Szűk esztendők után áttörésre számítanak az európai mobiltársaságok a harmadik generációs szolgáltatások terén, amelyek közül a nagy sávszélességű internetkapcsolatban és a televíziós műsorokban látják a legnagyobb üzleti fantáziát.

Karácsonyra beindul - reménykednek Európa-szerte a mobilszolgáltatók, arra spekulálva, hogy a közelgő ajándékvásárlási időszakban megélénkül a harmadik generációs készülékek és előfizetések iránti kereslet. Ők telefonok és ajánlatok sorával készülnek a nagy áttörésre, de figyelnek a tőzsdei befektetők is, akik a távközlési szektor élénkülésére számítanak, és a brit O2 társaságra tett spanyol Telefónica-ajánlattal (HVG, 2005. november 12.) is igazolva látják: végre eljöhet a jó fél évtizede várt fellendülés.

A csúcstechnológiai láz tetőfokán, az ezredfordulón a mobilcégek semmi pénzt nem sajnáltak az első (analóg) "mobilnemzedék" után a másodikat (digitális) is fölváltó, igazi multimédiás szolgáltatást lehetővé tevő harmadik generációs (3G) frekvenciákért. A licencekért Európa-szerte mintegy 100 milliárd eurót fizettek ki, abban a reményben, hogy miután 2003-ra megteremtik a 3G technikai lehetőségeit, özönlenek majd hozzájuk a nagy sebességű adatátvitelre vagy a videotelefonálásra szomjúhozó előfizetők. Az internetgazdaság lufija azonban kipukkant, a rózsaszín álmok köddé váltak, és több telefoncég krízisközeli pénzügyi helyzetbe került, köztük olyan óriások is, mint a mobilos leányvállalattal bíró német Deutsche Telekom vagy a France Télécom. Nagy-Britanniában pedig a piacvezető Vodafone és társai egymás után súlyos fontmilliárdokat írtak le mérlegükben a 3G-licencek értékéből, miközben további milliárdokat emésztett fel az új hálózat kiépítése.

A technikai nehézségek mellett a rendelkezésre álló készülékek szűk választéka is hátráltatta az új szolgáltatások bevezetését, a mobiltelefonok terén a piac mintegy harmadát uraló finn Nokia például egészen az idei évig várt európai offenzívájának megindításával. A 3G-szolgáltatásokat bevezetők európai pionírja a 3 Group leányvállalata révén a kontinens több országában is érdekelt hongkongi Hutchison Whampoa konglomerátum volt, amely 2003-ban kezdett előfizetőket toborozni Nagy-Britanniában. Nem véletlenül egy ázsiai cég volt a legmerészebb: a 3G bevezetése azon a kontinensen volt a leggyorsabb - 2001-ben világelsőként a japán NTT telefontársaság mobilos leányvállalata, a DoCoMo kínált multimédiás lehetőségeket. Az Európában piacvezető - és 3G-szolgáltatását tavaly novemberben indító - brit Vodafone összes érdekeltsége révén augusztus végéig 4,35 millió "harmadik generációs kuncsaftra" tett szert, és abban bízik, 2006 márciusában záruló jelenlegi pénzügyi évében számuk eléri a 10 milliót.

A DoCoMo példája ugyanakkor másféle tanulsággal is szolgál az európai társaságoknak - és még később induló amerikai társaiknak. Kiderült ugyanis, hogy a 3G-szolgáltatások egyelőre nem képesek pótolni a hagyományos hang- és adatátvitelben az éles árverseny miatt kieső bevételt. A DoCoMo multimédiás ügyfelei - jellemzően 35 év alatti fiatalok - havonta a másfélszeresét költik ugyan a többiek által kifizetett összegnek, az összes előfizetőre jutó átlagos forgalom mégis folyamatosan csökken. Hasonló a helyzet Európában is, ahol a 3G-re váltók gyakran az akciók után mennek, amelyek révén olcsóbb telefonálási és sms-ezési, illetve mms-ezési lehetőséghez, valamint a szolgáltatók által a piacszerzés érdekében bőkezűen támogatott árú modern multimédiás készülékhez jutnak.

