Jeges útszakaszok, váratlanul felbukkanó akadályok, durrdefekt - e szélsőséges helyzeteket sokan "élesben" kénytelenek kipróbálni, pedig balesetveszély nélkül is megtehetnék. A HVG vállalkozó kedvű munkatársa a Hungaroring mellett működő Allianz Hungária Vezetéstechnikai Centrum, illetve az Autóklub által üzemeltetett Goodyear Vezetéstechnikai Pálya gyorstalpalóit próbálta ki.

A sebességmérő 36-ot mutatott, amikor a Ford Focus áthaladt a narancssárga bóják közt. A sofőr hirtelen erőteljes lökést érzett: a kocsi fara önállósította magát és oldalra csapódott, mintha megpróbálná balról előzni az autó elejét. A sofőr balra rántotta a kormányt, hogy egyenesbe hozza a kocsit, ám az továbbpördült: a kerekek szabadon siklottak a felvizezett pályán. Örökkévalóságnak tűnt, mire a vezető, hogy mentse, ami még menthető, megtalálta és tövig nyomta a fékpedált, és a jármű egy háromnegyed-fordulat után nagy nehezen megállt. "És ott volt a fék, kitűnő, rendben volt a gyakorlat" - hangzott a tréner nyugodt és némileg meglepő helyzetértékelése a kis rádió adó-vevőn.

A HVG tudósítójának idegeit a Hungaroring Mansell-kanyarja mellett üzemelő Allianz Hungária Vezetéstechnikai Centrumban, az úgynevezett rántópadon való első áthaladáskor tették próbára a fenti módon. A centrum trénere "bemelegítésképpen" maximális erőre programozta az autók farát oldalra kidobó készüléket, hogy a vezetőket a 100-110 kilométeres óránkénti sebességnél bekövetkező hátsó durrdefekthez hasonló élményben részesítse. Hiába volt az elméleti felkészítés ("mihelyt érezzük a lökést, ütközésig tekerjük a kormányt"), a feladatot csak többszöri próba után lehetett tökéletesen megoldani: az autót - néha két-három kilengés és viharos kormánymanőver után - egyenesbe ügyeskedni.

Két nappal később a HVG tudósítója elégedetten nyugtázta, hogy az Autóklub Berda József utcai gyakorlópályájának rántópadján már nem tudott hibázni - még az őt kibiztosított gépével a pálya széléről figyelő fotós kifejezett kérésére is csak nehezen. Ennek oka azonban - mint később kiderült - nem (csak) abban rejlett, hogy immár biztonsággal elsajátítottuk a technikát, hanem abban is, hogy míg a Hungaroringen 1, illetve fél méter volt a rántópad kilengése, az Autóklub által üzemeltetett Goodyear Vezetéstechnikai Pályán eleinte 30, utóbb, külön kérésre is csak 50 centiméter - itt nem is "ütközésig tekerésről", hanem "megfelelő mértékű ellenkormányzásról" szólt az instrukció. Mindazonáltal mindkét helyszínen előfordult, hogy egy-egy autó megpördült, főleg ha a sofőr a kocsi farának megugrása után reflexszerűen a fékre lépett, miképp azt saját bevallása szerint Szilágyi György, az Autóklub-pálya 64 éves trénere is megtette néhány alkalommal, amikor először próbálta ki a rántópadot.

Mindkét központ programja mintegy háromnegyed órás elméleti oktatással kezdődik, melyen bemutatják a pályákat, ismertetik a feladatokat, és hozzátesznek még némi "extrát". A Hungaroring nagyváradi születésű, 28 éves trénerétől, Stevie Kalától megtudhatjuk például, hogy helytelen az autósiskolákban oktatott "10 óra 10 perc" kormányfogás; a tartás is stabilabb, és az irányváltás is gyorsabb, ha a kormányt 3 és 9 "óránál" fogjuk. Az Autóklubnál az elmúlt fél évtized KRESZ-változásairól kaphattunk eligazítást: hogy hólánccal maximum 50-es sebességgel hajthatunk, a vasúti átjárókon minimum 5-tel kell áthaladni, s hogy egyetlen esetben nem kötelező mozgó autóban a biztonsági öv bekapcsolása: tolatásnál. A Hungaroring vezetéstechnikai központjában - ahol a HVG újságíróján kívül éppen a BKV néhány baleseti helyszínelőjét és technikusát okították - az előadást laptopról kivetített prezentáció és kisfilmek egészítik ki. Az Autóklub tágas konferenciatermében Szilágyi György fejből magyaráz, majd levetíti a tanpályákról szóló filmet, mely végül az egyik főszponzor autókereskedőről, illetve a feladatokat demonstráló kocsijának kitűnő menettulajdonságairól szóló reklámblokkba torkollik.

A fejtágítást mindkét központban hasonló rítus követi: a tréner kiosztja a kis rádió adó-vevőket, melyeken az oktató szólhat az autósokhoz, és amelyek szükség esetén "visszabeszélésre" is lehetőséget adnak. Ezután a kocsik felsorakoznak a tanpálya végén, míg a mester elfoglalja helyét a vezérlőközpontot rejtő őrbódéban. A gyakorlatok mindkét helyen fékpróbákkal kezdődnek, szárazon és öntözőrendszerrel belocsolt pályán: aki a forgalomban eddig megúszta, az itt megtapasztalhatja a megcsúszás élményét. Az ABS-szel felszerelt kocsik vezetői nem sokat éreznek abból, ha - váratlanul felbukkanó akadály miatt a képzeletbeli útpadkára szorulva - félig síkos, félig száraz pályán kényszerülnek fékezni, ám az ilyen berendezéssel fel nem szerelt autók vezetői ezt a feladatot is csak szakaszos fékezéssel és ellenkormányzással tudják megoldani.

