Isten óvja a világot egy ilyen pápától!

Isten óvja a világot egy ilyen pápától!

Utolsó frissítés:

Bicsérdi Ádám Szerző:

Bicsérdi Ádám
Bicsérdi Ádám
Tetszett a cikk?

Cigit szívó, kólázó pápa, okostelefonfüggő, fociőrült bíboros a világ legpatinásabb díszletei között – ahogy arra számítani lehetett, Az ifjú pápa című sorozat humorral és élénk fantáziával mutatja be a Vatikán belső életét, de azért komoly kérdéseket is feszeget. Jude Law és Diane Keaton is a legjobbját nyújtja a látványban a Fargót, történetben a House of Cardsot idéző szériában.

Amikor kijött az első előzetes a cigiző pápát megformáló Jude Law-val, joggal hihette mindenki, hogy A nagy szépséggel és Az ifjúsággal az egyik legünnepeltebb európai filmrendezővé váló Paolo Sorrentino még Ferenc pápánál is újítóbb egyházfő köré építi a 10 részes sorozatot.

Ennek épp az ellenkezője történt: a sorozatban bemutatott XIII. Piusz két rész alapján mindenkit idegesít a környezetében, és a hívő közösséget sem képes az oldalára állítani első nyilvános beszéde után. Az első két rész alapján XIII. Piusz, azaz Lenny Belardo a tökéletes ellentéte a jelenleg regnáló pápának. Fiatal, jóképű, amerikai, de neki csak rémálmában fordulhat elő, hogy az egyház nyilvánosan elismerje a melegházasságot. Így Az ifjú pápa nagy kérdése, hogy egy végletekig konzervatív és szokatlan módszerekhez nyúló pápát hogy fogad a világ és persze a zárt vatikáni közeg.

Az a közeg, amelyről a nyilvánosság csak legendák, pletykák alapján alkothat képet. Ezt Sorrentino sem tagadja, hiszen világiként ő is csak egy kívülálló fantáziaképét építi fel a Vatikán hétköznapjairól. Minden részletre kiterjed, ahogy bepillant a miniállam belső politikai játszmáiba, vagy amikor egyre abszurdabb szituációkban mutatja be az amerikai jövevényt a hagyományokhoz ragaszkodó egyházi világban.

Apácashow, csak másként

De ha már szinte példátlan európai finanszírozás, magyarán rengeteg pénz állt a projekt mögé, az író-rendező nem fukarkodik az őt a filmes élvonalba emelő stílusjegyeivel. Van itt humor, iPadező püspökökkel, focilabdával trükköző apácákkal, sziporkázó vagy sistergő párbeszédekkel. És persze a Sorrentino mozifilmjei alapján elvárt festményszerű beállításokat is megkapjuk. Szinte bárhol meg lehetne állítani az epizódokat, akkor is külön jelentéssel bíró fotót kapnánk.

©

De ez a magas színvonal már elvárás volt Sorrentinóval szemben, a kérdés az volt, mivel képes újat nyújtani tévéképernyőn az olasz rendező. Magyarán mit tud, ha tíz, és nem két és fél órája van egy történet kibontására?

Sorrentino Az ifjú pápába szinte minden filmjéből átmentett valamit. A titokzatosság, a sok, csak sejtetett, vagy a felszín alatt érlelt vonzalom és konfliktus A szerelem következményeit idézi. A Vatikán épületeinek, belső tereinek pedig úgy udvarol a kamera, mintha csak a Rómának (is) címzett szerelmeslevelet, A nagy szépséget néznénk. De azért Az ifjú pápa más Vatikánban játszódó filmeket is eszünkbe juttathat, hiszen sokszor a kritikus hangvétel Costa-Gavras megrendítő klasszikusára, az Ámenre, míg a képi humor a Van pápánk!-ra hajaz. Ha le akarjuk egyszerűsíteni, látványban a Fargo mívességét, sztoriban a House of Cards bonyolult politikai játszmáit ültették a Vatikán díszletei közé.

