szerző:
Gergely Zsófia

Két nagy cég is a hvg.hu-tól tudta meg, hogy világmárkáit engedély nélkül használják egy olyan győri rendezvény reklámjain, ahol Lagzi Lajcsiékon kívül csak két fideszes lép fel. Egyikük ráadásul maga a szervező, de ez sem derül ki az ingyenes ugrálóvárral családokat csalogató program meghívójából. A fideszes képviselőjelölt, Hajtó Péter szerint ez valójában kulturális rendezvény, a szintén beszédet mondó Borkai Zsolt süketet játszik, a Pepsi és a Tuborg forgalmazója viszont elhatárolódik és jogi lépéseket tervez.

Önkormányzati választás 2019
Idézze fel a 2019-es önkormányzati választás kampányának és a szavazás napjának eseményeit, illetve kövesse a fejleményeket cikksorozatunkkal. Innen megtudhat mindent arról, mi történik az ország önkormányzataiban.
Friss cikkek a témában

Lagzi Lajcsi, Bódi Csabi és Curtis is fellép szombaton Győrben, a „Gyárvárosi nyárbúcsúztató” névre keresztelt rendezvényen, de bohóccal és az „egész nap ingyenes légvárakkal” is csalogatják a győrieket, valódi vurslihangulatot ígérve – így a kampány utolsó heteire ráfordulva. Ezt azért fontos hozzátenni, mert a nagyérdeműt szórakoztató vendégek mellett csak két további megszólaló lesz majd: a jelenlegi városvezető, Borkai Zsolt, aki a Fidesz-KDNP pártszövetség polgármester-jelöltjeként újra ringbe száll az októberi választáson a posztért, valamint Hajtó Péter, aki az egyik fideszes képviselőjelölt.

A pontos pártkötődésről azonban az egyértelműen népszórakoztatásra kreált esemény szórólapjain és a közösségi médiában terjesztett reklámon is hallgatnak. Borkai - aki annyira nem engedi üresjáraton pörögni a kampányt, hogy a múlt héten újra átadott egy korábban elkészült futópályát – csak mint polgármester szerepel, de ennél is feltűnőbb, hogy Hajtó csak mint „képviselőjelölt” van feltüntetve, és nem derül ki, mégis kinek a jelöltje szerepel a családi eseményen.

De hiába kelti így első pillantásra egy politikasemleges, kellemes hétvégi szórakozást ígérő esemény látszatát a „nyárbúcsúztató”, az összefüggések elég egyértelműek: Hajtó most debütáló újoncként pont a rendezvény nevében is szereplő körzetben, Gyárvárosban, illetve Likócs városrészekben, vagyis a 6. számú választókerületben indul a képviselői posztért.

©

A rendezvényt „bemutatja a Starbrand” – harsogja a reklám, a Starbrand saját honlapja alapján korábban már egy sor más győri eseményt is tető alá hozott, például augusztus 20-i „megavidámparkos” szórakozást. Csakhogy a név egy weboldalat takar, amelynek tulajdonosa az a Hafe Hungary Kft., amely egyértelműen a képviselőjelölt családi cége: az elérhető cégadatok alapján eredetileg Hajtó tulajdonában volt, de aztán láthatón más rokonok nevére került. Így a térségében majálisok és retró fesztiválok szervezésére, valamint limuzin- és partybusz kölcsönzésére szakosodott céget jelenleg a fideszes jelölt 68 éves édesanyja irányítja ügyvezetőként. Maga Hajtó Péter neve mellett a cégadatbázis azt tünteti fel, hogy jelenleg a cégvezetéstől „eltiltás hatálya alatt áll”.

Tehát az egész ingyenes eseményt valójában a köszöntőt mondó képviselőjelölttel összefüggésbe hozható cég rendezi, abban a városrészben, ahol indul, és azzal együtt mond beszédet, akinek „csapatában” politikusként megméretteti magát.

Kiakadtak a cégek

A reklámokkal azonban nagyobb probléma is akad annál, mint hogy szemérmesen elhallgatja a felszólalók pártkötődését, meg azt, hogy az ingyenes, vélhetően sok győri családot vonzó bulit egyikük családi cége rendezi.

