Tetszett a cikk?

Tömegesen próbálnak szabadulni plázákban lévő üzleteiktől a kereskedők. Nemcsak a forgalom visszaesése, hanem a forintgyengüléssel emelkedő bérleti díjak és a dráguló beszerzések is menekülésre késztetik őket.

HVG
„Egész éves profitunkat elvitte az árfolyamváltozás” – fakadt ki a HVG-nek Albrecht György, a Jeans Club Kft. ügyvezetője. A középkategóriába tartozó Philip Russel márkájú ruhákat Magyarországon egyedüliként árusító vállalkozás eddig évente 10 milliárd forint körüli forgalmat ért el. A mostanában a boltokba kerülő tavaszi kollekciót még tavaly nyáron, 160 forintos dollárárfolyamnál rendelték meg, amikor viszont pár hete megérkezett a készlet, már dolláronként 240 forintot kellett fizetni érte. Ráadásul azt is megérezték, hogy az utóbbi hónapokban igencsak lelohadt a vásárlási kedv. Bár a mélypontot Albrecht csak a nyár elejére várja, bízik benne, hogy nem kell lehúznia a rolót, mert eddigi tapasztalatai szerint a vevők a drágább üzletek helyett egyre inkább az övékhez hasonló, közepes árfekvésű boltokat választják. Mindenesetre a cég Romániában, Lengyel- és Csehországban is működő, összesen 42 üzlete közül néhánynak a bezárására is rákényszerülhet, ha nem tud engedményt kialkudni a bérbeadókkal.

December elején még nagy sürgést-forgást tapasztaltak, és ennek fényében a felelőtlen, hitelből történő karácsonyi költekezés veszélyeire figyelmeztették a szakértők a vásárlókat, megjegyezvén: nem vették észre, hogy válság van. Pedig a vevők ezt igenis érzékelték. A hónap egészében a kiskereskedelmi forgalom 3,9 százalékkal elmaradt az előző évitől – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) múlt heti jelentéséből. A decemberi teljes forgalom értéke – a gépjárművekét nem számítva – folyó áron 692 milliárd forint volt, nagyjából annyi, mint egy évvel korábban, ám a fogyasztói árak időközben átlagosan 3,5 százalékkal nőttek. A gépjárművek és járműalkatrészek értékesítése pedig az ötödével zuhant. Az utóbbiakat, valamint az üzemanyagok eladását is beszámítva az év egészében a teljes kiskereskedelmi forgalom értéke – 8676 milliárd forint – 2,1 százalékkal maradt el a 2007-estől. Tavaly csaknem valamennyi árucsoport értékesítése csökkent: a tartós fogyasztási cikkeké például öt, a járműveké nyolc százalékkal. Némi forgalomnövekedés csak az élelmiszer, ital, dohányáru cikkcsoportban volt (lásd grafikonunkat a 60. oldalon), s csupán az év második felében, amikor e termékkörben a megelőző másfél év két számjegyű inflációjának a lendülete látványosan megtört.

A kiskereskedelmi forgalom esése már 2007 tavasza óta tart. Abban az évben a keresetek átlagosan csaknem 5 százalékot veszítettek értékükből, a kiskereskedelmi forgalom viszont csak 3 százalékkal apadt, mert a vásárlók részben hitelből, részben megtakarításaikból költekeztek. Erre azonban az idén már nem lehet számítani, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) becslése szerint a bolti forgalom összesen 250-300 milliárd forinttal lehet kevesebb a tavalyinál. „A kereslet az olcsóbb áruk irányába tolódik el” – jellemezte a helyzetet a HVG-nek Vámos György, az OKSZ főtitkára, aki úgy véli, az alapvető élelmiszerek körében nem lesz nagy visszaesés. „De például mirelitből, csokoládéból vagy drágább húskészítményekből valószínűleg kevesebbet vesznek majd az emberek” – tette hozzá. Tény, hogy a fogyasztók figyelme az alacsony árakkal hívogató boltok felé fordult – ezt állapította meg felmérésében az AC Nielsen Piackutató Kft. is (bár a diszkontüzletek térnyerése részben annak köszönhető, hogy tavaly az Aldi és a Lidl jelentősen bővítette hálózatát). „Az utóbbi időben a Tesco áruházakban 20-30 százalékkal nőtt a saját márkás cikkek forgalma” – mondta a HVG-nek Hackl Mónika, a Tesco-Globál Áruházak Zrt. szóvivője; ezek pedig kétségkívül olcsóbbak a márkázott élelmiszereknél.

Katasztrófatörténet lesz a 2009-es év az iparcikkeket árusító kereskedők számára – vélekednek egyöntetűen a szakértők, akik szerint e termékkörben akár a 10 százalékot is meghaladhatja az idén a forgalomcsökkenés. „Már karácsonykor érzékelhető volt a szerényebb költés, plazmatévé helyett az emberek hajszárítót vásároltak” – summázta a fejleményeket Vámos. Azt pedig a szórakoztatóelektronikai berendezéseket árusító üzletekben is megerősítették, hogy azonos áruféleségek közül a vásárlók egyre gyakrabban a kevesebb extrát kínáló változatot választják, és – mint Szánthó Balázs, a Media Markt menedzsere a HVG-nek fogalmazott – még inkább akcióérzékenyek lettek. A német hátterű áruházláncnak némi öröm az ürömben, hogy a határhoz közel eső boltokban és Budapesten érezhetően megnőtt a Szlovákiából érkező vásárlók száma, akik számára az euró erősödése miatt olcsóbbak a magyarországi üzletek az otthoniaknál.

