A globális hamisítóipar vészesen növekszik, termékei immár 7 százalékát teszik ki a világ áruforgalmának. Az illegális utánzás elburjánzására már a hamisítványok kétharmadát előállító Kínában is panaszkodnak egyesek.

Az Egyesült Államok vámhatóságai tavaly 46, a francia fináncok pedig 76 százalékkal több hamisított terméket füleltek le, mint a megelőző évben. A Nemzetközi Vámszervezet (WCO) becslései szerint a hamisítványok immár a világ nemzetközi áruforgalmának 7 százalékára rúgnak, több mint 500 milliárd dollárnyi bevételkiesést okozva a legális gyártóknak és kereskedőknek.

A hamisítók egyik legkedveltebb üzletága hagyományosan a divatcikkek koppintása. Franciaországban a tavaly lefoglalt 3,5 millió darab hamisítvány 10 százaléka egyenesen luxuscikkutánzat volt, főként kézitáska, konfekciótermék, parfüm. De a világ más részein is háborítatlanul működnek a tradicionális hamispiacok: a New York-i Canal Streeten, Chinatown főutcáján 30 dollárért kínálják az ál-Louis Vuitton-táskákat, a bangkoki Silom Roadon pedig 20 dollárt kérnek egy garantáltan nem svájci Rolex óráért. De persze kapható hamis Kiwi cipőpaszta, Gallaway golfütő, Bosch fúró, BP kenőolaj is - a hamisítóipar hatóköre már korántsem csupán a divatcikkekre terjed ki. Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint például a Földön eladott gyógyszerek 10 százaléka nem eredeti; az egyik legtöbbet koppintott gyógyszer a Viagra potencianövelő szer, de egy kiterjedt akció keretében tavaly az Egyesült Államokban 16,5 millió darab hamis koleszterinszint-csökkentő tablettát is lefoglaltak. Másolnak autóalkatrészeket, nyomtatóhoz tintát, számítógép- és mobiltelefon-alkatrészeket, jószerével mindenféle terméket.

A hamisítóipar is kihasználja a globalizációt. Tavaly például a Fülöp-szigeteken a rendőrség rajtaütött egy illegális cigarettagyáron, amely Davidoff-utánzatokat készített. A 6 millió dollár értékű berendezéssel kistafírozott zugüzemben csúcstechnológiájú német cigarettasodró gép működött, amely évi 3 milliárd darab - 600 millió dollár értékű - cigi legyártására képes. Az ugyancsak korszerű csomagolósor Malajziából érkezett; az üzemben 23 kínai munkás dolgozott, akiket egy szingapúri cég toborzott. Míg Kínában állítják elő a hamisított termékek kétharmadát, Pakisztánban és Oroszországban kotyvasztják a hamis illatszerek tizedét, az amerikai likőrök utánzatainak mesterei pedig Bulgáriában alkotnak. Olaszország ellenben jelentős részben önellátó: az Itáliában értékesített hamis ruhákat - az összforgalom tizedét - főként hazai illegális gyártók készítik. Genovában például bizonyos francia márkák hamisítványait két napon belül leszállítják a megrendelőnek, akár százezres tételben is.

A koppintók sokféle pénzügyi forrásból táplálkoznak. A Business Week amerikai üzleti hetilap szerint főként helyi és közel-keleti üzletemberek, valamint a szervezett bűnözés áll a tömegméretű másolások mögött. De az iparág sokszor a terrorizmussal is kapcsolatban áll: a Közép-Amerikában eladott kalóz-cd-k állítólag a libanoni Hezbollah szervezet kasszáját gyarapítják, Észak-Korea pedig évi 100 millió dollárt keres hamis termékek exportján. "Mindez bizonyítja, hogy az utánzatok vásárlása nem ártatlan dolog" - mutatott rá a világ legnagyobb luxuscikkgyártójának, a francia LVMH-nak a hamisítás elleni küzdelmet persze nem puszta önzetlenségből a szívén viselő elnöke, Bernard Arnault.

