Bezárulnak az utolsó kiskapuk is: aki meg akar szabadulni a kiszuperált autója után fizetendő díjaktól, az erdő széle helyett kénytelen bontóba vinni a roncsot. Csakhogy nem minden importőr szervezte meg gyűjtőhálózatát, holott emiatt bevonhatná engedélyüket a kormány - ha végrehajtaná a saját rendeletét.

"Nem megyünk el érte, önnek kell behoznia. Öt forintot adunk érte kilónként" - válaszolták a Fe-ferrum Kft. budapesti, Jászberényi úti átvevőhelyén cikkünk roncs-Wartburg-tulajdonosként bemutatkozó szerzőjének telefonos érdeklődésére. A Mü-Gu Kft. a fiktív csotrogány beszállítását is vállalta volna Ócsai úti telepére, ez esetben 2950 forintot ajánlott a roncsért. Távolságtól függően lehet, hogy ez a kedvezőbb megoldás, hiszen aki például Páty környékén próbál szabadulni mozgásképtelen járgányától, annak a közeli Tolnai és Társa Kft. csak annyit tud ajánlani: "ingyen itthagyhatja". A nagyvárosoktól távolodva mintha romlana a helyzet; a keceli Kinca Autóker Kft. 15 ezer forintot kér a kivénhedt négykerekű átvételéért úgy, hogy azt a tulajnak kell odaszállítania. Akkor már jobban megéri az abonyi Rozsdás Kft.-t választani, ott legalább jelképes, kilónként 1 forintos átvételi árat ígérnek az egykor áhított NDK-s háromhengeresért.

Így hat a gyakorlatban a kiszuperált gépjárművek sorsáról intézkedő 2004. szeptemberi kormányrendelet, amely a patakpartra, árokszélre vetett kasztnik korszaka utáni rendteremtés szándékával született - és persze az uniós normák átvételének kényszerére. Az idei év végéig még "a hulladékkezelés költségével arányos díj" számítható fel a 2002. július 1-je előtt gyártott személyautók átvételéért, jövőre azonban az úgynevezett érték nélküli verdákat is kötelező ingyen átvenni, azokat is, amelyeknek már nincs is gyártójuk vagy forgalmazójuk. Értéktelennek az ősrégi szocialista gyártmányokat szokták tekinteni, bár - mint Pálfi Róbert, az osztrák Müller-Gutenbrunn GmbH tulajdonában álló Mü-Gu Kft. ügyvezetője a HVG-nek elmondta - a mostani, kilogrammonként 10-30 forintos hulladékvas-árak mellett még a Trabantokon is van 1-2 ezer, a Ladákon 2-3 ezer forint haszna a cégnek. A Mü-Gu helyzete azonban kivételes: törő-zúzó berendezése is van bontóüzeme mellett. Az előbbivel rajta kívül csak egyetlen cég, az Ereco Rt. rendelkezik, míg az utóbbival a Központi Közlekedési Felügyelet kimutatása szerint az országban 119 telephelyen találkozhatnak az autójuktól megválni szándékozók. Egy bontóüzemet ugyanis - a szükséges munkagépekkel együtt - már 40-80 millió forintból ki lehet hozni, az említett sredderező viszont 1 milliárdba is belekerül.

Nem mindegy tehát, melyik hulladékátvevőt keresi fel a roncsautó-tulajdonos. Aki egyébként nem sok támpontot kap a közlekedési felügyelet honlapján található lista (www.kff.hu/kozerdekinfo) böngészésekor, azt ugyanis - az "e-kormányzat" dicsőségére - nem jelölik, melyik cég foglalkozik alkatrészként, és melyik csak hulladékként a kocsival. Pedig aki teheti, az nyilván valamelyik alkatrész-kereskedővel - akár nem regisztrált vállalkozóval - állapodik meg, s ha tőle nem kaphat bontási igazolást, akkor a már kibelezett járgányt viszi a "hivatalos" bontóba. A belezéssel azonban nem árt csínján bánni: a főegységek nélküli autómaradvány ingyenes átvételére nem kötelezhető a regisztrált hulladékos cég.

Márpedig a hivatalos bontó kikerülhetetlen. Már nem lehet "elhagyni" a kiszolgált jószágot, egy belügyminiszteri rendelet tavaly októberben hatályba lépett módosítása bezárta a - vélhetően - utolsó kiskaput is. Azóta a rendszámot és a forgalmit csak akkor lehet leadni - és ezzel mentesülni a súlyadó, valamint a kötelező biztosítás terhe alól -, ha egyúttal a bontási átvételi igazolást is bemutatja a tulajdonos. Márpedig ilyet kizárólag az említett listán szereplő úgynevezett regisztrált bontók, továbbá az azokkal szerződő, ugyancsak regisztrált 48 átvevőhely adhat ki. "Az alvázszámot a bontó az illetékes közlekedésfelügyelet jelenlétében vágja ki a karosszériából, s utána le is adja a hatóságnak. A bontásról jegyzőkönyv készül; ezért a 2950 forintos államigazgatási eljárási díj. Vagyis precízen dokumentálható a roncs útja, így a motor vagy az alváz száma nem legalizálhat lopott autókat" - ad képet a bontás hatósági menetéről Balatoni Henrik, a Car-Rec Kht. ügyvezető igazgatója. Jelenleg ez a kht az egyetlen olyan, hatóságilag elismert szervezet, amely a vele szerződött partnerekkel együtt a forgalomból kivont hulladék autók ártalmatlanítását végezheti és a bontási igazolást kiadhatja.

