szerző:
Lichter Péter
Tetszett a cikk?

A cápával megteremtette a nyári blockbuster fogalmát, a Harmadik típusú találkozásokkal megváltoztatta a sci-fik színterét, az E.T.-vel új alapokra helyzete a családi mozit, az Indiana Jones-szal újra divatba hozta a kalandfilmeket, a Jurassic Parkkal pedig addig soha nem látott látványt tárt a nézők elé. És akkor még az igazán komoly filmjeiről még nem is beszéltünk.

Steven Spielberg (akinek legújabb filmjét csütörtökön mutatták be a magyar mozik) több mint negyven éve a hollywoodi filmipar egyik legmeghatározóbb alakja, életművéről raklapnyi könyv értekezik, a kortárs filmművészetre tett hatása megkérdőjelezhetetlen. A hetvenedik születésnapját idén decemberben ünneplő mester a mai napig komoly tényező Hollywoodban, majdnem minden évben képes egy filmet rendezőként tető alá hozni, arról nem is beszélve, hogy harminc éve az egyik legaktívabb producer. Spielberg negyven éve tartó sikerének titka, hogy ösztönös filmnyelvi tehetsége és moziszeretete sok évtized után is egy amatőr filmes lelkesedésével keveredik.

Spielberg egy ortodox zsidó családban született, gyerekkorát az arizonai Phoenixben töltötte. A rendező tudatos önmitizálására jellemző, hogy még a nyolcvanas években is az volt a közvélekedés, hogy 1947-ben született. De Spielberg valójában 1946 végén látta meg a napvilágot: annyira tudatosan építette fel a csodagyerekimázst – vagyis azt, hogy ő a filmtörténet legfiatalabb szerződtetett filmrendezője – hogy évtizedekig fiatalította magát egy évvel.

©

Spielberg a generációjában felnövekvő középosztálybeli tinikhez hasonlóan képregény- és mozimániás volt: ebből szinte egyenesen következett az, hogy hamar felfedezte magának a családi Super 8-as filmfelvevő-gépet. Spielberg zsenijében az a különleges, hogy tulajdonképpen már tizenkét évesen ráállt arra az útra, aminek a végén a világsikerű látványfilmjeit találjuk. Első hivatalosan is jegyzett rövidfilmje a negyvenöt perces Escape to Nowhere volt: egy líbiai sivatagban játszódó második világháborús történet, amelyet a barátaival forgatott. Spielberg már ekkor iszonyatosan ötletesen használta ki a forgatás szűkös kereteit: például egyenruhába öltöztetett barátait körbe-körbe vonultatta a kamera körül, amivel egy hadsereg hatását tudta kelteni.

Később a család Kaliforniába költözött, ahol Spielberg a bevonulás elől beadta a főiskolai jelentkezését, bár nagy csalódására a USC filmszakára nem vették fel, helyette egy másik intézményben kezdte meg az angoltanulmányait – persze nem nagyon járt be az órákra. Egy optikai céget vezető milliomos támogatásával Spielberg elkészítette azt a rövidfilmet, ami később lényegében elindította a pályán. Az Amblin' című rövidfilm már profi, 35-mm-es filmre forgott, relatíve komoly pénzből: a dialógus nélküli film két stoppos fiatal találkozását meséli el. Spielberg később erről a filmjéről szarkasztikusan azt mondta, hogy olyan, mint egy mutatós, de ostoba Pepsi-reklám. Ennek ellenére ez az etűd keltette fel később Sid Sheinberg figyelmét, aki akkoriban a Universal stúdió televíziós osztályának egyik fejese volt.

Spielberg a húszas évei elején gyakran lófrált teljesen ismeretlenül a Universal stúdióban: a hivatalos turistakörutakra befizetve jutott be a stúdió területére, ahol aztán valami fontos ember rokonának álcázta magát. Így futott össze Chuck Silverrel, a stúdió könyvtárosával, akinek az örökmozgó Spielberg megmutatta az Amblin'-t. Silveren keresztül pedig eljutott Sheinberghez a filmecske, aki rögtön felismerte a fiatal rendező ösztönös tehetségét: hamar rendezői állást ajánlott neki a Universal televíziós részlegénél. Spielberg gondolkodás nélkül otthagyta a főiskolát: azt is ki szokta hangsúlyozni, hogy olyan sebesen katapultált az angol tanszékről, hogy még a szekrényét sem ürítette ki – ott hagyott minden tankönyvet és egy félig megevett sonkás szendvicset is.

A huszonkét éves Spielberg úgy érezhette, hogy megfogta az Isten lábát, annak ellenére, hogy televíziós tucatmunkákat kellett dirigálnia. Ez a gyakorlat azonban sokkal kifizetődőbb volt bármilyen filmes képzésnél: az akkoriban induló filmes fenegyerekek, mint Brian De Palma, George Lucas vagy Martin Scorsese mind irigykedve tekintettek mázlista kortársukra.