A rendezvény városban és az interneten terjesztett meghívóján ugyanis a képviselő-jelölt családi cége mellett szerepel két nemzetközileg ismert termék, a Tuborg sör, valamint a Pepsi kóla logója. Aki elsőre ránéz a reklámanyagra, annak úgy tűnik, hogy ezek a világszerte ismert márkák is felsorakoznak, illetve azt az érzést keltik, mintha ezek gyártói, illetve forgalmazói is támogatnák a kizárólag kormányoldali politikusoknak lehetőséget adó városi eseményt.

Ezért mindkét logó, illetve brand jogosultját megkerestük azzal a kérdéssel, mégis mi közük a győri rendezvényhez. Sikerült meglepetést okozni: még csak nem is tudtak arról, hogy ilyen formában használták fel a közismert és jól csengő termékneveiket.

„A Pepsit forgalmazó Magyarüdítő Forgalmazó Kft. a rendezvényen semmilyen formában nem lesz jelen és azt semmilyen formában nem támogatja” – közölte a Pepsi illetékese. Mint írták, „semmilyen politikai pártot sem közvetlenül, sem közvetve nem támogatnak”. „A Pepsi logó a „Gyárvárosi nyárbúcsúztató” városi közösségi rendezvény plakátján az engedélyünk nélkül jelent meg, ezért megtesszük a szükséges lépéseket” – tették hozzá.

Nem tudták, hogy politikusok is lesznek

A Tuborg márka miatt megkeresett Carlsberg Hungary Kft. még egy közleményt is kiadott, ezt juttatta el lapunkhoz, ebben leszögezik: cégük „nem áll semmilyen politikai párt illetőleg mozgalom mellett vagy befolyása alatt, valamint választási kampányrendezvényeket és politikusokat sem támogat.”

Vagyis az ilyen jellegű rendezvényektől kategorikusan elhatárolódtak, és mint írták, a nem politikai eseményeket is csak „megfelelő szerződés” alapján szponzorálnak. De a cégcsoport „szellemi tulajdonát képező védjegyek konkrét megjelenítései ezekben az esetekben is társaságunk előzetes kifejezett jóváhagyásukhoz kötöttek” – tették hozzá.

Ebben a konkrét esetben szerintük az történt, hogy a Carlsberg Hungary Kft., mint a Tuborg sör kizárólagos hazai forgalmazója egyik állandó partnerével megállapodást kötött egy rendezvénysorozatra, így arról tudtak, hogy lesz egy ilyen városi nyárbúcsúztató esemény.

„Csakhogy a rendezvénnyel kapcsolatban előzetesen társaságunkhoz érkezett információs anyagban közvetetten sem szerepelt utalás annak politikai színezetére” – közölték, vagyis nem volt tudomásuk „a kérdéses rendezvény politikai jellegéről, és nem adták a hozzájárulásukat ahhoz, hogy a cégcsoportunk kizárólagos tulajdonát képező „Tuborg” színes-ábrás védjegy” a meghívón feltüntetésre kerüljön. „Vizsgálatot indítunk annak feltárására, hogy védjegyünk hogyan kerülhetett az említett meghívóra, egyben felszólítjuk a rendezvény szervezőit, hogy a „Tuborg” márkajelzést a szórólapról azonnal hatállyal távolítsák el” – tették hozzá azzal, hogy a szükséges jogi lépések megtételéről később határoznak.

A szervező szerint viszont "kitűnő a kapcsolat"

Hajtó Péter – akit az édesanyja által vezetett Starbrand emailcímén sikerült elérnünk – viszont homlokegyenest az ellenkezőjét állította, mint a két cég. Szerinte ez eleve egy „kulturális jellegű esemény”, aminek plakátjain a nem támogatóként tüntette fel a logókat, hanem „a cégek között érvényben lévő éves vendéglátói keretszerződésben foglaltak szerint minden Starbrand által szervezett esemény kreatív anyagain fel kell tüntetni az említett cégek logóit”. Vagyis gyakorlatilag azt állítja, hogy kifejezetten kötelező megjeleníteni a brandet, Pepsi és Tuborg pedig azért is látható, mert ezeket a termékeket meg lehet vásárolni a rendezvényen.

