szerző:
HVG
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A kormány nagy nehezen odaadja Budapestnek a tömegközlekedés működtetésére járó milliárdokat. A pénz a túléléshez elég, de hosszabb távon csak sebtapasz egy lüktető artériás vérzésen.

Karácsony Gergely főpolgármester végül szignózhatta a fővárosi tömegközlekedés 12 milliárd forintos állami támogatásáról szóló szerződést, sőt a pénz azóta már meg is érkezett. Ám a budapesti tömegközlekedés 200 milliárdos összköltségéhez képest a központi büdzsé 12 milliárdja csepp a tengerben. Az állam még a kedvezményesen utazók után fizetett évi körülbelül 14 milliárd forintos szociálpolitikai menetdíj-támogatással együtt sem veszi ki a részét – a szakmai konszenzus szerint egészséges – egyharmados mértékben a finanszírozásból.

A helyzet 2022-ben még nehezebb lesz. A járművek üzemeltetéséhez szükséges áramot a vállalat éves keretszerződésben vásárolja, amit mindig a megelőző év végén kötnek. 2021-re így még a 2020-ashoz hasonló áron sikerült szerződni, összesen 13,2 milliárd forintért. A piaci árak azonban az év során elszálltak, így a 2022- re szóló megrendelésben ugyanez a tétel már 35,1 milliárd. Vagyis csak az áram drágulása miatt körülbelül 20 milliárd forinttal költségesebb lesz az üzemeltetés.

A cikk teljes terjedelmében az eheti HVG Gazdaság rovatában, illetve online a hvg360-on olvasható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!