Tetszett a cikk?

A kelet-magyarországi városok és a szomszéd országok vásárlóerejére épít a Polgár mellett nyíló M3 Outlet Center, miközben a fővároshoz közeli "gyáruházak" élet-halál harcot vívnak egymással.

Dupla vagy semmi. Tömören így jellemezte a HVG-nek a Polgár határában május közepén nyitó M3 Outlet Center - és egyben saját üzlete - esélyeit az egyik bérlő. A sztráda mellett felhúzott kis vásárvároska ugyanis az első olyan - a szezon végén megmaradt márkás készletek másodszori forgalomba hozatalára szakosodott - bevásárlóközpont, amely nem a főváros vonzáskörzetében létesült, hanem Kelet-Magyarországon, Budapesttől mintegy 180 kilométerre, az alföldi "prérin". Az üzemeltetők mindazonáltal arra számítanak, hogy a Miskolcról, Nyíregyházáról és Debrecenből a sztrádán, de még a határközeli településekről is másfél órán belül elérhető üzletek nem kevesebb mint 6 millió potenciális vásárlót vonzanak évente. Szlovákiában, Ukrajnában és Romániában ugyanis nem épült még hasonló, a márkaüzletekben megszokottnál 30-70 százalékkal olcsóbban árusító boltokat tömörítő centrum.

Bár a 6 milliós vásárlószám impozánsan hangzik, a műfajt kedvelők száma valójában fölöttébb korlátos. Az outletekben megtalálható prémium márkák ugyanis még a jelentős engedmény után is a felsőbb árkategóriába tartoznak, így nem vásárolják őket tömegek. Ráadásul a felmérések szerint az átlagos outletvásárlók évente csak három-hat alkalommal látogatják meg kedvenc üzleteiket, hogy ott márkás sídzsekit, edzőcipőt vagy öltönyt vegyenek. Más kérdés, hogy a kereskedők nem is szeretnék a vásárlókat a hagyományos boltokból az outletekbe átszoktatni, utóbbiakat inkább a megmaradó árukészletek kiárusítására hivatott szükséges rossznak tekintik. "Outletes eladásainkat nem kívánjuk növelni, az a célunk, hogy termékeink többségét teljes áron, a hagyományos boltokban vásárolják meg" - mondta egy múlt heti sajtóbeszélgetésen Tényi József, az M3-ban is üzletet nyitó Puma Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Az outletboltot is működtető márkák árbevételének átlagosan 10-15 százalékát adják az outletes eladások, a szakértők szerint ennél nagyobb ilyen forgalom már felbolygatná a hagyományos bolti kereskedelem ár- és erőviszonyait. A piac bővítésére és a márkanév ismertségének növelésére viszont alkalmas ez a boltforma is.

Sokkal inkább ár-, s kevésbé divatérzékenyek az outletek vásárlói - jellemezte a vevőkört Tilki Róbert, az M3 Outlet Centert üzemeltető GVA Robertson Hungary Ingatlantanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. Ez a cég foglalkozik a kezdetek óta a 2004-ben elsőként megnyílt biatorbágyi Premier Outlets Center üzleteinek bérbeadásával is. A megcélzott vevőkör árérzékenységét bekalkulálva az új M3-ban már 20 eurós havi négyzetméteráron is lehet üzletet bérelni, miközben a Premierben ennél mintegy 20 százalékkal magasabbak a díjak - és az üzletek is nagyobbak. Összehasonlításképpen, egy sikeres belvárosi plázában a bérleti díj akár a 100 eurót is meghaladja. A GVA mindenesetre tízéves megtérülést tervez, amit azonban lassíthat, hogy a vásárlókat, illetve a többi kereskedőt maguk mellé vonzó, úgynevezett mágnesbérlők - ilyenek leginkább a nagy sportmárkák, mint a Nike vagy az Adidas, illetve a Premier legsikeresebb lakói, az M3-ba is elcsábított Dockyard Islands vagy a Camel - a bérleti díjból jelentős engedményt kapnak.