Ami Amerikában pletyka, az a Vatikánban rágalom

De Sorrentino tudja, hogy tíz rész alatt nem csak a főszereplőre, hanem a körülötte bemutatott figurákra is ugyanúgy figyelnie kell. Már az elején nyilvánvalóvá válik, hogy Jude Law méltó partnereket kapott a két fő mellékszereplőben, a pápa bizalmasaként feltűnő Mary nővérben (Diane Keaton megint varázsol) és az ambiciózus, minden hájjal megkent Voiello bíborosban (Silvio Orlando olasz–angol akcentusa egyszerre vicces és vérfagyasztó).

Silvio Orlando Voiello bíborosként
©

Az első két rész főleg hármuk hatalmi játszmáira fókuszál, hiszen a kezdő epizódokban a pápa első, nem épp szokványos intézkedéseinek lehetünk tanúi. Hamar egyértelművé válik, hogy egy másik kultúra vette át az irányítást a Szent Péter-bazilika környékén: előkerül a cigi, a Coca-Cola, de kevésbé materiális dolgokban is megnyilvánul Lenny amerikaisága.

Az még csak hagyján, hogy hamar saját embereivel veszi magát körbe (ez a valóságban is így zajlik), de szinte teljesen hidegen hagyja a Vatikán belső életének oly kényes hatalmi egyensúlya. Azért persze nem naiv, ő is felállítja saját kis megfigyelőcsapatát ellenfeleihez hasonlóan. Ahogy arra egyik bizalmasa találóan figyelmezteti: ami neki pletyka, azt a Vatikánban rágalomnak hívják.

De a gyorsnak tűnő hatalomátvétel szinte azonnal komoly problémába ütközik. Lennytől mindenki az első nyilvános beszédét várja, ám ő bizonytalan, és a rá nehezedő nyomást sem viseli jól első Vatikánban töltött napjain. De az is egyértelmű, lesz még más problémája is a következő epizódokban az ellentmondásos pápának.

Maradona vagy Isten

“Ha végignézik majd a sorozatot, látni fogják, hogy őszinte kíváncsisággal fordultunk a világuk felé, és nem a provokálás volt a célunk” – válaszolta még a sorozat világpremierjén, a velencei filmfesztiválon Sorrentino arra a kérdésre, tart-e a Vatikán reakciójától.

©

Sorrentino az első két részt elnézve nem lőtt mellé ezzel az állítással. Több ponton is saját tapasztalatait, mániáit szőtte bele a részletekbe. Lenny, az ifjú pápa is elvesztette mindkét szülőjét, csakúgy mint a rendező. De Sorrentino az Olaszországban vallásként imádott focit se hagyta ki a sztoriból. A rendezőhöz hasonlóan Voiello bíboros is megszállott Napoli-drukker, igaz, azt már Sorrentino nem tudta befolyásolni, hogy a bíboros kedvence, Gonzalo Higuain épp az olasz premier előtt kevéssel igazolt át a nagy riválishoz, a Juventushoz.

Sorrentino életében amúgy is fájóan fontos szerepe volt a focinak: a rendező a Corriere della Serának árulta el, hogy az isteni Maradonának köszönheti közvetve az életét. Gyerekkorában mindig azért imádkozott apjánál, hadd nézhesse meg élőben az akkor Nápolyban légióskodó sztárt. Pont azon a hétvégén kapott végre hosszas győzködés után engedélyt apjától kimenőre, amikor szülei szén-monoxid-mérgezésben meghaltak nyaralójukban.

Innen nézve ez a sorozat (amelyből máris berendelték a második évadot, és Olaszországban rekordnézettséget produkál) Sorrentino számára a legfontosabb kérdéseket (árvaság, vallás, kétely, hatalom) feszegeti.

Az ifjú pápa október 28-án (pénteken) dupla résszel, magyar felirattal debütál az HBO-n és az HBO GO-n.

Berlusconiról készít filmet Sorrentino

A volt miniszterelnök ezúttal nem szponzorálja a rendezőt.

Kultúra – frissen, első kézből. Kövesse a HVG Kult Facebook-oldalát!

 

Hozzászólások