Németh András
Németh András

Magyarországon, ahogy a térség és világ többi országában is, látványosan nő a gyorsan forgó fogyasztási cikkek (FMCG) – például élelmiszerek, illatszerek, vagy háztartási vegyi áruk – online forgalma, de a jövő leginkább a többcsatornás értékesítésé – véli Kurucz Péter, a Nielsen piackutató kereskedői kapcsolatok igazgatója. A szakember szerint jó ideig még nem tűnnek el a hagyományos boltok.

Karácsony 2018
Belevágtunk ismét, karácsonyra készülünk. Nem is nagyon tehetünk mást, hiszen közeledik, érkezik, mi pedig várjuk. Még akkor is, ha tudjuk, mennyit rohangálunk majd előtte, hányszor szeretnénk túl lenni rajta. De közben szeretjük, és ez a lényeg. A magunk részéről úgy döntöttünk, elkísérjük olvasóinkat vásárolni, ott leszünk, ha főz, ajándékot csomagol, beleszólunk, tippeket adunk. Fogadjanak el útitársnak!
A cikksorozat támogatója a Samsung

Ha nem lehettek ott, legyetek együtt! A Galaxy összeköt. Ismerd meg ünnepi okostelefon, táblagép és viselhető kiegészítő kínálatunkat!

hirdetés
Friss cikkek a témában

 

Kurucz Péter

Hol tart most az FMCG-termékek online forgalma?

A hagyományos FMCG-piac minden szereplője hisz abban, hogy az online értékesítésé a jövő, s ez lesz az a szegmens, ahol leginkább jelentős növekedés érhető el. Az FMCG-termékcsoportban az online szerepe még kisebb, mint a többi árucsoportnál, a legfejlettebb európai piacon, a briten ez 6,3 százalék, az USA-ban 3,3 míg Magyarországon 1,1 százalék. Dél-Korea a csúcstartó 16 százalékkal, míg a közép-kelet-európai régióban 1-2 százalék a jellemző arány, s az élen Lengyelország áll. De ez csak a szigorúan vett online eladás. De itt kell szót ejteni a többcsatornás stratégiáról, ami azt jelenti, hogy még akkor is, ha a konkrét eladásoknak csupán 1,1 százaléka jut az online-ra, az FMCG vásárlási folyamatnak az online is nagyon fontos része. A vásárló felmegy az internetre, megnézi a terméket, majd megvásárolja a boltban, vagy éppen fordítva: rákeres a neten a boltban látott termékre, és megveszi azt online. Azaz a vásárlási folyamatban manapság mindenhol megjelentik az online. 

Mennyire mérhető ez? Akadnak, ahol 70 százalékról beszélnek…

Nehéz pontos számokat mondani, de az FMCG-ben is megvan a 70-80 százalékos arány. 

Említette az 1,1 százalékot. Ez milyen gyors növekedés eredménye?

Ez kevésnek tűnik, de óriási a növekedés a négy évvel ezelőttihez képest. Ha most megnézzük a piacot, akkor azt látjuk, a fogyasztók 16 százaléka vásárol online, ez az arány négy éve még csupán négy százalék volt. A 16 százalék mellett a válaszolók további 10 százaléka azt mondta, az online vásárlás a nagyon közeli célok között szerepel. Persze senki sem bonyolítja le az összes vásárlást online. A növekedés nem fog megállni, hiszen jelenleg csupán a válaszolók 30 százalék mondta azt, hogy biztos, nem kíván online vásárolni, míg a maradék 44 nem zárja ki, hogy a jövőben a neten is vásárol majd. Utóbbiak úgy gondolják, még nem jött el az online használatának az ideje. A fiatalabb korosztály viszont egyértelműen felülreprezentált az online vásárlást elfogadók között. 

Mit mondanak azok, akik még nem, vagy egyáltalán nem hajlandóak az online vásárlásra?

A fő indok az, hogy számukra fontos a vásárlási élmény, az, hogy elmennek a boltba. Ez sokaknak olyan program, amiről nem kívánnak lemondani. A 44 százaléknak egészen konkrét indokai vannak: a minőségi kifogások, vagy az, hogy nincs lehetőség az áru megvizsgálására. Akadnak, akik nem akarják vállalni a házhoz szállítás pluszköltségeit, vagy a nagyobb kosárértéket, hiszen, ha van házhozszállítási díj, akkor érdemes többet rendelni. Egyébként az a jellemző, hogy a kosártékek nagyobbak az online rendelésnél, mint az offline vásárlásnál. A különbség akár kétszeres is lehet. 

A biztonság miatt már nem aggódnak?

Ez már egyre kevésbé jellemző, a biztonsági aggályok ugyan mérhetőek, ám az utolsó indokok között vannak. 

Képünk illusztráció
©

Hosszabb távon eltűnhetnek a hagyományos boltok?

Érdekes vízió. Volt szerencsém beszélgetni a hazai láncok képviselőivel, s közülük sokan gondolják, hogy egy idő után meg fognak szűnni a hagyományos boltok. Ez nehezen kutatható terület, de én úgy vélem, eltűnni ugyan nem fognak, ám az FMCG terén jelentős növekedés lesz, hamarosan elérjük a jelenlegi amerikai vagy a brit szintet. Aki jelentős piaci szereplő, az már vagy elindította, vagy arra készül, hogy 2019-ben elindítsa a maga online értékesítését. Ki fog egészülni a portfólió, és közben nő a földrajzi lefedettség is. Magyarország egyelőre eléggé Budapest központú, és jelenleg a kiszállítás a fővárosra és néhány nagyvárosra korlátozódik. A fogyasztók oldalán is van igény: az az egyik leglátványosabb trend az, hogy a vásárlók szeretik az időt spóroló megoldásokat, s ebbe beillik az online vásárlás is.

Hogyan áll az FMCG többi iparág online-eladásaihoz képest?

Az interneten rendelt termékek között nincs a dobogón, de bent van a top ötben. Amit alapvetően szeretünk rendelni az a számítás- és a szórakoztatástechnika, a ruházat, majd a játék és a lakberendezés. 

Mennyire különbözik az offline és az online szegmensben jelen lévők piaci részesedése?

A Tesco nagyon jelentősen túlsúlyos szereplő az online térben. Az első szereplő a Groby volt, ők már a kilencvenes években elkezdték ezt a szolgáltatást. A Tesco 2013-ban lépett piacra óriási erővel és marketingkampánnyal, amivel komoly előnyt szerzett: évekig az egyetlen nagy szereplő volt ezen a piacon. A földrajzi lefedettség is náluk a legnagyobb, ezért is nagy a részesedése. A többi szereplő, például az Auchan kicsit késve próbálta őt követni, s a fejlettebb piacokon is az a jellemző, hogy az első három piacra lépő szereplő lefedi a piac 80-85 százalékát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Széllel és esővel indul a hét, de aztán kisüthet a nap

Széllel és esővel indul a hét, de aztán kisüthet a nap

Katonai géppel repül Orbán Viktor

Katonai géppel repül Orbán Viktor

Nemcsák Károly fejét félti a Ripost

Nemcsák Károly fejét félti a Ripost

A karácsonyi vásár közepén kiáltotta el magát, hogy nincs is Mikulás

A karácsonyi vásár közepén kiáltotta el magát, hogy nincs is Mikulás

Ha hegyet nem is, de sípályát hoztak Szegedre

Ha hegyet nem is, de sípályát hoztak Szegedre

Gyengén kezdtek a sárgamellényesek Párizsban

Gyengén kezdtek a sárgamellényesek Párizsban