Jóllehet a "roncsautó-rendelet" szerint a gyártónak (importőrnek) a kötelessége saját gyártmányai hulladékának visszagyűjtése, de szerződéses alapon más cégekkel együtt is működtetheti ezt a hálózatot. A lényeg, hogy 50 kilométeren belül minden településről elérhető legyen legalább egy begyűjtő. A hálózatot már tavaly nyáron meg kellett volna szervezni, ennek ellenére idén márciusban még mindig csak 24 érintett cég teljesítette - a Car-Rec révén - a zöld hatóság által is elismert módon ezt a kötelezettségét. A Ford Motor Hungária Kft., a DaimlerChrysler Kft., a Porsche Hungária Kft., a Mazda Motor Hungary Kft. és a Volvo Hungária Kft. a zöld hatóság honlapja szerint valamiféle "önálló hálózatot" állított fel. A Porsche - kommunikációs igazgatója, Vérten Sándor közlése szerint - 24 autóbontóval kötött szerződést, amivel aligha teljesíti azt az előírást, hogy 50 kilométeres körön belül minden autós találjon átvevőhelyet. Ráadásul erről a rendszerről a cég egyik nagy szervizében sem tudtak felvilágosítást adni.

Pedig a kormányrendelet - látszólag - szigorú szankciót ír elő: ha valamely gyártó 2005. június 30-áig nem szervezte meg a begyűjtőhálózatot, a zöld hatóságnak kezdeményeznie kellene a cég "forgalmazási engedélye" felfüggesztését. Ilyen dokumentum azonban nem létezik - szögezte le Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. Így aztán érthető, hogy a meglehetősen tanácstalan környezetvédelmi hatóság közlése szerint "amennyiben egy cég nem teljesíti az adatszolgáltatást, a főfelügyelőség első lépésként visszavonja regisztrációs számát, és megkeresi az illetékes közlekedési felügyeletet további intézkedés céljából" - ami nem tűnik túl kemény retorziónak.

Más ügyben viszont maga a jogszabály is elnéző. A hulladékká vált autók feldolgozását úgy kell megszervezniük a gyártóknak, importőröknek, hogy azok tömegének legalább a 85 (a 26 évesnél régebbi autóknál 75) százaléka hasznosuljon. Ellenkező esetben hulladékgazdálkodási bírságot kellene fizetniük. Első ízben jövő márciusban kell számot adni az előző évi hasznosítás arányairól. A Car-Rec tagvállalatai 80-92 százalékos újrahasznosításról számoltak be, más kérdés, hogy egy-egy márka esetében ennél rosszabb számok is kijöhetnek.

Büntetéstől, pontosabban az ártalmatlanítási költségek behajtásától egyelőre inkább csak a roncsokkal elszámolni nem tudó tulajdonosoknak kell tartaniuk, ha - a régi szabályok adta joghézagot kihasználva - közterületen vagy a természetben hagyták autómatuzsálemüket. Budapesten például tavaly 301, az idei első negyedévben 48 kocsit szállíttatott el a Fővárosi Közterület-felügyelet a Depocar Bt.-vel, amely ezt követően a rendszám, annak híján az alvázszám ismeretében behajthatja a felkutatott tulajdonoson a 9845 forintos szállítási és a napi 657 forintos tárolási költséget.

SZABÓ GÁBOR

Kézilabda-vb: a spanyolok nyerték a magyarok csoportját

Kézilabda-vb: a spanyolok nyerték a magyarok csoportját

Lendvai Ildikó: Jó válaszunk volt, de rossz érvelésünk a 15 évvel ezelőtti népszavazáson

Lendvai Ildikó: Jó válaszunk volt, de rossz érvelésünk a 15 évvel ezelőtti népszavazáson

Elindult a hibridek gyártása a magyar Audinál

Elindult a hibridek gyártása a magyar Audinál

Zentéről is elkészültek a karácsonyi fotók (videó)

Zentéről is elkészültek a karácsonyi fotók (videó)

Januárban indul a Drága örökösök harmadik évada

Januárban indul a Drága örökösök harmadik évada

Radar360: Karácsony totális Fidesz-felügyeletről beszél, lesújtó a véleményünk az egészségügyről

Radar360: Karácsony totális Fidesz-felügyeletről beszél, lesújtó a véleményünk az egészségügyről