Tetszett a cikk?

Elveszhet a Mezőtúr-Gyoma vasútvonal felújítására szánt uniós forrás egy része, ha az állami infrastruktúra-fejlesztő társaság nem választ gyorsan kivitelezőt. Csakhogy a beérkezett ajánlatok vitathatók.

Kizárja-e a legalacsonyabb, 66 millió eurós árajánlatot a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF), és választ egyet a közel 20 millió euróval drágábban ajánlkozó többi vállalkozás közül? Lényegében ezt kell eldöntenie a vasútfejlesztések vezénylésére is felkent állami szervezetnek a Mezőtúr-Gyoma közötti szakaszra kiírt közbeszerzés lapzártánk után esedékes elbírálásakor. Bonyolítja a helyzetet, hogy a többi árajánlat gyanúsan közel esik egymáshoz, ráadásul hezitálásra nincs idő, mert további totojázással a NIF kifuthat az uniós támogatás igénybevételéhez szabott határidőből.

Mintapéldája lehet az uniós támogatások vontatott felhasználásának a Mezőtúr-Gyoma vasútvonal felújítása. A projekt az európai 4-es közlekedési folyosó részét képező Budapest-Cegléd-Lőkösháza vonal az unió által kiemelten kezelt felújítása második ütemének második fázisába tartozik, amelyre a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) adatai szerint még 2004 végén köttetett támogatási szerződés Brüsszellel. E szerint a 134,8 millió eurónyi összköltség 80 százalékát az EU finanszírozza. A Mezőtúr-Gyoma közti 18 kilométeres vonal a projekt, ha úgy tetszik, legértékesebb eleme, legalábbis az eredeti menetrend szerint több mint 80 millió euró jutna rá. A beruházás befejezésének határidejeként eredetileg 2007 decemberét jelölték meg, vagyis az idei év végén már új síneken, egyes szakaszokon óránként 160 kilométeres sebességgel kellene robogniuk a vonatoknak. Nyilvánvaló, hogy ez a határidő tarthatatlan, hiszen csak most ért a finisbe a NIF közbeszerzési pályázata, amelyben a munka elvégzésére 2009. szeptemberi határidő szerepel, sőt az NFÜ már 2009. október végi befejezésről tud. Az ügynökség úgy tájékoztatta a HVG-t, hogy a magyar fél kérésére tavaly decemberben módosították az uniós támogatásról szóló határozatot, így a forrásul szolgáló kohéziós alap 2009 végéig áll nyitva a projekt előtt.

Lehetne éppen kisebb is a csúszás, hiszen a NIF immár másodszor fut neki a beszerzésnek, miután az uniós pénzekből történő vasútfejlesztéseket korábban házon belül koordináló MÁV Zrt. tavaly eredménytelenül zárta a tendert, mégpedig kívülálló számára nehezen értelmezhető körülmények között. A vasúttársaság akkor 83 millió eurósra becsülte a beruházást, amelyre hét ajánlat érkezett (lásd a táblázatot a 102. oldalon), ám a Közbeszerzési Értesítőben megjelent hivatalos indoklás szerint egyik pályázó sem tett "a rendelkezésre álló anyagi fedezet mértékére tekintettel megfelelő ajánlatot". A MÁV-nál ezt most úgy fordították le a HVG-nek, hogy az ajánlatok nem fértek bele a megadott keretbe, más forrás szerint viszont "nagyon szórtak" a beadott árak. A bontási jegyzőkönyv, illetve az eredményhirdetés egyik verziót sem erősíti, hiszen a 83 millió eurós keretnél csak egy konzorcium vállalási ára volt magasabb, a bírálóbizottság végeredményben 67 millió és 78 millió euró közötti ajánlatok közül válogathatott, sőt kirívóan alacsony ár miatt ki is zárt egy versenyzőt. A konzorciumok sokat nem is hepciáskodtak a kudarcba fulladt eljárás miatt, csak a Mávépcell Kft., illetve a Strabag Zrt. vezette társaság feszegette a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) előtt, hogy a MÁV jogsértő módon, menet közben változtatott a kiírás feltételein.

Lapzártánkig nem kapott választ a HVG a NIF-től, vajon miért húzódott az újabb tenderkiírás a tavaly novemberi eredményhirdetés óta. Annyi biztos, hogy nem gyorsította a folyamatot a Kóka János gazdasági miniszter által kezdeményezett átszervezés, amelynek eredményeképpen a MÁV-tól májusra a NIF-hez kerültek át a vasútfejlesztési projektek. Mindenesetre az új tenderre már csak öten jelentkeztek, a Strabag Zrt., illetve a Betonút Zrt. vezette csapat kiszállt a versenyből, a többi konzorcium - igaz, némileg módosított felállásban - újra próbálkozott. A névsornál azonban érdekesebbek maguk az ajánlatok: a portugál Mota-Engil S.A. vezette konzorcium a tavalyinál alacsonyabb árat ajánlott, a többiek viszont 5-24 millió euróval magasabbat. Méghozzá - a felolvasólap adatai alapján - úgy, hogy valamennyien 84 millió euró környékére lőtték be a vállalási árat, a négy jelentkező ajánlatai között legfeljebb félmillió eurós eltérés volt. Oláh Mihály, a NIF munkatársa a folyamatban lévő eljárásra hivatkozva nem kívánt válaszolni a HVG kérdéseire, így arra sem, hogy a vaskosabb ajánlatok magyarázhatók-e a piaci árak emelkedésével, illetve látnak-e kivetnivalót az egymáshoz közel eső árajánlatokban. Nem zárható ki, hogy véletlen egybeesésről van szó, ahogy az sem, hogy az ajánlatok belső tartalma a hasonló végösszeg ellenére lényegesen eltér egymástól. Mindazonáltal út-, illetve vasútépítő szakértők úgy tartják, hogy komplex beruházások esetében az ajánlatok természetes körülmények között egymástól legalább 10 százalékkal el szoktak térni. Oláh csupán annyit közölt, hogy az ajánlatokat várhatóan ezen a héten bírálják el.

Kutyaszorítóban van a NIF, hiszen gyorsan le kell zavarnia a közbeszerzési eljárást ahhoz, hogy ne vesszen el az uniós forrás. Márpedig a helyzet nem egyszerű: a Mota ajánlatát némelyek irreálisan alacsonynak mondják, a többieké viszont sokkal drágább. Az Európai Bizottság támogatásról szóló határozata újból nem módosítható, azaz a 2009. év végi határidő nem tolható kijjebb. Ha a kivitelezés bármilyen okból elhúzódna, de megvalósulna a zárójelentés elkészítésének időszakában (a következő fél évben), akkor az addig kapott és felhasznált uniós forrás nem veszne el, de onnan számítva a költségeket a magyar félnek kellene viselnie. Ha pedig a késések miatti forrásvesztés a szerződéskötésért felelős NIF-nek róható fel, akkor a többletteher az állami infrastruktúra-fejlesztő társaságot terhelné.

VITÉZ F. IBOLYA

Minden indiaitól bocsánatot kért a színész, aki 20 évig volt Apu hangja a Simpson családban

Minden indiaitól bocsánatot kért a színész, aki 20 évig volt Apu hangja a Simpson családban

Arra ne számítsunk, hogy egyből beindulnak majd a kocsmák és szállodák

Arra ne számítsunk, hogy egyből beindulnak majd a kocsmák és szállodák

Mégis korhatár nélkül alkalmazzák az AstraZeneca oltóanyagát Szlovéniában

Mégis korhatár nélkül alkalmazzák az AstraZeneca oltóanyagát Szlovéniában