A MÁV úgy árverezi egy területét, hogy azt sem tudja, ingatlanán jogszerűen folyik-e hulladékszállítás és -lerakás.

Sittszállító teherautók tucatja elől kell kitérni a véderdőként nyilvántartott és egy Buda-vidéki zöldút részeként elképzelt, Biatorbágytól Herceghalom felé tartó egykori vasút - elvileg sorompóval lezárt - nyomvonalán. Bánsághy Balázs, Páty jegyzője szerint a telekszomszéd egy szemétlerakót működtető cég, a budapesti bejegyzésű Báruh Kft. A vállalkozás a MÁV-területet - ahol a síneket felszedték, a megmaradt töltést fasor szegélyezi - nemcsak teherautók szállítóútvonalaként, hanem sitt és föld lerakására is használja, mint ezt egy múlt heti bejáráson a területre néhány héttel ezelőtt pályázatot kiíró MÁV Vagyonkezelő Zrt. három képviselője is meglepve tapasztalta.

A kanyargós vasúti vonalat még a múlt század hetvenes éveiben egyenesítették ki, így került a Matuska Szilveszter-féle merényletről elhíresült biatorbágyi viadukt is "mellékvágányra". Biatorbágy haszonélvezője lett a változásnak. A fölhagyott nyomvonal egy része és a kiszolgálólétesítmények a település tulajdonába kerültek, amely így később nagy területeket nyilváníthatott összefüggő építési területté. A használatlan vasút másik része a hirdetményben szereplő tízhektáros pátyi út, ami iránt az érintett önkormányzat korábban nem mutatott túl nagy érdeklődést, mert az - az 1-es főúton és a vasúton túl lévén - a falunak nem igazán szerves része. Így a pátyiak arra sem reagáltak, amikor a MÁV Vagyonkezelő Zrt. idén tavasszal jelezte, hogy el akarja adni a több kilométer hosszan húzódó területet, s információt kért annak besorolásáról és értékéről. A volt vasút ma beépítetlen, aszfaltozatlan nyomvonala ezen a szakaszon Biatorbágy közigazgatási területén kezdődik, majd pátyi területen folytatódik, s újra Biatorbágyra tér vissza Herceghalom irányába. "A saját területünket erdőként, séta- és kerékpárútként kívánjuk hasznosítani" - mondta a HVG-nek Palovics Lajos, Biatorbágy polgármestere, s állítása szerint az önkormányzat semmilyen engedélyt nem adott a szeméttelepnek a terület használatára. Véleménye szerint a pátyiak felelőssége is, hogy ők korábban nem szerezték meg a rájuk eső területrész tulajdonjogát.

A 20-90 méter szélességű (a határok nincsenek pontosan kimérve) területet 9,9 millió forintért, négyzetméterenként mintegy 100 forintért hirdette meg a MÁV Vagyonkezelő Zrt. Az érintett önkormányzatok, a biatorbágyi és a herceghalmi polgármester, a pátyi jegyző, illetve a helyi zöld szervezetek egybehangzóan állították a HVG-nek: nem tudtak az árverésről. Egyébként úgy vélték, képtelen az időzítés, mert nyáron nincs mód testületi döntésekre, tehát a terület megvásárlására sem. Így - bár a térségbeli települések elvileg kitüntetett szerepet szánnak a kerékpárutaknak, például a Buda-vidéki zöldút részeként - a HVG körkérdése szerint egyetlen önkormányzat vagy civil szervezet sem pályázott a területre. Vagyis elképzelhető, hogy marad a hulladékhasznosítás.

A vasúti terület eladásának a kulcsa az, hogy sittszállításra használják, mivel a korábbi lehetőség a torbágyi Zöld Sziget lakópark felépítésével megszűnt. Magába a lerakóba építési hulladékot lehet szállítani, s rekultivációs kötelezettsége is van a Báruh Kft.-nek, mondta Bánsághy Balázs. Páty még 2004-ben megpróbálta megakadályozni a lerakó működését, de a regionális vízügyi és környezetvédelmi hatóság felülbírálta őket: az engedély szerint a lerakó 2011 közepéig működhet.