"Közelítsük meg 40-45-tel az előttünk látható vízoszlopot - konferálja fel a következő feladatot Stevie Kala -, aztán próbáljunk hirtelen lenyomott satufékkel legfeljebb három méterrel előtte megállni. Képzeljük azt, hogy nem vízoszlopot látunk, hanem egy babakocsit toló kismamát." A feladat mesterséges "életszerűsítése" a várható eredményt hozza: az egészséges érzelmű vezetők elsőre nem hajlandók kicentizni az útakadályt, hanem 10-20 méterrel előtte megállnak.

A fékpróbákat mindkét centrumban csúszós pályán végzett vízoszlop-kerülgetési gyakorlatok követik. A Hungaroring közel 25 ezer forintért kínált félnapos programja ezzel véget is ér, az Autóklub kompaktabb, csak 17500 forintot kóstáló, 3,5 órás programjába azonban még egy kis kézifékes csúsztatással kiegészíthető szlalom, illetve a rántópadozás is belefér, aminél - tapasztalatunk szerint - Szilágyi György túlórára is hajlandó a lelkesebbek kedvéért. A Hungaroringen csak azok jutnak el a rántópadig, akik több mint 47 ezer forintért egész napos programra jelentkeztek, igaz, ők a - kanyarodás közbeni kicsúszást szimuláló - síkosított körpályát is kipróbálhatják (a lejtős pálya élvezetéért viszont már a kétnapos programra kell befizetni).

A váratlan helyzeteket a Hungaroring-pálya szimulálja jobban: itt találkoztunk hol itt, hol ott felbukkanó vízoszlopokkal, melyek kikerülésére nem lehetett előre felkészülni. Mogyoródon a rántópad is véletlenszerűen mozgott, szemben az Autóklub-pályáéval, ahol - állítólag olajnyomás-problémák miatt - a gép működése kiismerhető volt: ha az előttünk állót balra dobták, tudhattuk, hogy mi jobbra repülünk, s erre kell majd ellenkormányozni. Ráadásul a pálya kialakítása miatt ügyeskedni kellett, hogy a többi autós mutatványát végignézhessük: a sofőrök hamar rájöttek, hogy jobban járnak, ha nem térnek vissza rögtön a starthelyre, ahol egy dombocska akadályozza a várakozók kilátását, hanem az őrbódé mellől figyelnek, míg újra sorra nem kerülnek. A Hungaroringen nagyobb a fegyelem, Stevie Kala minden autót maga engedett fel a pályára, és minden gyakorlatot külön értékelt, míg Autóklubéknál egy Opel büszke sofőrje csak a negyedik menet után tudta meg, hogy nem nehezített, hanem éppenséggel könnyített a dolgán, amikor a vészhelyzetet ideálisan szimuláló 35 helyett 50-nel robogott át a rántópadon. Amikor viszont megszólalt, mindkét oktató főképp megnyugtató és elismerő szavakat használt. "A vízoszlopkerülés remek volt, bár közben le tetszett jönni az utat jelző pályáról - foglalta össze egy narancsmetál Daewoo sofőrjének teljesítményét Szilágyi -, de semmi baj, ezúttal szerencsére nem volt mély az út menti árok."

Egy-két kivételtől eltekintve a sofőrök nem maguk fizettek a tesztvezetésért (voltak, akiket a cégük íratott be a tréningre, és olyanok is, akik újonnan vásárolt autójuk mellé ajándékba kapták a lehetőséget), de - ennek ellenére vagy talán éppen ezért - a HVG által megkérdezettek mindegyike hasznosnak minősítette a tanfolyamot, és elégedetten távozott (a Hungaroringről ráadásul egy, a program teljesítését igazoló oklevél birtokában). A HVG tudósítójának örömét is csak az árnyékolta be, hogy másnap, amikor egy taxist szeretett volna figyelmeztetni, hogy idős utasa elfelejtette becsukni az ajtót, kiderült, hogy autójának dudája - alighanem az egyik "ingyenes alvázmosás" mellékhatásaként - csak lagymatag nyivákolásra képes.

SCHWEITZER ANDRÁS

Sok helyreigazítás volt már a magyar sajtóban, de ilyen még egy sem

Sok helyreigazítás volt már a magyar sajtóban, de ilyen még egy sem

Megüzente a kormány: Karácsony ne úgy vezesse Budapestet, ahogyan Demszky

Megüzente a kormány: Karácsony ne úgy vezesse Budapestet, ahogyan Demszky

A Balaton vizével együtt egy uszályt is leeresztenek a Sió-csatornán

A Balaton vizével együtt egy uszályt is leeresztenek a Sió-csatornán

18 milliárd forintnyi közbeszerzést nyertek el a Borkai-botrányban emlegetett vállalkozók

18 milliárd forintnyi közbeszerzést nyertek el a Borkai-botrányban emlegetett vállalkozók

Doku360: Antall József kibekkelte a kommunizmust, de építette a saját lehetőségeit

Doku360: Antall József kibekkelte a kommunizmust, de építette a saját lehetőségeit

Pikó: „Korrekt hangulatú” volt az átadás-átvétel

Pikó: „Korrekt hangulatú” volt az átadás-átvétel