©

Spielberg tucatnyi televíziós sorozatepizódot rendezett, köztük például a Columbo egyik első részét is ő vezényelte le. Spielberg egyáltalán nem akart televíziós rendező maradni, ezért igyekezett azokat a munkákat felhajtani, amikben megvillanthatta virtuóz formai tehetségét. Ezek közül a Name of the Game sorozathoz készített LA 2017 című epizód sikerült a legjobban, amiben egy poszt-apokaliptikus történetet mesélt el a keretekhez képest elég látványosan: ezután a Universal fejesei nyugodt szívvel bízták rá az egyik egész estés tévéfilm-tervüket, a Párbajt.

Richard Matheson novellája remekül illett Spielberg alkatához: a pofonegyszerű cselekmény egy démoni kamion és egy személyautót vezető szürke kisember vetélkedéséről, majd élet-halál harcáról szól. Spielberg a történetet tulajdonképpen egy hosszú üldözéses jelenetté alakította, amiben szabadjára tudta engedni virtuóz ötleteit: már ebben az első komolyabb filmjében megmutatkozott a rendező tehetsége, főleg hosszúra komponált beállításokkal és expresszív kompozíciókkal fokozta a feszültséget. Ilyen például az a jelenet, amikor a telefonfülkéből segítséget kérő hőst a kamion megpróbálja elsodorni: a kompozíció hátterében látjuk, ahogy közeledik felénk a járgány, majd Spielberg gyors vágásokkal mutatja meg, ahogy a férfi az utolsó pillanatban elugrik. Ebben a rövid részletben látszik, hogy a rendező már itt nagyon értett a suspense és az akció keveréséhez: Spielberg a filmnyelvet mindig a feszültség és az érzelmi hatás fokozására használja. Ebben rejlett későbbi hihetetlen sikerének titka.

A Universal vezetőivel madarat lehetett fogatni, hiszen az, ami egy egyszerű filléres tévéfilmnek indult, azt Európában komoly kritikai siker övezte, még François Truffaut is dicsérte dinamizmusát és ötletességét – később az újhullámos rendezőlegenda egy fontos mellékszerepet kapott Spielberg sci-fijében, a Harmadik típusú találkozásokban. A Párbaj sikere révén zöld utat kapott Spielberg egyik saját ötlete, a Sugarlandi hajtóvadászat, amelyet Hal Barwooddal és Matthew Robinsszal fejlesztett közösen. A film a Párbaj üldözéses világát viszi tovább egy romantikus vígjáték kereteiben: egy lökött házaspárról szól, akik a gyámszülőknél elhelyezett gyereküket próbálják a sittről megszökve visszaszerezni. A film izgalmasan keveri a komikus és a drámai elemeket: a Spielbergre egyébként annyira nem jellemző szatirikus hangnem és a látványos akciójelenetek teszik időtállóvá a rendező mozis bemutatkozását.

A Sugarlandi hajtóvadászat nem szerepelt jól a pénztáraknál: a nézők a beskatulyázhatatlansága miatt nem igazán szerették a filmet, de az európai kritikusok rajongtak érte – ma már fura ebbe belegondolni, de Spielberg filmjét még Cannes-ban is díjazták. A rendezőnek nem nagyon volt ideje a sebeit nyalogatni, mivel már a következő filmjét, A cápát készítette elő. A művészi képességeiben kissé csalódott Spielberg ezúttal egy klasszikus szörnyfilmet forgatott, nem is sejtette még, hogy ezzel a szimpla horrorfilmnek induló projekttel fogja átírni Hollywood szabályait.

©

A cápa forgatása 1974. május 2-án kezdődött az ország észak-keleti partjainál elhelyezkedő üdülőszigeten, Martha's Vineyardon. Az elhúzódó, rendkívül nehéz forgatás után Spielberg megfogadta, hogy „vizes” filmet többet nem forgat: az ötvenöt naposra tervezett munka végül százötvenkilenc naposra duzzadt. Az időjárás változékonysága és a tengeri forgatás egy csomó logisztikai probléma elé állította a produkciót, de a legtöbb baj a mechanikus műcápával volt, amit Bruce-nak kereszteltek el, Spielberg ügyvédje után. Ráadásul Peter Benchley, a megfilmesített regény írója nem volt elégedett a forgatókönyvvel, mivel Spielbergék egy csomó melodramatikus mellékszálat kigyomláltak belőle, ráadásul Spielberg is többször kritikusan nyilatkozott a könyvről. Egy, a bemutató előtt három hónappal megjelent interjúban a következőt nyilatkozta: „ha nem sikerül jobb filmet forgatnunk, mint az eredeti könyv, akkor komoly bajban vagyunk”.