Többféle álláspontot is megfogalmazott a HVG kérdéseire a Báruh Kft. ügyvezetője, Rózsahegyi András. Az egykori vasút nyomvonalán való sittszállítást egy pillanatig sem tagadta, de mint mondta, tíz évre előre kibérelték a használati jogot. Igaz, ezért csak négy magánszemélynek fizetnek. A MÁV-nak pedig - amely erről nem tud - azzal, hogy állítólag rendbe tették a pályaszerkezetet, s összeszedték a régi kommunális hulladékot. A biatorbágyi tulajdonú út használatáról pedig azt mondta, hogy "ezt a kérdést nem kezeltük, békén hagyjuk egymást". A biai polgármester, Palovics szerint viszont a terület igénybevétele jogellenes. Ha olyan tulajdonoshoz kerülne a MÁV-birtok, aki nem érdekelt a szemétlerakó működésében, és megtiltaná a sittszállítást, akkor a telep üzemeltetője nehéz helyzetbe kerülne, már csak azért is, mert szerinte a terület rekultivációját sem fejezték be. Rózsahegyi megígérte a HVG-nek, hogy megküldi azokat a dokumentumokat, amelyek alapján az utat használja. Később arra hivatkozott, hogy a MÁV vagyonkezelőjénél megtiltották neki az iratok elküldését - ott viszont még az árverés előtti napon sem tudtak semmiféle megállapodásról a MÁV és a szeméttelep tulajdonosa-üzemeltetője között.

Magosányi Árpád a Radikális Biciklista nevű szervezet nevében helyi védelmi eljárást kezdeményezett, ami aligha befolyásolja az árverés menetét. Mint elmondta, érdeklődésére a MÁV Vagyonkezelő az utolsó pillanatban sem tudott olyan jogalapot megnevezni, amelynek alapján jogszerű a területen a hulladékszállítás és -lerakás. Akár így, akár úgy, a pályázati kiírásban a MÁV elhallgatott egy rendkívül lényeges, az egész ingatlan értékét befolyásoló körülményt. Tüske Emil, a Biatorbágyi Tájvédelmi Kör vezetője, aki részt vett az említett bejáráson, kissé rezignált. A város másik végén épülő lakóparkot a Zöld Szigettel és például Herceghalommal összekötő egykori vasút melletti lakóparkok beruházója ugyanaz a cég. Ha valakinek elemi érdeke lenne a zöld folyosó életben tartása, akkor éppen az ott élőknek. Sétáló-, kerékpár- és részben lovasút is lehetne itt - mondta. Ehelyett a pátyi szakaszon például egy nagyfeszültségű légvezeték kiváltására szánt transzformátorállomás éppen a lehetséges bicikliúton épül a tervek szerint. Zöld folyosó helyett zöld út a szemétlerakónak.

LANGMÁR FERENC

Döntött a kormány, tényleg elviszik Debrecenbe a Természettudományi Múzeumot

Döntött a kormány, tényleg elviszik Debrecenbe a Természettudományi Múzeumot

Megkéseltek két rendőrt Erdőkertesen

Megkéseltek két rendőrt Erdőkertesen

Felvette az ajtócsengő kamerája, hogyan temeti be a házat a 24 órás hóvihar

Felvette az ajtócsengő kamerája, hogyan temeti be a házat a 24 órás hóvihar

Karácsony örül Vitézy kinevezésének

Karácsony örül Vitézy kinevezésének

Van olyan papír, amit nem kérhet az igazoltató rendőr a sofőrtől

Van olyan papír, amit nem kérhet az igazoltató rendőr a sofőrtől

Elütöttek egy embert az M5-ösön, a helyszínen meghalt

Elütöttek egy embert az M5-ösön, a helyszínen meghalt