Az interneten telefonálás ma még inkább csak az új technikák iránt fogékony felhasználók körében dívik, de a távközlési világ mindinkább arrafelé halad, hogy tömeges piac váljék a netes távbeszélésből. Eközben a szolgáltatók köre is alaposan megváltozhat: egy újabb, a hirdetési bevételeken alapuló üzleti modell van kialakulóban.

HVG
"Szkájpolok" - mondja a magyar is, amikor a Skype ingyenes szoftverét letöltve személyi számítógépéről (egy hozzá való videokamerás mikrofonnal vagy az internetre kapcsolódó távbeszélővel) telefonál. A világhálós távcsevegés elindítójaként számon tartott amerikai internetkommunikációs társaság, a Skype neve azonossá vált magával az internetes hangtovábbítással (VoIP - Voice over Internet Protocol), jóllehet ma már több százra tehető a hasonló szolgáltatást nyújtó versenytársak száma.

A felhasználó szemében az egyre bővülő szolgáltatásokat kínáló VoIP-telefonálás egyik legvonzóbb tulajdonsága, hogy az ilyen beszélgetés ingyenes, de legalábbis jóval olcsóbb a vezetékes vagy mobilszolgáltatók díjtételeinél (HVG, 2006. július 8.). A svéd Niklas Zennström, a Skype egyik alapítója (aki a dán Janus Friisszel együtt kidolgozta a VoIP alapjául szolgáló technológiát) meggyőződéssel állítja: az internetes telefonoké a jövő. "A széles sávú internet piaci bővülésével - nyilatkozta a londoni Financial Times napilapnak - a következő öt-tíz évben az összes telefonforgalom átvándorol a VoIP-ra."

Bizonyára ezek a fényes kilátások sarkallták az internetes világ legnagyobb aukciós kereskedőházát, az amerikai eBay céget, amikor 2005 szeptemberében 2,6 milliárd dollárt szurkolt le a Skype megszerzéséért. Látszólag jól számolt: az amerikai IDC piackutató cég adatai szerint az ingyenes Skype telefonszoftvert letöltők száma az eBay-felvásárlást követő 12 hónapban több mint kétszeresére, 136 millióra nőtt (miközben a világon 206 millióan interneteznek széles sávon). A Skype bevétele, amely döntően a vezetékes és a mobilvonalakra futó - fizetős - telefonálások díjából jön össze, a 2005-ös 60 millió dollárról tavaly 195 millió dollárra duzzadt fel. Ám a piaci megfigyelők azt is megjegyzik, hogy a szkájpolás összes percideje tavaly - az alapítás óta először - csökkent, és számos más jel is arra utal, hogy a növekedés tempója lassul.

A VoIP-piacon ugyanis egyre-másra jelennek meg a konkurensek, köztük az internetvilág nagyágyúi, a Microsoft, a Yahoo, a Google, az AOL, valamint a kisebbek, mint például az amerikai Vonage, Jajah vagy a kölni székhelyű VoipBuster. A Skype-nak meg kell küzdenie a digitális dokumentációban utazó Adobe hasonló termékével vagy a Microsoft jól ismert üzenetküldő MSN Messenger kommunikációs szoftverével, amelynek újabb verziója videokonferencia-szolgáltatást is kínál az interneten keresztül. De nem csupán az internetes vállalkozások nyomulnak. A nagy amerikai kábeltévés cégek - például a Time Warner-csoport - triple play-csomaggal, azaz hang-, video- és nagy sebességű internetszolgáltatást egyszerre ajánlva próbálnak előfizetőket szerezni. Hasonló a helyzet Hollandiában is, ahol a vén kontinensen a legmagasabb a kábeltévék és a széles sávú kapcsolatok aránya. Az öt kábelszolgáltató egyre-másra apasztja az egykori monopolcég, a KPN távbeszélő-társaság előfizetői táborát: a Dresdner Kleinwort Benson piackutató cég adatai szerint a kábeles operátorok részesedése a 2005. évi 4-ről 2008-ra 20 százalékra is bővülhet a holland telefonpiacon.

