Nem kizárt, hogy stróman Apáthy Endre, aki nemrég megvásárolta az egyik legnagyobb hazai mélyépítő vállalkozást, a metróépítés csúszásáért felelősnek mondott Hídépítőt. Az előző, francia tulajdonos gyors tempóban szabadult meg a zűrös ügyekkel terhelt cégtől.

Meglepte a piacot az állami sztrádaépítéseken nagyra nőtt Hídépítő Zrt. tulajdonoscseréje, mert a riválisok úgy tudták, hogy a cégtől tavaly szeptemberben hivatalosan közös megegyezéssel távozott, de az akkori szóbeszéd szerint inkább menesztett elnök-vezérigazgató, Apáthy Endre más nagyvállalatokkal tárgyalt vezető pozíciókról. Egy tavaly novemberi közgyűlésen pedig még maga ajánlotta megvételre 850 darabos Hídépítő-pakettjét a főtulajdonos francia Vinci Construction S.A.-nak, javasolva, hogy vásárolja ki a kisrészvényeseket. Négy hónap alatt azonban a történet váratlan fordulatot vett: 799 140 darab Vinci-részvény (97,35 százalék) megvásárlásával Apáthy minősített többséget biztosító befolyást szerzett a Hídépítőben. Rapid menet lehetett, legalábbis Francois Ravery felügyelőbizottsági elnök március 20-án tájékoztatta a testület tagjait, hogy Sébastien Gilbert Morant eddigi vezérigazgató lemond posztjáról, és helyére Apáthy előterjesztése alapján Fehér Lászlót javasolta, akire a még francia többségű testület faxon szavazhatott.

Legutóbb tavaly novemberben választott vezért a Hídépítő, mégpedig éppen a cég éléről 12 év után eltávozó Apáthy utódlására. A leköszönt elnök-vezér azonban nem szakadt el a cégtől, sőt a tisztújító közgyűlésen a jegyzőkönyv tanúsága szerint alaposan megszurkálta utódját: felkérte Morant-t, hogy "mutatkozzon be", bár bizonyára pontosan tudta, hogy ezt a kérést a csoporthoz tartozó valamennyi Franciaországon kívüli leányvállalatot irányító Vinci Construction Filiales Internationales elnökének címezte. "Bizonyos személyek visszautasították a vezérigazgatói poszt betöltését, így természetesnek tűnt, hogy én veszem át a Hídépítő irányítását, hogy kivezessem jelenlegi nehéz helyzetéből" - érzékeltette Morant, hogy nem kapkodtak a hazai építőipari toplistán ötödikként jegyzett cég vezetéséért. Apáthy nem kertelt, közölte, Morant nem a legmegfelelőbb személy a társaság irányítására, mivel nem ismeri a magyar piacot, és csak heti két napot tölt Budapesten, továbbá a "jövőképet" is számon kérte az új vezértől. Válaszul Morant a cég súlyos helyzetét a jegyzőkönyv szerint így ecsetelte: "A társaságot jogerősen eltiltották egyes közbeszerzési pályázatokon való részvételtől, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) jelentős kártérítést követel. De a társaság ellen más eljárások is folyamatban vannak, és jelentős nehézségekkel kell szembenéznie a folyamatban lévő építkezéseken."

A közbeszerzésektől való eltiltás komoly érvágás lehet, hiszen tavaly például a közpénzeket elnyerők toplistáján a Hídépítő a maga 54 milliárd forintnyi pályázatgyőzelmével a Strabag mögött a második volt. A közbeszerzési szabálytalanságon kapott cégeket elvileg bármely ajánlatkérő kizárhatja pályázataiból, így a sztrádakartellügyben jogerősen elmarasztalt Hídépítőt is. A legnagyobb megrendelő, az állami út- és vasútépítéseket vezénylő NIF azonban nem él ezzel a lehetőséggel - erősítette meg Reményik Kálmán, a NIF elnök-vezérigazgatója a HVG-nek. Történetesen azért nem, nehogy korlátozza a versenyt, hiszen ha kevesebben tesznek ajánlatot, az árak megugorhatnak. Márpedig sztrádakartellügyben, valamint a fővárosi és vidéki építkezéseken összesen 14 elmarasztalt cégről van szó. (Bár előfordult, hogy a tenderkiírásba mechanikusan bekerült a kizáró passzus, de nagy megrendelést ez eddig nem érintett.) A NIF az engedékenységet egyébként épp akkor közölte, amikor bejelentette, hogy összesen 32 milliárd forint kártérítést követel a rajtavesztett autópálya-építő cégektől, amiből a Hídépítőre 6,3 milliárd jut. Morant nem fejtette ki, hogy e peren kívül milyen más eljárások vannak folyamatban a Hídépítő ellen, s erre a Vincitől lapzártáig nem kapott választ a HVG. De tudható, hogy a versenyhivatal vasúti kartell gyanújával is indított eljárást, amelyben a Hídépítő szintén érintett (HVG, 2007. december 1.). A nyomozók pedig csődbűntett okán kutakodnak egyebek közt a Montavia Kft. esetében, amelyet a Hídépítő a Vegyépszerrel közösen vett meg (HVG, 2007. október 13.). A tiszatenyői vasútépítkezésen 17 kilométernyi vasbetonalj felszedésére szólította fel a megrendelő a konzorciumot, amelyben tag a Hídépítő-tulajdonú Montavia.