Az általa csak „Starbrand Iroda”-ként emlegetett, valójában a családtagja nevén futó kft., valamint a két említett cég között „a kapcsolat kiváló”, ezért az „eset kapcsán sem merült fel köztünk semmilyen konfliktus, helyreigazítást nem kértek!” – nyilatkozta, ezzel ellentmondásba keveredve a cégekkel. Viszont a „későbbi alaptalan feltételezések elkerülése miatt eltávolítottuk az összes- beleértve a saját tulajdonú- logót a kreatívról” – tette hozzá Hajtó, aki a „rendezvény tulajdonosa /szervezője”-ként írta alá válaszát.

Az ellenzék szerint átverik a győrieket, Borkai lapít

Pollreisz Balázs, MSZP-s önkormányzati képviselő szerint azonban ez a résztvevők, egyben a választók egyértelmű megtévesztése. „Eddig is látszott, hogy megélhetési jelölt, és nem játszik tisztán. Hiszen sokáig szerepelt a NAV 10 millió forintot meghaladó adótartozással rendelkezőket rögzítő listáján, aztán most, hogy képviselőjelölt lett, hirtelen be tudta fizetni az elmaradt közterheket” – mondta Pollreisz, aki az ellenzék közös jelöltjeként indul Hajtó ellen. „Mivel az ő cége szervezi az egész rendezvényt, valószínűleg azt gondolta, simán ráteheti a világcégek logóját, és úgysem lesz belőle gond” – jegyezte meg.

Az egész egymásra mutogatást tanulságosan megkoronázta, hogy a győri önkormányzat és a helyi Fidesz szervezet is azonnal mosta kezeit, mikor a nagy brandek látogatócsalogató felcsillantását firtattuk. „A gyárvárosi rendezvény nem Győr Megyei Jogú Város Önkormányzatának szervezésében valósul meg, így ezzel kapcsolatban nem tudunk információval szolgálni”, kérdezzük a szervezőt - reagált a megyei jogú város önkormányzata, bár Borkai Zsoltnak címeztük a kérdést. De mint írták, ő csak „mint polgármester” kapott meghívást az eseményre.

Ugyanerre a kaptafára készült a helyi Fidesz válasza is: a Borkai Zsoltnak címzett részre nem reagáltak, illetve azt közölték, hogy nem ők illetékesek, forduljunk kérdéseinkkel ahhoz, aki szervezi. Azt elfelejtették hozzátenni, hogy ezek szerint a szervező egyenlő a Fidesz képviselő-jelöltjével.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu Itthon

Így borítaná az egész országot narancsba a Fidesz

Nemcsak az ellenzék fogadkozik, a Fidesz is nagy erőkkel készül az önkormányzati választásra, hogy elhódítson párat a még nem kormánypárti önkormányzatokból – ezeket veszi végig a HVG cikke.

A 10. legnépszerűbb név lett a Mohamed az amerikai újszülötteknél

A 10. legnépszerűbb név lett a Mohamed az amerikai újszülötteknél

Nem Trudeau az első, aki kínos helyzetbe került a bekapcsolt mikrofonok miatt

Nem Trudeau az első, aki kínos helyzetbe került a bekapcsolt mikrofonok miatt

Kijelzőt rak a kólásüvegekre a Coca-Cola az új Csillagok háborúja miatt

Kijelzőt rak a kólásüvegekre a Coca-Cola az új Csillagok háborúja miatt

Meghalt egy magyar turista Malajziában

Meghalt egy magyar turista Malajziában

Kigyulladt egy autó a XV. kerületben

Kigyulladt egy autó a XV. kerületben

Taylor Swift karácsonyi száma alatt a gyerekkori videóit nézegethetjük

Taylor Swift karácsonyi száma alatt a gyerekkori videóit nézegethetjük