A hamisítók haszna többszörös, hiszen nem kell kutatásra és fejlesztésre költeniük, és általában olcsó munkaerővel dolgoztatnak. A divatos amerikai New Balance cipőmárkák hamisítványait például 8 dollárért készítik, majd Ausztráliában 80-ért adják el páronként - az eredeti 11-24 dollárért készül, és 120-at kérnek érte. A termékeik minőségére és hírnevére vigyázó vállalatok kénytelenek egyre többet költeni az illegális termékek elleni harcra. A szabadidőruháiról ismert francia Lacoste évi 3 millió eurót, az LVMH - amely olyan márkák tulajdonosa, mint a bőráruiról ismert Louis Vuitton, a Henessey konyak, a Kenzo illatszerek - 16 millió eurót szán e célra. E pénzek elsősorban ügynökök, ügyvédek zsebébe vándorolnak; az amerikai GM autógyártó nyomozói például folyamatosan járják a világot, hamis alkatrészek után kutatva. A finn Nokia mobiltelefon-gyártó holografikus képekkel és húsz számjegyű kóddal látja el akkumulátorait, amelyek eredetiségét az interneten is ellenőrizni lehet. A Pfizer amerikai gyógyszergyártó rádióhullámokat kibocsátó azonosítókkal akarja felszerelni a Viagra-szállítmányokat, hogy nyomon követhesse termékeit egészen a gyógyszertárakig. De sokszor még a szakértőket is becsapják a profi hamisítványok, például mert egy terméken belül gyakran vegyítik a hamis és az eredeti alkatrészeket.

A divatcikkgyártók reklámhadjárattal is igyekeznek eltántorítani a fogyasztókat attól, hogy egy törökországi nyaralás során az eredeti ár töredékéért ruházzák fel gyermekeiket. A kormányok az elmaradt adók után futnak, a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara nemrég készült tanulmánya szerint az Európai Unió országai több mint 10 milliárd eurónyi adótól esnek el évente csak a ruhák és cipők hamisítása miatt. Párizs tavaly 300 ezer euróra duplázta meg a hamisítók pénzbüntetésének felső határát. Az olasz kormány pedig új frontot nyitott: immár a vásárlókat is bünteti. Ha valaki például illegális utcai árustól hamisított terméket vesz, akkor az eladóval való bűnrészesség alapján akár 10 ezer euróra is büntethető.

A hamisítóipar elleni háború fő terepe persze Kína. Öt luxusvilágmárka - a Burberry brit, a Gucci és a Prada olasz divatcégek, a Chanel francia divatház, valamint az LVMH - közösen beperelt egy népszerű pekingi bevásárlóközpontot, a Selyem Utcát, amely az egyik fellegvára Kínában a hamis termékekkel kereskedőknek. Bár a kereset csupán 310 ezer euróra szól, maga az eljárás a fontos, mert az ítéletből kiderülhet, komolyan gondolja-e Kína a szerzői jogok védelme iránti, fennen hangoztatott elkötelezettségét. Peking számára mindenesetre intő jel lehet, hogy a kínai hamisítványok immár kínai érdekeket is sértenek: Kína első számú sportcipőgyártója, a Li-Ning Co. saját termékeinek - természetesen hazai - lekoppintására panaszkodik.

KERESZTES IMRE

Orbán Viktor a Facebookon adta ki a feladatot

Orbán Viktor a Facebookon adta ki a feladatot

Hódmezővásárhelyen már 60 százalék fölötti a részvétel, Debrecenben a legalacsonyabb

Hódmezővásárhelyen már 60 százalék fölötti a részvétel, Debrecenben a legalacsonyabb

Tarlós István ott virít minden fideszes megyei lap oldalán

Tarlós István ott virít minden fideszes megyei lap oldalán

Lakner: Nem hittem volna, de Orbánt utolérte a saját őszödi válsága

Lakner: Nem hittem volna, de Orbánt utolérte a saját őszödi válsága

Anyamedve ölte meg a nyárádmagyarósi jegyzőt

Anyamedve ölte meg a nyárádmagyarósi jegyzőt

Egyre többen élnének a "rabszolgatörvénnyel" az autóiparban

Egyre többen élnének a "rabszolgatörvénnyel" az autóiparban