szerző:
Németh Róbert
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Enónak annyi mindenhez köze volt az elmúlt közel 50 évben, hogy még felsorolni is kétségbeejtő. Neki minden egyformán popzene.

A nemesi származású zenész-producer (már a neve sem semmi: Brian Peter George St John le Baptiste de la Salle Eno) a 60-as években művészeti képzésben részesült, festészetet és kísérleti zenét tanult. Végül is nem szakadt el ezektől a tudományoktól, egész életében zenékkel kísérletezett és hangtájképeket festett.

Úgy hívja magát: „nem-zenész”. Az MGMT dalt is írt róla, természetesen Brian Eno címmel.

A 70-es évek elején billentyűsként csatlakozott az artpopot meghatározó Roxy Musichoz, azonban a zenekari keret szűknek bizonyult a számára, Bryan Ferryék második lemeze után távozott az együttesből és magánzó lett.

 

Esetében nem túlzás azt állítani, hogy nélküle másképp nézne ki a popzene és a popzenén túli, nehezen meghatározható kortárs zene, és egyáltalán a populáris zenéről (és összességében: a zenéről) való gondolkodás, meg úgy általában, a tágan is értelmezhető popkultúra egésze. Nem csak zenész ő, hanem valamiféle kulturális filozófus. Öntörvényű figura, igazi english eccentric egy eltűnőben lévő fajtából.

A Roxy Music után felvett, ma is döbbenetesen aktuális és frissen megszólaló szólólemezei nélkül nem úgy nézett volna/nézne ki a kísérletező popzene, ahogy. Sok minden más mellett másképp gondolkodott volna például a 80-as évek hazai undergroundja, az Európa Kiadó, és a Balaton/Trabant (nem-)zenészei.

A 70-es évek végétől felvett ambient nagylemezei és darabjai (és művészi megközelítése), installációi, az általa kitalált generatív zene nélkül más volna a modern elektronikus zene filozófiája és hangzása is – nem véletlen, hogy a mai napig is dolgozik együtt elektronikus zenében utazó jóval fiatalabb alkotókkal. Egyáltalán: a mai napig dolgozik, nem kis tempóban.

 

És hát nagyon más lenne a popzene és a produceri/stúdiós kisuniverzum, ha Eno nem lépett volna színre ebben a világban is a 70-es években. Dolgozott David Bowie-val annak berlini trilógiáján, a Low-Heroes-Lodger albumtriászon, aztán a 90-es években csináltak megint egy különös lemezt, a 1. Outside-ot, amit elvileg trilógiának szántak, de végül csak egy lemez lett az újabb közös munkából. Hangtájképészként utat mutatott a U2-nak; az ír zenekar nagyívű hangzása – The Unforgettable Fire, The Joshua Tree – és 90-es évek eleji zenei fordulata (Achtung Baby, Zooropa) is Eno nevéhez köthető (és bár nem volt ott, hosszú árnyéka még a Popra is rávetül, 2000 után aztán újabb három lemezen dolgozott Bonóékkal).

Ő vitte táncba a Talking Headset – David Byrne-ék három lemezén ült ott a stúdióban, ebből kettő kérdés nélkül kulcsalbum (Fear Of Music, Remain In Light) –, és ha már itt tartunk, Eno a world music és pop nászának is az egyik násznagya. David Byrne-nel közös My Life In The Bush Of Ghosts című lemezük a világzene, az elektronika és az artpop korszakalkotó keresztezése.

 

Producerként dolgozott még, a teljesség igénye nélkül, olyan művészekkel, mint Laurie Anderson, Grace Jones, a James, a Coldplay vagy Damon Albarn, ráadásul sajátos stúdiófilozófiai módszerével, a véletlenekre építő Oblique Strategies-zel (ha megakad a stúdiómunka, akkor kártyahúzással valami véletlenszerűt kell lépni, például mindenki olyan hangszerre váltson át, ami nem az ő alaphangszere) még egy rá jellemző fura és sajátos csavart is hozzáadott munkásságához.

Enót – aki egyébként közéletileg-politikailag is aktív, elkötelezett baloldali, támogatta a munkáspárti Jeremy Corbyn kampányát, gyakran publikál, többnyire a Guardianben, Izrael palesztin-politikájának állhatatos kritikusa – az is ismerheti, aki nem ismeri: a 2000-es években írt zenét a Nokia egyik telefonjához, de ami még érdekesebb (és ismertebb), ő komponálta a Windows 95 beköszönőzenéjét.

 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Harmincévesen nyugdíjba menni és jól élni? Mutatjuk a receptet

Harmincévesen nyugdíjba menni és jól élni? Mutatjuk a receptet

A Sharpnak annyira megtetszett a notch, hogy kettőt is tesz a telefonra

A Sharpnak annyira megtetszett a notch, hogy kettőt is tesz a telefonra

Kiakadtak olvasóink, mert fejre állt az Otthon Melege program Budapesten és Pest megyében

Kiakadtak olvasóink, mert fejre állt az Otthon Melege program Budapesten és Pest megyében

Demcsák Zsuzsa az ATV-ben bukkant fel

Demcsák Zsuzsa az ATV-ben bukkant fel

Hiába próbálkozott, nem tudott megszabadulni a bizonyítékoktól az amatőr betörő – videó

Hiába próbálkozott, nem tudott megszabadulni a bizonyítékoktól az amatőr betörő – videó

Kitiltotta a luxuskabátokat egy brit iskola, hogy ne szégyenkezzenek a szegényebb gyerekek

Kitiltotta a luxuskabátokat egy brit iskola, hogy ne szégyenkezzenek a szegényebb gyerekek