Egy 37 milliárd forint összköltségű nagyberuházás során mindössze másfél kilométerrel bővíti villamosvonalát Miskolc, a legtöbb vitát mégis egy nyúlfarknyi szakasz gerjeszti.

"A házak egyikéért, ami útban van, és kábé kétszobás, 50-60 millió között adnak; igaz, tartozik hozzá egy videokölcsönző, de a telek kisebb zsebkendőnyi. A tulaj a büdös életben ennyiért, de még a feléért se tudná eladni" - kritizálta egy miskolci internetes fórumozó a város közgyűlése által a múlt hónapban elfogadott, állítólag a helyi villamosközlekedés fejlesztése miatt szükségessé vált önkormányzati ingatlanvásárlásokról szóló döntést. A zárt ülésen olyan sebbel-lobbal tárgyalták hét épület összesen 312 millió forintért történő megvételét, hogy a képviselők az írásos anyaggal csak a helyszínen találkoztak, a mellékelt ábra nem a valós helyzetet mutatta, ráadásul másról szólt az előterjesztés, mint ami a címében szerepelt.

Élénk ellenzéki tiltakozás mellett mégis simán megszavazta a szocialista többségű testület az összesen 1387 négyzetméter megvételét, az előterjesztés szerinti 225 ezer forintos négyzetméteráron. Az előterjesztő Diósgyőr "intenzív beépítésű, s kifejezetten értékes kereskedelmi-vendéglátó negyedében" a 173 ezer forintos piaci fajlagos értékre vetített 30 százalékos felárra hivatkozott, amit a kisajátítások alkalmával a diktáló pozícióban lévő eladók a tapasztalatok szerint el szoktak érni. A dokumentumhoz mellékelt táblázat szerint azonban - ha nem is olyan durván, mint Pécsett a kulturális főváros kisajátításainál (HVG, 2008. május 3.) - ennél is jobban felverték az árakat a diósgyőri tulajok, legalábbis a megadott forgalmi értékekhez képest összességében 50 százalék körüli felár adódik. A sorból kilóg az 1800-as évek végén épített, nyolcvan főt befogadni képes, Árpád úti Pálos vendéglő, amelyért a 44 millióra becsült forgalmi értéknél alig többet, 50 milliót fizetnek, talán mert a családi tulajdonú étterem a csekély diósgyőri fizetőképes kereslethez igazodva hétfőn-kedden ki sem nyit, inkább a Lillafüredre tartó hétvégi látogatókra alapoz. A Nagy Lajos király útján lévő 590 négyzetméteres telken álló, a Nord-Ung Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. birtokában lévő, 185 négyzetméteres műszaki kereskedés viszont a 30 milliós forgalmi érték több mint kétszeresével, 70 millióval szerepelt a listán, mint a stadionon túli városrésznek a lakosság és a mesteremberek előtt legismertebb üzlete, amely a költözés miatt várható piacvesztésére hivatkozva jelölte meg ezt az összeget. Erre végül a képviselők csak 45 milliós ellenértéket szavaztak meg, úgy, hogy a tulaj néhány házzal arrébb kap egy csereingatlant plusz 30 millió forint készpénzt.

Nem ígérkezik egyszerűnek a menet, mert bár a kívülállók sokallják az ingatlanokért fizetett felárat, az érintettek némelyike éppenséggel elégedetlen. Pikó Norbert, a Nord-Ung ügyvezetője a HVG-vel közölte: nem nyugszik bele az önkormányzat döntésébe, kész minden törvényes eszközt igénybe venni. "Egyszerűen átvertek" - állítja Komjáti László, az Árpád út 33. alatti ingatlan tulajdonosa, aki egy hármas csere révén jutott volna egy másik üzlethelyiséghez. Komjáti szerint az önkormányzati tulajdonú MIK Miskolci Ingatlangazdálkodó Zrt. ügyvédje a szomszédos Nagy Lajos király útja egyik ingatlanának a felét ajánlotta fel, de amikor a földhivatalból kikérte a tulajdoni lapot, kiderült, hogy csak az egyharmada lehetne az övé. "Már jeleztem az ügyvédnek, hogy szerződést bontok" - mondta.