A műszaki áruházláncoknál is nagyobb veszteség érheti az idén a ruházati üzleteket, utóbbiak jelentős része ugyanis kevésbé tőkeerős hazai kisvállalkozások kezében van. A HVG információi szerint még a jól menő plázákban is – ilyen pedig már csak három van Budapesten: a Westend, a Mammut és az Árkád – 15-30 százalékkal csökkent a téli hónapokban a divatáruboltok forgalma. Azok a kereskedők kevesebbet veszítenek, akik nem a nyugat-európai anyavállalattól, euróban megszabott áron szerzik be az árut a jelenleg kedvezőtlen forintárfolyamon, hanem közvetlenül a Távol-Keleten, olcsón vásárolnak, és így akár 300-400 százalékos árréssel is operálhatnak – mutatott rá a HVG-nek az egyikük. A 150 százalék körüli árréssel működő nagyobb nemzetközi láncok profitja az utóbbi hónapokban szinte elúszott.

Nem csoda, hogy tucatszám jelennek meg a „bérleti jog átadó” feliratok még a legnépszerűbb plázákban és a Váci utca környékén is. (A kevésbé menő üzletházak, mint például a Rózsadomb vagy a zuglói Récsei Center már jó ideje 50 százalék körüli foglaltsággal vegetálnak.) November óta fontolgatja a kivonulást a magyar piacról például a francia Etam fehérnemű-hálózat. A 4You férfidivatáru-boltokat pedig márkaváltás után Blend névre keresztelték át a tulajdonosok, akik a Mammutban már be is zárták üzletüket, és piaci hírek szerint az Árkádból is szívesen távoznának. A Mammutban próbál többek között szabadulni mintegy 70 négyzetméteres üzletétől a Marina Rinaldi nevű olasz divatmárka forgalmazója is, miután korábbi törzsvendégei elfogytak. „Minden harmadik boltra ki van írva, hogy kiadó. Volt olyan kereskedő, aki tavaly nyáron a balatoni telkét adta el, hogy helyiséget szerezzen itt, aztán még a december végét sem várta meg” – jellemezte a helyzet drasztikus romlását a HVG-nek egy, a Mammutban dolgozó eladó. De bennfentesek szerint még az olyan nagy márkák is befuccsoltak Magyarországon, mint például az amerikai tőzsdén jegyzett Timberland, melynek egyik forgalmazója legszívesebben az Aréna Plázában nyitott üzletét adná fel, de miután a némiképp javuló helyzetű, de még mindig pangó üzletházban nincs esélye vevőt találni rá, az Árkádban lévő boltját igyekszik pénzzé tenni.

A válság következtében mára az úgynevezett „kulcspénz” – az az összeg, amelyért a bérlő az üzlethelyiséget még a bérleti szerződés lejárta előtt átadja másvalakinek – negyedére-ötödére csökkent. Korábban egy 80-100 négyzetméteres helyiségért 40-50 milliót is el lehetett kérni, ma már sokszor 10 millió forinttal is beérik a kereskedők – holott ez az összeg nem fedezi a nyitáskor végrehajtott beruházásokat sem. A bérleti díjakat pedig igyekeznek lealkudni, és az utóbbi hónapokban sok helyen sikerrel is jártak, kedvezőbbek lettek például az Aréna négyzetméterárai. Jelenleg minden negyedik üzlettulajdonos díjcsökkentésért harcol a Duna Plázában, néhány csődközeli helyzetbe került árus pedig a Westendben is erről egyezkedik. Kénytelen volt némi engedményt adni jövőbeni bérlőinek az ING Magyarország Ingatlanfejlesztő Kft. is a budai Skála helyén az ősszel nyitó, Allee fantázianevű, 47 ezer négyzetméter kereskedelmi alapterületű bevásárlóközpontjában. „Kedvezőbb felmondási feltételeket, esetenként nagyobb kiépítési hozzájárulást, magasabb készültségi fokú üzleteket kínált a fejlesztő” – fogalmazott a HVG-nek Szabó Viktória, az Allee bérbeadásával megbízott Cushman & Wakefield Nemzetközi Ingatlan Tanácsadó Kft. osztályvezetője.

A tőkeerősebb kereskedők kitartására utal, hogy az Alleet máris csaknem 90 százalékban bérbe adták. Mindjárt két boltot foglalt például az ING-plázában a skandináv stílus magyarországi képviselője, a Jackpot & Cottonfield, amely meglévő üzleteiben szintén keresletcsökkenéssel szembesült. „A februári hóesésben nehéz volt elkezdeni a tavaszi kollekció árusítását” – adott meglehetősen naivan hangzó optimista magyarázatot a gyér forgalomra Szántó Éva, a dán márkát forgalmazó IC Companys Hungary Kft. kereskedelmi vezetője. Ami pedig a szokásosnál lassabban fogyó árukészletet illeti, az a márkás ruhák másodszori forgalomba hozatalára szakosodott outleteknek ad okot némi derűlátásra. Mint a HVG-nek Szebenyi Miklós, a Polgár határában alig egy éve megnyílt M3 Outlet Center igazgatója jövendölte: a következő szezonban bőséges áruválaszték lesz az outletekben, hiszen az idei kollekcióból óriási mennyiségek maradnak az üzletek nyakán.

G. TÓTH ILDA

Mikor kell visszafizetni a lakásfelújítási támogatást?

Mikor kell visszafizetni a lakásfelújítási támogatást?

Csak rámutatnak az anyajegyre ezzel a kütyüvel, és megmondja, bőrrákról van-e szó

Csak rámutatnak az anyajegyre ezzel a kütyüvel, és megmondja, bőrrákról van-e szó

Évtizedek óta nem volt ilyen enyhe az influenzajárvány Németországban

Évtizedek óta nem volt ilyen enyhe az influenzajárvány Németországban