Más hagyományos telefontársaságok, mint például a Deutsche Telekom vagy a France Télécom, díjmentes beszélgetési perceket és internetes telefonálási lehetőséget ajánlgatnak, hogy megtartsák előfizetőiket. A British Telecom valósággal hadat üzent agresszív konkurenseinek, alákínálva a fizetős Skype-szolgáltatásban az ötven legnépszerűbb célállomásra irányuló szkájpolás árának. A BT egyébként azt tervezi, hogy az évtized végéig felszámolja hagyományos telefonközpontjait, s helyettük a VoIP-ot állítja tevékenysége középpontjába. Erre már csak azért is nagy szüksége lehet, mert a teljesen liberalizált távközlési piacokon jószerével mindenki ott tülekszik. Többek között megjelent a mobiltelefóniában már 2003-ban feltűnt Tesco kiskereskedelemi lánc is, amely 2006 eleje óta 350 brit áruházában saját internetes telefonrendszert is kínál. Az éles versengést jelzi, hogy az élelmiszer-kereskedő óriás percenként 2 pennyért kínálja a szigetországon belüli vezetékes telefonokat csengető internetes hívást, ami a Skype-nál már ingyenes.

Ám a VoIP még nem tömegpiac. Az igazi áttörés a következő hónapokban, években várható, amikor a világhálós távbeszélő-szolgáltatások is általánossá válnak a mobiltelefóniában. "A mobilweb gazdaságosságának magyarázata egyszerű - jegyezte meg a Yahoo főnöke, Terry Semel a BBC-nek adott nyilatkozatában. - Miközben a világon körülbelül 1 milliárdan használják pc-jüket az internet elérésére, háromszor ennyi embernek van mobiltelefonja." Már kaphatók olyan multimédiás marokkészülékek, amelyek gond nélkül kapcsolnak át a mobilhálózatokról a világhálóra. Az egyszerűen csak "3" névre hallgató harmadik generációs mobilszolgáltató - a multinacionális Huthcinson Whampoa cég vállalkozása - az elsők között, tavaly ősz óta kínál széles sávú internetes szolgáltatásokat több nyugat-európai országban és Ausztráliában. Például a Yahoo kereső- és üzenetküldő rendszere, továbbá néhány más - országonként különböző - tartalomszolgáltatás már elérhető a "3" hálózatán. A Google keresőszolgálata a Vodafone Live portál része, s egy mobilos blogszoftver közvetlenül feltölthető néhány új Nokia és SonyEricsson telefonra, lehetővé téve a felhasználónak, hogy közvetlenül a világhálón továbbítson fotókat. Mindezért a szolgáltató a hagyományos mobiltarifáknál alacsonyabb díjat számolhat fel, mivel az igazán nagy bevételt a hirdetésekből várják. A Yahoo például ingyen kínálja tartalmait, s a telefonkijelzőkön megjelenő hirdetések bevételein megosztozik a "3"-mal. Sokak szerint ez lesz majd az általános üzleti modell: hirdetésekből fedezni a költségeket.

Eközben a két Skype-alapító, Zennström és Friis (akik egyébként az első nagy vihart ingyenes, jogdíj nélküli muzsikát kínáló Kazaa zeneletöltő weboldalukkal aratták) a Skype-ért kapott dollármilliárdokat egy internetes tévé beindítására fordítják. Az idei évre ígért műsorszórás a Skype üzleti modelljét követi. A komputerére letöltött szoftver segítségével a felhasználó az interneten át foghatja a szolgáltató által kínált csatornákat; a költségeket reklámbevételek fedeznék. A nettévé - mondják a szakemberek - ugyanúgy nagy ramazurit okozhat majd a tévépiacon, mint a webcsevej, amely már bebizonyította: sokakat tud elcsábítani a korábbi fizetős telefonszolgáltatóktól.

Csak az EU-ban egyetlen év alatt 400 ezren haltak meg, mert olyan rossz a levegő

Csak az EU-ban egyetlen év alatt 400 ezren haltak meg, mert olyan rossz a levegő

A Fidesz néppárti tagsága még mindig be van fagyasztva

A Fidesz néppárti tagsága még mindig be van fagyasztva

Az olajipart védő ellentüntetők várták Greta Thunberget Kanadában

Az olajipart védő ellentüntetők várták Greta Thunberget Kanadában

Észak-Koreából elkezdték erőből támadni a számítógépeket

Észak-Koreából elkezdték erőből támadni a számítógépeket

Venezuela is bekerült az ENSZ Emberi Jogi Tanácsába

Venezuela is bekerült az ENSZ Emberi Jogi Tanácsába

Traktorral fogalmazta meg gondolatait a Brexitről egy brit gazda

Traktorral fogalmazta meg gondolatait a Brexitről egy brit gazda