A cápa végül hatalmas siker lett, ami elindította a nyári blockbusterek hullámát – ez a mai napig meghatározza a hollywoodi filmipar naptárát. A cápa volt az első film, amit komoly sajtófelhajtás előzött meg: Spielberg filmjét nagy kópiaszámmal forgalmazták, egyik napról a másikra elárasztva a mozikat. Korábban ezeknek a nagyobb produkcióknak lassabb volt a felvezetése: A cápa terjesztette el ezt a fiatalokra koncentráló forgalmazási taktikát, amit később Spielberg barátja, George Lucas tudott maximálisan kihasználni a Csillagok háborúja bemutatásakor.

©

Spielberg A cápa sikere után vált aranykezű csodagyerekké: majdnem minden filmje kasszasiker volt innentől kezdve, egy-két kivételes bukta persze akadt az ő pályáján is – ilyen volt a Meztelenek és bolondok című második világháborús vígjátéka, amelynek forgatása kokainfelhős őrületbe fordult, illetve nem mellékesen a legújabb filmje, A barátságos óriás is megbukott. Spielberg a hetvenes évek második felétől kezdve nem nagyon tudott mellényúlni, amint harminc évesen megtalálta a saját hangját, ő vált a tömegfilm királyává. Steven Spielberg igazándiból soha nem volt más, mint egy kamaszkorban rekedt örök amatőrfilmes, aki egy százmillió dolláros filmet is olyan játékossággal vezényel le, mint a hátsó kertjükben összebarkácsolt Super 8-as etűdöt.

Ez a gyermeki filmszeretet teszi munkáit annyira izgalmassá. Nem véletlen, hogy Spielberg legnagyobb sikereiben, a Jurassic Parkban, az E.T.-ben, az Indiana Jonesban, a Harmadik típusú találkozásokban vagy A cápában egy sor gyerek, vagy felnőni nem tudó, kamaszlelkű felnőtt a főszereplő. Filmjei olyan hatékonyan tudnak a nézőkre érzelmi hatást gyakorolni, akár pusztán a filmnyelven keresztül – gondoljunk a Ryan közlegény megmentésének húsz perces partraszállós jelenetére – hogy gyakran vádolták hatásvadászattal és érzelmi manipulációval.

©

Sikereivel párhuzamosan nőtt szkeptikus elutasítóinak száma is: a nyolcvanas évek második felétől kezdve Spielberg egy sor komolyabb hangú filmet készített (A nap birodalma, Bíborszín), amivel a filmkritikusoknak – és az Oscar-döntőbizottságnak – próbált megfelelni. Spielberg pályafutásának igazi csúcsa 1993-1994-ben jött el, amikor a Schindler listájáért megkapta az aranyszobrocskát, a Jurassic Park pedig legnagyobb kasszasikere lett.

Spielberg a hetven felé közeledve is tartja hihetetlen munkatempóját, majdnem minden évben kijön egy új filmmel. Az utóbbi években inkább komolyabb hangvételű, klasszicizáló kosztümös filmeket rendezett (Lincoln, Kémek hídja, Hadak útján, korábbról a München) a kétezres években készült munkái közül mégis azok a legjobbak, amik könnyedebbek, mint a Kapj el, ha tudsz, vagy a Különvélemény. Spielberg hamarosan a Ready Player One című sci-fi-bestseller adaptációjával fog jelentkezni: reméljük, hogy A barátságos óriás buktája nem vette el a kamaszos lelkesedését.

A Prizma szerzőinek a hvg.hu-n megjelent legutóbbi írásai

 

Jó látni, hogy Spielberg még képes a varázslatra

Az E.T. óta nem csinált ilyen őszinte, elsősorban gyerekeknek szóló filmet Steven Spielberg, de A barátságos óriás a rendező zseniális világteremtésének köszönhetően az idősebbek számára is bájosan nosztalgikus lehet. Egy újabb kitűnő Roald Dahl-adaptációval lett gazdagabb a filmvilág.

Kultúra – frissen, első kézből. Kövesse a HVG Kult Facebook-oldalát!

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Lövöldözés volt egy francia oltópontnál, a támadó motorra pattanva elmenekült

Lövöldözés volt egy francia oltópontnál, a támadó motorra pattanva elmenekült

Tordai megkérdezte, miért időszerű a nyitás, mire megkapta, hogy az orosz vakcina ellen kampányolt

Tordai megkérdezte, miért időszerű a nyitás, mire megkapta, hogy az orosz vakcina ellen kampányolt

Koronavírus-fertőzésben elhunyt a Párbeszéd nyíregyházi képviselője

Koronavírus-fertőzésben elhunyt a Párbeszéd nyíregyházi képviselője