagyváros légszennyezettsége sem segít a szabadtéri testgyakorlásnak. A FIFA legfrissebb statisztikai adatai szerint a világ legnépesebb országa nincs az első tízben a leigazolt focisták számát tekintve.

A piacosodó kínai gazdaság nagyvállalatai mélyen a zsebükbe nyúltak a vb idejére. Kezükre játszott, hogy a torna néhány korábbi fő szponzora, a FIFA korrupciós botrányait látva – és saját jó hírét féltve – inkább kiszállt a „világcirkusz” támogatásából. Olyan fontos korábbi szponzorok mutattak piros lapot a nemzetközi szövetségnek, mint a Sony, a Castrol, a Continental, a Johnson & Johnson vagy éppen a Fly Emirates. (Jellemző módon utóbbi helyén a következő focivébé vitatott módon sikerre jutott rendezője – Katar légitársasága landolt.)

Ellentámadásként a FIFA sietve kínai cégekhez fordult, végül – kellő mennyiségű támogató híján – újabb orosz állami mamutok ugrottak be. Pályára lépett a Rosztyelekom, az orosz államvasutak vagy az AlfaBank, de még egy nem teljesen tisztázott hátterű, „félállami” gyémántkitermelő cég is.

Ami a kínai „cseresort” illeti: a sikeresen lebonyolított 2008-as pekingi olimpián a Lenovo már ott volt a stadionokban. A Hisense tévékészülékgyár először a 2016-os labdarúgó-Európa Bajnokságon jelent meg – mint az első kínai top szponzor. Az itteni cégek egyre inkább fölismerik, hogy a nagy sportesemények támogatása hosszú távon a profitjukat gyarapíthatja. A Kínában rendezendő 2022-es téli olimpiára edzve például az Alibaba Group máris 12 éves fő szponzori szerződést kötött a Nemzetközi Olimpiai Bizottsággal.

Most az amerikai mozivilágban is terjeszkedő, Sanghajban Disneylandet építő Wanda konglomerátum gyorsan fölzárkózott a FIFA fő partnerei (Adidas, Coca Cola, Gazprom, Hyundai, Qatar Airways és VISA) mellé. Szponzor kategóriában pedig – a McDonald’s vagy a Budweiser oldalán – megjelent a legnagyobb kínai tejtermelő vállalat, a Mengniu, a Vivo (egy másik mobilgyártó), valamint újfent a Hisense tévégyár. A Zenith kutatóintézet kimutatásai szerint az összes hirdetési kiadás jó harmadát, 835 millió dollárt legnagyobb adakozóként ezúttal a kínaiak dobták össze. A 19 céges szponzor között hét kínait találunk. Vagyis jogos a címben megfogalmazott állítás, azzal kiegészítve, hogy a kínai hirdetők a vb nagy nyertesei.

Futószalagon készítették távol-keleti cégek a vébé kabalaállatkáját, Zabivakát, a gólra éhes kisfarkast. Egy csingtaói üzemben gyártották a tarka, nemzeti szín vagy meghökkentő „emeletes” parókákat-kalpagokat. De még a hivatalos Adidas Telstar 18 labdák jó része is hajmeni kezek munkája (pakisztáni bérrabszolgákén kívül). Számos új vagy megújult stadion felvonói és légkondicionáló egységei is keletről érkeztek. A LED-es futóreklámokról kizárólag egy sencseni cég gondoskodott.

Alig kőhajításnyira a Kremltől, a kínai központi televízió (CCTV) kétszintes stúdiót rendezett be a közvetítések koordinálására. Turistáik és szurkolóik ide is szívesen elzarándokolnak. A pekingi tévé egyik legismertebb műsorvezetője némi öngúnnyal csak annyit jegyzett meg (ami aztán futótűzként terjedt a neten), hogy a kínaiak nagy showt mutattak be a 2018-as vébén – futballistáik híján – minden másban.

Ne legyintsünk tehát arra, hogy mi lehet Hszi elnök nagyhatalmi fociálmaiból. A világ ma már 2. legnagyobb gazdasága globális tényező, „egész pályás letámadása” megannyi zöld gyepen sikert aratott már.

Hszi Csin-ping elrúg egy labdát Dublinban a Croke Parkban tett látogatása során 2012. február 19-én
©

 És ahogy errefelé a távlatokban gondolkodó, türelmes gazdák mondják: ha reggel ülteted a fasort, ne várd, hogy délutánra kirügyezzenek a fák.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Kovács Zoltán bohócos mémmel reagált rá, hogy magyar műsorok is lesznek a német köztévén

Kovács Zoltán bohócos mémmel reagált rá, hogy magyar műsorok is lesznek a német köztévén

A nemzeti konzultáció hirdetésére használja a kormány a koronavírus elleni oltásregisztrációt

A nemzeti konzultáció hirdetésére használja a kormány a koronavírus elleni oltásregisztrációt

Parkolási pályára állt a kínai Mars-szonda, előkészíti a májusi landolást

Parkolási pályára állt a kínai Mars-szonda, előkészíti a májusi landolást