Mégis ezt az utat választotta például a Hutchison Whampoa, amely - miközben Olaszországban is lázas toborzásba fogott - Nagy-Britanniában tavaly augusztus óta 1,2 millióról 3,2 millióra növelte előfizetőinek számát, és most arra vár, hogy azok tömegével használni kezdjék a 3G-s szolgáltatásokat. Ez jól jönne több más társaságnak is, amelyek azzal kénytelenek szembesülni, hogy - miközben bevételeik emelkednek - előfizetőik egyenként jóval kevesebb pénzt hagynak náluk, mint egy évtizede. Az 1995-1996-os pénzügyi évben a Vodafone havonta átlagosan 60 eurónyi összeget számlázott ki 3 millió ügyfelének, az idén márciusban zárult legutóbbiban pedig átlagosan feleennyit - igaz, immár 155 millió előfizetőnek. Hasonló arányok tapasztalhatóak a Deutsche Telekomnál vagy a France Télécomnál is.

Az áttörést a szolgáltatók három területtől várják: a videotelefonálástól, a gyors internetkapcsolattól és a tévéműsorok vagy videoklipek sugárzásától. A reklámokban kiemelt helyet foglal el a mozgókép-továbbítás, ám ez egyelőre nem vált bomba üzletté. Annál jobban szerepelnek a hordozható számítógépekbe csúsztatható 3G-kártyák, különösen azoknál a társaságoknál, amelyek a sokat utazó üzletembereknek páneurópai lefedettséget és a különböző helyszíneken elérhető nagy sávszélességű vezeték nélküli internetkapcsolatnál (wi-fi) esetleg olcsóbb megoldást kínálnak.

Az igazán nagy üzleti reményeket viszont ahhoz fűzik, hogy az előfizetők nem pusztán a korábbinál jobb, beszélgetésre és sms-ezésre alkalmas készüléknek tekintik 3G-s mobiljukat, hanem olyan multimédiás szórakoztató-központnak, amelynek segítségével például a nappalijuktól távol is megnézhetik a tévéhíradót vagy kedvelt sorozatuk aktuális epizódját. Németországban a Vodafone előfizetői az RTL tévécsatorna egyik nagy nézettségű szappanoperájának legújabb epizódját kérhetik - díjazás fejében - a készülékükre. A Hutchison-leány 3 Group brit ügyfelei nemcsak a Big Brother valóságshow eseményeit követhették, hanem a hétvégi focimeccsek legizgalmasabb pillanatait is. A Rupert Murdoch médiabirodalmához tartozó BSkyB brit tévétársaság november 1-jétől egyebek mellett a Sky News és a Sky Sports News hír- és az MTV zenecsatorna élő adását kínálja a Vodafone-előfizetőknek, január végéig ingyen, februártól pedig havi 5 font előfizetési díjért. A France Télécom mobilos leányvállalata, az Orange Franciaországban negyven, Nagy-Britanniában pedig 16 adást ajánl az előfizetéshez.

A harmadik generációs mobilokon való tévézés terjedéséhez egy új műsorsugárzási módszer, a Digital Video Broadcast-Handheld (DVB-H) átvételére is szükség lesz. Ezzel három tucat helyszínen folynak kísérletek, egyebek között az angliai Oxford környékén, ahol az O2 előfizetői 16 csatorna adását foghatják. A Nokia már be is mutatta a 3G-szolgáltatások teljes körű használata mellett a DVB-H-adások - természetesen mobilcégeken keresztüli - vételére is alkalmas N92-es készülékét, amely a jövő év elején kerül a piacra. A finn cég abban bízik, hogy 2006 első felében be is indulhat Európában a mobilokat célzó műsorsugárzás. Az időzítés nem véletlen: júniusban kezdődik Németországban a labdarúgó-világbajnokság, és a nyári olimpiai játékokkal vetekedő nézettségű sporteseménytől azt várják, hogy újabb lökést adjon a 3G-szolgáltatások terjedésének.

NAGY GÁBOR

Havas eső is érkezhet szerdán

Havas eső is érkezhet szerdán

Összefog és az Alkotmánybírósághoz fordul az ellenzék a házszabály korlátozásai miatt

Összefog és az Alkotmánybírósághoz fordul az ellenzék a házszabály korlátozásai miatt

Klímavédelmi akcióterv: a jelek szerint a kormány épp csak az érintettekkel nem egyeztetett

Klímavédelmi akcióterv: a jelek szerint a kormány épp csak az érintettekkel nem egyeztetett

„Már a számlán a pénz” – utalt a kormány az egészségügyi beszállítóknak

„Már a számlán a pénz” – utalt a kormány az egészségügyi beszállítóknak

Van, ahol tüntetések, máshol érettségi miatt kapcsolja le a kormány a netet

Van, ahol tüntetések, máshol érettségi miatt kapcsolja le a kormány a netet

Radar360: Orbán "zöldül", Bezos ezt 10 milliárd dollárból teszi

Radar360: Orbán "zöldül", Bezos ezt 10 milliárd dollárból teszi