A közhiedelemmel ellentétben az orosz autósoknak nem okoznak több fejfájást a tolvajok, mint magyar társaiknak.

A közhiedelemmel ellentétben az orosz autósoknak nem okoznak több fejfájást a tolvajok, mint magyar társaiknak. A 145 milliós országban, ahol 32 millió személyautó van forgalomban, évente mintegy 70 ezer járművet lopnak el, miközben a 3 millió magyarországi kocsiból tavaly közel 7 ezernek kelt lába. Inkább csak a luxuskategóriás autók tulajdonosainak van félnivalójuk. A statisztikák szerint tavaly - az adott márkából forgalomban lévő kocsik számához mérve - elsősorban az Audikat keresték a tolvajok, de népszerűek voltak körükben a Lexus luxusterepjárók, a Mercedesek, illetve a BMW-k is. A hazai gyártmányú járművek csak a tolvajok toplistájának második felében szerepelnek. Nem meglepő hát, hogy a biztosítók büntetik a gazdagokat: a lopáskárt is megtérítő cascokötvényekért aránytalanul többet kell fizetniük a luxusautó-tulajdonosoknak, mint a hazai járművek gazdáinak. Különösen igaz ez Moszkvában, ahol a casco díja eleve 10-45 százalékkal magasabb, mint vidéken.

Az orosz gépjármű-biztosítási piac egyik fő gondja, hogy a tulajdonosok többsége - 2004 végén 88 százalékuk - változatlanul nem köt cascót. A társaságoknak egészen 2004 elejéig nem volt olyan adatbázisuk, amelynek alapján megkereshették volna ajánlataikkal az autósokat; a változást a felelősségbiztosítás 2004-es kötelezővé tétele hozta meg, mivel azóta minden autótulajdonos kapcsolatba került valamelyik biztosítóval. A kötelező biztosítás egyébként meglehetősen olcsó (egy középkategóriás autó éves díja 4 ezer rubel, azaz 28 ezer forint), nyilván nem függetlenül attól, hogy a biztosítást éppen a 2003-as parlamenti választások és a 2004-es elnökválasztási kampány idején vezették be. Az olcsóság miatt viszont a kötelező biztosítást ajánló 165 oroszországi biztosító közül csak alig több mint húsz tudta komolyabb veszteség nélkül zárni a 2004-es évet.

Mivel az alacsony díjhoz értelemszerűen alacsony kifizetés társul, az orosz cascóhoz olyan kiegészítő szerződést is lehet kötni, amely egy saját hibás baleset esetén az okozott kárt valóban megtérítő felelősségbiztosításként működik. Ez azért is megnyugtató, mert Oroszországban nem egy esetben történt meg, hogy a kárt okozó autóst addig verték, amíg el nem adta lakását, hogy annak árából kifizethesse a megrongált luxusautó javítását.

Az is orosz sajátosság, hogy a csalásoktól tartó biztosítók csak akkor fizetnek, ha rendőrségi jegyzőkönyv készült a balesetről. Az itteni rendőrök pedig nem éppen a megvesztegethetetlenségükről híresek - ha semmi fölött sem kell szemet hunyniuk, akkor általában azt kérdezik meg a jattképesnek tűnő autóstól, hogy akar-e több napig sorban állni a kárrendezéshez szükséges igazolásért. Ha nem, akkor pár száz rubel átnyújtása után már a helyszínen megkaphatja a szükséges dokumentumokat.

NÉMETH ANDRÁS / MOSZKVA

Tovább sztrájkol a tél

Tovább sztrájkol a tél

Vilmos herceg és Katalin hercegné is kiszáll egy időre a királyi feladatokból

Vilmos herceg és Katalin hercegné is kiszáll egy időre a királyi feladatokból

Kiderült, miért voltak lila foltok Orbán Viktor tenyerén

Kiderült, miért voltak lila foltok Orbán Viktor tenyerén

Kisfiukkal menekültek a tűz elől, lakhatatlanná vált a család otthona

Kisfiukkal menekültek a tűz elől, lakhatatlanná vált a család otthona

Szívmelengető kísérlet mutatta meg, mennyire együttérzők a papagájok – videó

Szívmelengető kísérlet mutatta meg, mennyire együttérzők a papagájok – videó

Fegyveres támadás volt egy berlini török zenei rendezvény helyszínénél

Fegyveres támadás volt egy berlini török zenei rendezvény helyszínénél