Mindeközben Budapest határában dúl az outletháború. A Törökbálint határában három évvel ezelőtt, a biatorbágyi Premiert követően átadott GL Outlet Center kereskedői tavaly nyárig összesen mintegy 300 millió forint tartozást halmoztak fel. Ennek oka, hogy a komplexum látogatottsága drasztikusan csökkent, főleg a szomszédos Premier bérlőcsalogató tevékenysége miatt. Amilyen tempóban adta át a Premier újabb és újabb üzlethelyiségeit, olyan tempóban esett vissza a GL forgalma. A Premier éppen a napokban mért újabb csapást versenytársára: a korábban csak a GL-ben megjelent fehérnemű- és harisnyakereskedő olasz Calzedonia-Intimissimi párosnak 300 négyzetméteres üzletet adott bérbe, ahol a márkacsalád ráadásul legtrendibb tagját, a bohém és alkalmi női fehérneműt felvonultató Tesenist is árulni fogja.

"Sok szöget vertünk már a koporsójukba" - ismerte el a HVG-nek Szebenyi Miklós, a Premier üzemeltetési igazgatója, aki szerint a siker titka, hogy a bérlők kiválasztásánál a gyártókat részesítik előnyben, hiszen azok árrugalmassága jóval nagyobb, mint a többféle márkát is forgalmazó, úgynevezett multibrand üzleteké, továbbá nagyobbak a készleteik, és folyamatos az áruutánpótlás is. Szebenyi azt is vállalja, hogy a biatorbágyi létesítmény korántsem az olcsóságra törekszik. "Még magasabbra szeretnénk passzírozni az árszínvonalat azáltal, hogy a kevésbé ismert, olcsóbb márkákat árusító üzleteket lecseréljük drágább, világmárkákat kínáló üzletekre" - mondta a HVG-nek, s árpolitikájukat azzal jellemezte, hogy "ha egy Columbia kabátot 50 ezer forintról 40 százalékkal értékelnek le egy outletben, az 20 ezer forint megtakarítást jelent a vevőnek, míg egy olcsóbb, például 5-10 ezer forintos terméken ugyanekkora engedmény mellett csak 2-4 ezer forintot lehet megspórolni, annyiért pedig nem érdemes autózni".

Vélhetően egy utolsó esélyt kapott a törökbálinti outlet azáltal, hogy a Magyarországon 16 bevásárlóközpontot működtető Ségécé Magyarország Kft. 2007 végén három évre szóló üzemeltetési szerződést kötött a belga tulajdonú GL Outlet Kft.-vel (a GL Group több hasonló factory outletet és más kereskedelmi egységet működtet szerte Európában). Jelenleg a GL Outlet Center kihasználtsága mindössze 58 százalékos, ám a napokban - mint Zsolnai Endre, a Ségécé marketingigazgatója és egyben a GL üzemeltetési igazgatója a HVG-nek elmondta - újraszerződnek az eddigi bérlők többségével. Zsolnai elismerte, hogy a tartozások egy részét kénytelenek voltak elengedni, amit azzal indokolt, hogy "ésszerű engedményeket kellett tenni". A Ségécé augusztusra a létesítmény "újranyitását" ígéri, mégpedig hatalmas csinnadrattával. "Olyan világmárkákkal tárgyalunk, amelyek Magyarországon még nem bukkantak föl" - tette hozzá sejtelmesen Zsolnai.

A piac telítődésére utal, hogy a Premier tavaly novemberben a harmadik ütemben átadott üzleteinek már csak a felét tudta eddig bérbe adni. A közelben egy harmadik vásárvároskát megálmodó FTB Invest Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. módosította is terveit: inkább hagyományos bevásárlóközpontot nyitott meg a minap M1 Outlet & Shopping Center néven, amelyben a klasszikus outlettevékenység csak kiegészítő jellegű. Az átadással pedig csaknem fél évet késett. A helyszínt mindenesetre igencsak gondosan választotta ki az FTB, éppen a Premier felé vezető út mellett húzta fel a létesítményt. Erre persze a biatorbágyi outlet gazdái sem voltak restek válaszolni: a versenytárs előtt elhaladó utat elterelték, és a Premier bejáratát máshová helyezték át.

G. TÓTH ILDA

A világ 30 legrosszabb levegőjű városa közül 21 indiai

A világ 30 legrosszabb levegőjű városa közül 21 indiai

Látszatintézkedések vannak Ferihegyen, miközben a vírus jön-megy a határokon

Látszatintézkedések vannak Ferihegyen, miközben a vírus jön-megy a határokon

„Ordított, amikor kivette az őr a karjaiból a halott gyermeket”

„Ordított, amikor kivette az őr a karjaiból a halott gyermeket”