Az ellenzéki képviselőket azonban az árnál jobban felbosszantotta, hogy az előterjesztés a "Miskolci Nagy Villamos Projekthez kapcsolódó kisajátítást helyettesítő eljárás útján megszerzendő ingatlanok vásárlására" címet viselte, vagyis az ügyletet a Zöld Nyílként is emlegetett villamosfejlesztéshez kapcsolódó ügyletként tüntette fel. A 37 milliárd forint összköltségvetésűre tervezett nagyberuházás az Új Magyarország fejlesztési terv egyik kiemelt projektje, amelyhez a város 85 százalékos uniós finanszírozásra pályázik. A jövőre kezdődő, Miskolc költségvetésének több mint felére rúgó megaprojekt során a tervek szerint felújítják a meglévő, 10,3 kilométeres villamospályát, a 18 régi Tatra villamost, és ugyanennyi újat szereznek be, továbbá 1,5 kilométernyi új pályát építenek, meghosszabbítva az 1-es villamos szakaszát Diósgyőrtől a felső-majláthi lakótelepig. A vitatott előterjesztéshez mellékelt térképen ez az újonnan építendő villamossín, illetve a tervezett négysávos út vágja át a szóban forgó ingatlanokat, a hatóságok által engedélyezett tervben azonban csak két épületet érint közvetlenül az új pálya miatt átépítendő út melletti járda. Igaz, éppen nem ezt az érvényes rajzot kapták kézhez a képviselők, akiket az ülésen szóban tájékoztattak a valóságról.

"Tényleg nem jó az ábra, egy korábbi változatot raktak be" - ismerte el a HVG-nek Káli Sándor, a város szocialista polgármestere. Az önkormányzat építési főosztályvezetője, Vargha Tibor jelezte is, hogy a képviselő-testületnek kiosztott rajzon szereplő, újonnan építendő négysávos út nem része ennek a villamosfejlesztésnek, az ábrázolt villamospálya sem felel meg az engedélyezettnek. Ráadásul bár a szöveg korrekt, "avatatlanok számára nem egyértelmű", hogy a megvenni kívánt ingatlanok nem tartoznak a villamosprojekthez, vagyis az uniós finanszírozásba nem szorítható bele az ingatlanok vételára, azt Miskolcnak saját erőből kell állnia. "Az ingatlanügylet nem része a projektnek, hanem az generálta" - pontosított Vargha a HVG-nek. Tény, hogy az önkormányzat most arra hivatkozik, a tervezett új szakaszon, az Árpád út és a Nagy Lajos király útja közötti útszűkületben a pálya túlságosan megközelítené az út mindkét oldalát, ezért javasolta az ottani tízemeletes épületekkel szemben lévő régi házak elbontását, helyükön köztér kialakítását. Csakhogy a bő két éve készülődő projekt során a városvezetés eddig nem hozta elő az új villamosvonal miatti útszélesítési igényét.

"A tér létesítése ellen senkinek nincs kifogása, de az ellen igen, hogy a villamosfejlesztésre fogják" - mondta a HVG-nek Juga György, a város fideszes frakcióvezető-helyettese, aki hiányolja a kialakítandó tér látvány- és költségtervét, de már azt sem érti, mi indokolta az ingatlanvásárlás sürgősséggel történő tárgyalását és az ingatlantulajdonosokkal való megegyezést. Az előterjesztést összeállító Bernáth Attila, a MIK cégvezetője szerint azért kellett sietni, mert abba a projektfázisba értek, amikor ezt a döntést meg kellett hozni.

A vitatott villamosvonalrész kulcsfontosságú eleme a miskolci nagyberuházásnak: Juga úgy tudja, a másfél kilométeres új szakasz leginkább azért került be a tervekbe, hogy biztosan elnyerje a város az uniós forrást, az ugyanis alapvetően bővítésre szolgál, nem puszta rekonstrukcióra. Ehhez képest nehezen értékelhető a szanálási roham. Bontás után lesz hely a síneknek, az engedélyezett tervek módosításáról viszont nem született döntés.

VITÉZ F. IBOLYA, PUSZTAI LÁSZLÓ

Tüntetéssel várják az új ombudsmant az első hivatali napján

Tüntetéssel várják az új ombudsmant az első hivatali napján

Egymilliárd forintból építenek kerékpárutat Győr és a Balaton között

Egymilliárd forintból építenek kerékpárutat Győr és a Balaton között

Hajszárítóval a kezében ül egy nagymama az út szélén, hogy lelassítsa a gyorshajtókat

Hajszárítóval a kezében ül egy nagymama az út szélén, hogy lelassítsa a gyorshajtókat

Már Pintér Sándor bizalmasa is milliárdos lehet

Már Pintér Sándor bizalmasa is milliárdos lehet

Belváros: értékes ingatlanok a korábbi botrányhősöknek

Belváros: értékes ingatlanok a korábbi botrányhősöknek

Rekordot döntött az idei nyár, az északi féltekén még sohasem volt ennyire meleg

Rekordot döntött az idei nyár, az északi féltekén még sohasem volt ennyire meleg