Fizetés nélkül maradtak, csendes sztrájkba kezdtek a Budapest-Belgrád vasútvonal indiai munkásai

Fizetés nélkül maradtak, csendes sztrájkba kezdtek a Budapest-Belgrád vasútvonal indiai munkásai

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A dolgozók állítása szerint vizet és élelmet sem kapnak.

Csendben, a járdán üldögélve demonstrál 42 indiai vendégmunkás a szerbiai Kraljevo város polgármesteri hivatala előtt, írja a Mérce a szerb baloldali Mašina a helyi Kraljevo Online híradása alapján.

A portál arról számolt be, hogy a munkások olyan, szerb nyelvű táblákat tartanak fel, mint „Sem víz, sem élelem (nincs)!" és „A társaság 15 napja nem ad nekünk rendes élelmet.”

A Mérce hivatkozik a városháza tájékoztatására, amelyből kiderült, az Indiából érkező építőmunkások egy Nikolić nevű építkezési alvállalkozónál dolgoznak ideiglenes szerződéssel, ez a cég hivatalosan egy amerikai társaság, az IDEA Capital tulajdona, és évek óta ismert arról, hogy az indiai szubkontinensről szállít olcsó munkaerőt Szerbiába építkezésekhez.

A Danas nevű szerb online hírportál információi szerint egy másik indiai munkáscsoport a Budapest-Belgrád vasútvonal szerbiai szakaszán dolgozott, a cég pedig két és fél havi bérüket nem fizette ki, így csupán fejenként 5000 dínár (14.800 forint) „zsebpénzzel” küldték őket haza.

A szerbiai szakasz kínai és orosz finanszírozással készül, és az ott dolgozó munkások nagyobb része az Istinomer szerb portál ugyancsak januári riportja szerint is éppen indiai és főleg a Nikolić alkalmazásában állnak. Télen jobbára fűtetlen, zsúfolt barakkokban laktak, és a fizetésük nagyon rendszertelenül érkezett meg. Ugyan a Szerbiában elvileg keresett 320 eurós alapbérük indiai mércével mérve nagyon magas, de az ígéretek ellenére ezzel a cég rendszeresen tartozik a folytonosan cserélődő, kölcsönzött külföldi munkásoknak.

Mind Orbán Viktor, mind pedig a szerb elnök, Aleksandar Vučić számára kiemelt projektnek számít az elvileg fővállalkozóként kínai óriáscégek és kínai hitel segítségével felújítandó Budapest-Belgrád vasútvonal.

Míg eredetileg a 2020-as költségvetésben Magyarország 61 milliárd forintot szánt a projektre, addig május végén az derült ki, a koronavírus után felállított „Gazdaságvédelmi alap” terhére további óriási pénzösszegeket csoportosítottak át a projektre, így az már hivatalosan 143 milliárdot tesz ki az évben, emellett pedig 750 milliárd forintos kínai hitelből épül a teljes beruházás. Szél Bernadett képviselő az ügyben akkor hűtlen kezelés miatt feljelentést is tett.

Hozzászólások