Egy igazán kitűnő állapotú veterán autó ára elérheti a több százezer dollárt - egészen ritka példányok esetén akár az...

Egy igazán kitűnő állapotú veterán autó ára elérheti a több százezer dollárt - egészen ritka példányok esetén akár az egymilliót is -, ám az USA (és kisebb mértékben Anglia) nem lenne az autómániások országa, ha nem volna megoldás az ennél jóval kevesebb pénzzel rendelkezőknek. Autósmagazinok tucatjaiban cégek százai kínálnak élethű másolatokat: aki érez magában tehetséget, hogy összerakja a házhoz szállított készletet, az pár ezer dollárból megszerezheti az új oldtimert, aki viszont kulcsrakész másolatot szeretne, az ennek a többszörösét is kifizetheti. Az 1932-es évjáratú Ford Roadster élethű kópiája - persze olyan mai kényelmi eszközökkel, mint az automata sebességváltó - például 85 ezer dollárt kóstál készen, ami bőven három középkategóriájú új autó ára, ám a töredéke egy eredeti példányénak.
A saját kezű összeszerelést választók általában fődarabokat kapnak, a karosszériát - ami rendszerint üvegszálas erősítésű műanyagból készül, mert ezt kisipari méretekben könnyebb a kívánt formára munkálni -, az eredetiről koppintott kormányt, szélvédőt, ablakokat, a vezetékeket bekötésre készen, ám a motort és a sebességváltót maguknak kell beszerezniük, és ők gondoskodnak a belső kialakításról is. A másolat megépítése több száz munkaórát is fölemészthet.
A megvásárolt készletet igen gyakran építik más, úgynevezett donor autók alvázára. Erre azok a gépkocsik alkalmasak, amelyek alvázmérete a legközelebb áll a kívánt modelléhez, illetve ahhoz viszonylag könnyen idomítható. Kiváló donornak tartják például a német Volkswagen régi típusú Bogarát, amelynek alvázáról egyszerűen leszerelhető a felépítmény. Amerikában közkedvelt az 1984 és 1988 között gyártott Pontiac Fiero is, amelyet az ohiói Euroworks Exotics is ajánl ahhoz, hogy az általa gyártott Lamborghini Countach és Diablo modellek üvegszálas másolatát az alvázára építsék. Az Euroworkstől az ajtókilincsig mindent meg lehet rendelni, és néhány tízezer dollárért bárki fölvághat egy Lamborghini-klónnal, amely a felületes szemlélő számára a megszólalásig hasonlít az igazira, különösen, ha felspécizett motort raknak bele. Egy másik, Amerikában rendkívül népszerű másolat a Missouri állambeli B&B Manufacturing forgalmazta készlet, amellyel az 1965-ös Ford AC Cobra klónja építhető fel, a veteránmodell 200 ezer dolláros ára helyett egy átlagos szedán áráért. Sőt aki vállalja, hogy a dobozban érkező fődarabokat maga rakja össze, az 10 ezer dollárból is megúszhatja.
A másolatokhoz általában nem adnak márkajeleket - ezzel a jogi kockázat esélyét mérséklik -, ám azt a vevő máshol beszerezheti és összerakott autójára szerelheti, még élethűbbé téve a hatást. Az eredeti modell gyártói eltérő módon viszonyulnak az autókedvelők e mániájához. A Lamborghinit például nem nagyon zavarja, ha már kifuttatott típusaira hasonlító üvegszálas karosszériát építenek donoralvázra. A Ford időnként nekibuzdult, és megpróbálta leállítani a Cobra-karosszériák forgalmazását, a Ferrari pedig már több másolatgyártót is bíróság elé citált, illetve még a perindítás előtt elérte a bezárásukat.
Meglepő módon javult a befektetők hangulata Németországban

Meglepő módon javult a befektetők hangulata Németországban

Orbán: Epeömlést kapok, nem kérdéseket

Orbán: Epeömlést kapok, nem kérdéseket

Maximális haszon a minihálózatokból – 400 millió ember juthat áramhoz

Maximális haszon a minihálózatokból – 400 millió ember juthat áramhoz

Nincs elég gázszerelő, van, ahol hetekig kell várni a javításra

Nincs elég gázszerelő, van, ahol hetekig kell várni a javításra

Szamurájkarddal támadt ismerősére egy pápai férfi

Szamurájkarddal támadt ismerősére egy pápai férfi

Meghalt az ember, aki segített kitalálni a vonalkódot

Meghalt az ember, aki segített kitalálni a vonalkódot