Apáthy mindazonáltal nem aggódik, a Hídépítőt "üzleti megfontolásból vettem meg" - vágta el a HVG kérdéseit. Tény, hogy a cég a legnagyobb megrendelésekből hasított nagyokat. Jelenleg az M0-s északi Duna-hídjának 62 milliárd forintos építkezésén, valamint a fővárosi 4-es metró Etele tér, Gellért tér és a Fővám téri megállóinak építésén dolgozik, a Bamco-konzorciumban részt vesz az 53 milliárd forintos megrendelést jelentő alagútfúró munkálatokban is. A Hídépítő kivitelezésében készül a Közép-Európa legnagyobb környezetvédelmi beruházásának kikiáltott, 249 millió eurós csepeli központi szennyvíztisztító nagyobb része is. Továbbá a tavaly rekordáron elkészült, a csatlakozó úttal együtt 78 milliárdos kőröshegyi völgyhíd és a korábban, közel 54 milliárdból elkészült dunaújvárosi Pentele híd építésében is szerepet vállalt. Ha további hidak kivitelezésére ír ki pályázatot a NIF, aligha akad versenytársa.

A megrendelésekkel jól eleresztett cégért fizetett vételárat üzleti titokként kezeli Apáthy, de a piacon kétségbe vonják, hogy a volt vezér - mint a HVG-nek állította - egymagában vette volna meg a Hídépítőt. Meg nem erősített hírek ezzel szemben mindössze 300 millió forintos árról szólnak, és arról, hogy az üzletet maguk a franciák szorgalmazták, amiből mind a cégre, mind Apáthy korábbi működésére nézve a Morant által vázoltnál is súlyosabb helyzetre lehet következtetni. A céget 1993-ban a francia GTM International és az állami Hídépítő Vállalat alapította, majd a francia tulajdonos beleolvadt a Vinci-csoportba. A Hídépítő bevételei 2002 óta töretlenül gyarapszanak: az akkor 23 milliárd forintos forgalmat a szocialista-szabaddemokrata kormány által szorgalmazott sztrádaépítési hullám dobta meg. Valamint az a lehetőség, hogy az addig állandó Fidesz-megbízott Vegyépszer helyett a mélyépítőket közbeszerzési eljárásokon választották ki. Mindezek következtében a Hídépítő 2004-2005-ben 65, illetve 53 százalékkal növelte bevételeit, 2006-ban már 82 milliárd forint forgalomnál tartott, tavaly pedig a becslések szerint 112 milliárdra jött fel.

A szédítő tempót lassította az építőipar zuhanása, hiszen tavaly az ágazat teljesítménye 14 százalékkal csökkent, alapvetően a sztrádaberuházások visszafogása miatt. Útépítő berkekben a piac átrendeződését rebesgetik, párhuzamba állítva az állami sztrádaépítéseken korábban gyakorta együtt nyerő Vegyépszert és Hídépítőt. Tényként kezelik, hogy a valaha inkább a jobboldalhoz kötődő cégként számon tartott, Nagy Elek fémjelezte Vegyépszer fénykorának vége (HVG, 2008. március 15.), abból pedig a Hídépítő kegyvesztését olvasták ki, hogy Apáthy nyílt színen csapott össze az egyik legnagyobb megrendelőjével. "A Hídépítő menedzsmentjével, Apáthy vezérigazgató úrral rendkívül elégedetlen vagyok, és ennek súlyos következményei lesznek" - mondta tavaly augusztusban Demszky Gábor főpolgármester a 4-es metró építése kapcsán. Pedig akkor még nem is állt elő a Hídépítő a Fővám téri megálló hatvanhetes csúszásáról szóló bejelentésével (HVG, 2008. január 5.). Tény, hogy a megszokott építőipari nagyágyúk mellett egyre több pályázaton rúg labdába például a szocialistákhoz köthető Resonator Kft. és a Fidesz-közelinek elkönyvelt Közgép Zrt., de nem lehet véletlen, hogy az állami tulajdonú Magyar Fejlesztési Bank Rt. is éppen egy építőipari társaságot - az Európai Építő Zrt.-t - tartott érdemesnek tőkebefektetésre.

A Hídépítő ügyeit és a benne rejlő lehetőségeket mindenesetre a legjobban Apáthy ismerheti, aki 1970 óta dolgozik a cégnél. "Szeretném a Hídépítőt a régi fényében látni, ehhez minden adottsága megvan" - mondta a HVG-nek. Ehhez dűlőre kell jutnia Demszkyvel is, aki tavaly decemberben nagy garral jelentette be: ha a Hídépítő nem teljesít a szerződés szerint, a főváros más kivitelező után néz. A patthelyzet megoldásáról nincs hír, de tény, hogy a főváros eddig csak fenyegetőzött, nem keresett mást.

VITÉZ F. IBOLYA

Áttörés: a levegőbe emelkedett a világ első elektromos utasszállítója

Áttörés: a levegőbe emelkedett a világ első elektromos utasszállítója

A Samsung eddigi legjobb mobilos kameráját kaphatja meg a Galaxy Fold 2 is

A Samsung eddigi legjobb mobilos kameráját kaphatja meg a Galaxy Fold 2 is

Évek óta működnie kellene, de még nem indult be a felpéci erőmű

Évek óta működnie kellene, de még nem indult be a felpéci erőmű

A Magyar Nemzet szerint a jobboldali színházigazgatók vannak veszélyben

A Magyar Nemzet szerint a jobboldali színházigazgatók vannak veszélyben

A Vidi volt edzője is ott van az Arsenal kívánságlistáján, de van egy bökkenő

A Vidi volt edzője is ott van az Arsenal kívánságlistáján, de van egy bökkenő

Magyar kutatók segíthetnek a zikavírus elleni harcban

Magyar kutatók segíthetnek a zikavírus elleni harcban