szerző:
hvg.hu

Egyelőre csak kiszivárogtatásról van szó, de gyakorlatilag biztosra vehető, hogy Franciaországban is bevezetik a nagyobb városok központjában az útdíjat.

 A javaslattervezet, amit most a sajtó megszellőztetett, már régóta a közlekedési miniszter asztalfiókjában van. Kicsit vár, felméri a reakciókat, erre jó a kiszivárogtatás, aztán majd novemberben terjeszti a Nemzetgyűlés elé a törvényjavaslatot. Tehát a csurranó-cseppenő információk szerint a 100 ezres lélekszámot meghaladó városok, agglomerációk vezethetnék be a dugódíjat. Alapból 2,5 euró lenne az egyszeri behajtás, de az ötszázezret meghaladó nagyvárosokban – Párizs, Marseille, Lyon – 5 euró lenne az összeg. Ez összevetve a londoni kilenc euróval nem horribilis díj, de a franciák a közösségi célokat szolgáló kiadásokat mindig katasztrófaként élik meg.

Az érintett városok lakói jelentős kedvezményt kapnának, a közhasznú járművek pedig mentesülnének a dugódíj alól. Korábban felmerült egy pozitív dugódíj ötlete, vagyis egy kedvezmény, amelyben azok az autósok részesülnének, akik kevesebbet használják a kocsit és csak végszükség esetén, de ez a verzió, legalábbis a kiszivárogtatás szerint, nincs benne a készülő törvényjavaslatban. A Le Figaro európai kitekintést is ad: Londonról már szó esett, de az ott átlagos kilenceurós dugódíj csak 15 százalékkal csökkentette a belváros autóforgalmát és a légszennyeződést. Márpedig a The Lancet brit tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint Nagy- Britanniában hat halálesetből egyet a légszennyeződés okoz.

Berlinben, az eddigi francia modellhez hasonlóan, az autókra kivetett adók a szennyeződés kibocsátásának arányában növekedtek. Hasonló rendszert vezettek be Brémában, Frankfurtban és Münchenben is, de dugódíjat egyelőre nem. Nem véletlenül, hiszen az autógyártás a német gazdaság egyik húzóágazata. Milánóban viszont 2012 óta van dugódíj, öt euró a nem helybélieknek, kb. 2 euró a milánóiaknak, akik ragaszkodnak az autóhoz. Milánóban 2011 óta 35 százalékkal csökkent a szén-dioxid-kibocsátás, az autóforgalom pedig kb. harminc százalékkal. A Le Figaro utal rá, hogy más nagy európai városokban, például Stockholmban, Oslóban vagy Dublinban is van már dugódíj. (via Le Figaro)

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Torontáli Zoltán Gazdaság

Itt egy jobb megoldás, mint a dugódíj

Jó az autósoknak, jó a bicikliseknek, lényegesen csökkenti az agglomerációs ingázók miatti dugókat, és egészségesebbé teszi a lakosokat, de egy vagyonba kerül, mi az? A bringasztráda. Németországban, Hollandiában és Dániában már építik, mi meg csak lesünk.

Alaptörvényt sértett Handó Tünde?

Alaptörvényt sértett Handó Tünde?

Női tangák lepték el a közösségi oldalakat, és fontos üzenetük van

Női tangák lepték el a közösségi oldalakat, és fontos üzenetük van

Cupra Ateca-menetpróba: ne nevezd Seatnak!

Cupra Ateca-menetpróba: ne nevezd Seatnak!

A DK feljelenti Orbánt a Gruevszki-ügy miatt

A DK feljelenti Orbánt a Gruevszki-ügy miatt

Willi Orbán: Ez volt pályafutásom legérzelemdúsabb meccse

Willi Orbán: Ez volt pályafutásom legérzelemdúsabb meccse

Itt az újabb adatszivárgási ügy: 26 millió SMS-t loptak el a hackerek

Itt az újabb adatszivárgási ügy: 26 millió SMS-t loptak el a hackerek