Erney Móric és Vécsey Jenő mérnökök gépjármű- és repülőgép-alkatrészek előállítására alapították 1916-ban az "Ikarus" Automobil- és Repülőalkatrészgyár Rt.-t.

 Az első világháború után főleg autóhűtők és egyéb alkatrészek gyártásával foglalkozó céget az 1949-es államosítást követően az Uhri Testvérek Autókarosszéria- és Járműgyárával, valamint a Repülőgépgyár Rt.-vel az ekkor alapított Ikarus Karosszéria és Járműgyárba vonták össze. Autóbusz-karosszériát az Uhri testvérek gyárában már az 1930-as években is készítették, elsősorban a MÁVAUT és a BSZKRT részére.

Az új vállalat termelése az 1940-es évek végén elérte a napi hat darabot, s az itt gyártott karosszériákhoz a motorokat előbb a Láng Gépgyárban, 1950-től a Csepel Autógyárban állították elő, az alvázakat előbb a MÁVAG, majd maga az Ikarus, az egyéb alkatrészeket a győri vagon- és gépgyár szállította.

Az első sikertermék az 1953-tól közel két évtizeden át gyártott farmotoros Ikarus 55 típus volt. 1964-től a KGST döntése alapján Magyarország szakosodhatott az autóbuszgyártásra. Az Ikarus gyáregységet hozott létre Székesfehérvárott, és új motorgyártás indult Győrben. A hetvenes években kezdődött a nagysorozatú 200-as jelű buszcsalád gyártása. A fejlődő országoknak nyújtott segítség keretében a vállalat autóbusz-összeszerelő üzemeket létesített Irakban, Kubában és Madagaszkáron.

A hetvenes évek végére a gyár 10 ezer darabos éves termelésével Európa legnagyobb gyártója lett, majd a 80-as évek elejére a világ öt legnagyobb buszgyártója közé került, s mintegy 60 országban közlekedtek az Ikarus buszai. A nyolcvanas évek végére, majd a volt KGST-piac, de különösen a Szovjetunió felbomlása után a mintegy 9 ezer munkavállalót foglalkoztató nagyvállalat súlyos válságba került.

Az 1991-ben Ikarus Járműgyártó Rt.-vé alakult, s még az évben 30 százalékig az orosz Atex-csoportnak értékesített vállalatot hosszas privatizációs huzavonák, s az ezt óhatatlanul kísérő súlyos pénzügyi nehézségek után 1998-ban adta teljes egészében magánkézbe az ÁPV Rt. Az addig állami kézben volt 64 százalékos részvénycsomagból 10 százalékot a dolgozók vásárolhattak meg, a fennmaradó többségi hányad pedig a Széles Gábor fémjelezte - a részben a Műszertechnika Rt., részben a Videoton Rt. alkotta - MT-Liz Kft. tulajdonába került.

Az akkor már alig ezernél több buszt gyártó cég az év második felében ismét csőd közeli helyzetbe került a meghatározó orosz piac drámai összeomlása következtében. 1999 végén az Ikarus Rt. vegyes vállalatot alapított IKARUSBUS Rt. néven, melyben a részvények 75 százaléka a francia Renault és az olasz Iveco közös cége, az Irisbus tulajdona. Az IKARUSBUS ma elsősorban városi, valamint távolsági autóbuszokat gyárt kis sorozatban.

További magyar márkák története itt

Már idén lehet jelentkezni a kibővített csokra

Már idén lehet jelentkezni a kibővített csokra

Korábban tagadták, de már a kormányzat is elismeri, hogy csúszhat Paks II. átadása

Korábban tagadták, de már a kormányzat is elismeri, hogy csúszhat Paks II. átadása

Ilyen lett a magyar kéz által megrajzolt új Lada, hogy tetszik?

Ilyen lett a magyar kéz által megrajzolt új Lada, hogy tetszik?

"Nekem rengeteg cipőt csinált az uram, de az övé mindig lyukas volt" – két összefonódó cipészdinasztia múltja és jelene

"Nekem rengeteg cipőt csinált az uram, de az övé mindig lyukas volt" – két összefonódó cipészdinasztia múltja és jelene

Mennyire jó magyar nyelvtanból? Tesztelje ezzel a szótotóval!

Mennyire jó magyar nyelvtanból? Tesztelje ezzel a szótotóval!

Megkezdődtek a minimálbér-tárgyalások

Megkezdődtek a minimálbér-tárgyalások