Vehemens sávszélesítésbe kezdtek a hazai vezetékes szolgáltatók, helyet csinálva a multimédiás alkalmazásoknak. Arról megoszlanak a vélemények, hogy a kínálattal a közeljövőben találkozik-e a kereslet.

HVG
A sávszélesítés éveként vonulhat be a hazai távközléstörténetbe a 2007-es esztendő. Az elmúlt hetekben egymásra licitálva jelentették be a társaságok, hogy látványosan növelik internetes csomagjaik sávszélességét. A sort a T-Com nyitotta, amely minden csomagjában megnöveli a letöltési sebességet: a legkisebbet a duplájára, 1 megabitre gyorsítja, plafonként pedig másodpercenként 18 megabites sebességet kínál. Ezzel nem csupán a 382 ezer T-Online-ügyfél kapcsolhat nagyobb sebességre, hanem a T-Online viszonteladóinak - mint a GTS Datanet, a PanTel, a TVnet, az Enternet vagy az Externet - az előfizetői is. A lépést alighanem a kényszer motiválta. Előretört ugyanis a kábeltévés internet: tavaly január és november között a kábeltévé-társaságok internet-előfizetőinek száma 48 százalékos ütemben, 347 ezerre bővült, miközben a vezetékes szolgáltatók ADSL-ügyfeleié 36 százalékkal, 523 ezerre.

Az internetes fronton 200 ezres kuncsaftkörével a legnagyobb versenytársnak számító UPC Magyarország Kft. sem késett a válasszal: a kábeltársaság átlagosan 2,5-szeresre gyorsít, egészen 20 megabitig (a technológia akár 30 megabitet is lehetővé tesz). Az érdekeltségébe tartozó Monortel, technikai lehetőségeinek megfelelően, a T-Coméhoz hasonló sávszélesítést kínál, és ugyanezt teszi a Hungarotel is március 1-jétől ott, ahol megvannak hozzá a műszaki és a hálózati lehetőségek. Beszállt a sávszélesítési versenybe a 23 ezer előfizetőt kiszolgáló TVnet Kft. is, amely - a T-Online mellett - internetes tévészolgáltatást is nyújt (lásd Időeltolás című írásunkat a 65. oldalon). Az új csomagokat minden szolgáltató a régi áron adja.

A szélesítők szerint megérett a helyzet a nagy ugrásra, mivel egyre több a gyors letöltést igénylő internetes multimédiás tartalom, és a Web 2.0-ás szolgáltatások (lásd Forradalmi hókuszpókusz című írásunkat a 72. oldalon) élvezetéhez is extra le- és feltöltési sebességre van szükség. A UPC-nél azt mondják, a technológia fejlődése miatt a beruházás nem veszélyesen drága. Adottságait kihasználva a cég maga is igyekszik keresletet generálni: tavaly év végén indította VideoGizmo nevű videomegosztó portálját, amelyre bárki szabadon feltöltheti saját videofelvételeit, s az ezekből kiválogatott kisfilmeket leadják a kábeltévés csatornán. De hely kell ahhoz is, hogy a netezők párhuzamosan többféle szolgáltatást vehessenek igénybe, például egyszerre böngésszenek filmet és szkájpoljanak, miközben a gyerekek videojátékkal múlatják az időt.

Akadnak azonban szkeptikusok is. Szathmári Géza, a GTS Datanet Távközlési Kft. ügyvezetője szerint például a jelentős sávszélesítési igény nem igazolható. A hazai internetezők mintegy 1,1 milliós táborának nagyobb része még mindig levelezésre, illetve szöveges adattartalmak böngészésére használja a hálót, amihez bőven elegendő a másodpercenként 512 kilobites sebesség, és a felhasználók nem is tobzódnak a nagy sávszélességet igénylő magyar nyelvű tartalmakban.

A vezetékes szolgáltatók közötti verseny ma arról szól, ki bírja pénzzel a fejlesztésekhez szükséges beruházásokat a sávszélesítési boom közepette. Margóra szorult az a tény, hogy a vonalastelefon-előfizetők száma megállíthatatlanul csökken: 2006 harmadik negyedévének végén már csupán 3,4 millió fővonal üzemelt, 112 ezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban. Az eróziót a kábeltelefon terjedése sem tartóztatta föl, jóllehet a UPC közel 100 ezer felhasználóval növelte telefon-előfizetőinek táborát.

Nem segített az alternatív szolgáltatókat valódi versenyhelyzetbe hozó teljes hurokátengedés sem. Noha a birtokon belüli T-Comtól, Emiteltől, Inviteltől, Hungaroteltől és Monorteltől tavaly október óta elérhető áron bérelhetik ki más szolgáltatók az ügyfél lakásáig húzódó rézvezetéket (HVG, 2006. november 4.), szakértők szerint két évet késett a hurokbirtokosok megregulázása. Hogy a lépés mégis mekkora változást, esetleg átrendeződést hoz a piacon, az egyelőre megbecsülhetetlen. A jelenleg 26 fővárosi központba betelepült GTS Datanet mindenesetre ambiciózusan tervez: az idén tíz vidéki városban akarja elérhetővé tenni a hurokátengedésen alapuló internet- és hangszolgáltatását, és az év végére 20 ezer előfizető megszerzését célozta meg.

A teljes hurokátengedéssel lehetővé vált, hogy az alternatívok is kínáljanak telefon nélküli, csupasz ADSL-előfizetést, kedvezve ezzel a felhasználók azon részének, akik csak a világhálóra akarnak rákapcsolódni, az ezzel korábban kötelezően együtt járó telefon-előfizetésből viszont nem kérnek. A régi koncessziós társaságok ügyfeleit elhalászni igyekvő, hurokbérletre vágyó cégek egyelőre arra panaszkodnak, hogy nem megy teljesen olajozottan a T-Com központjaiba való betelepülés, azaz a szükséges berendezéseknek a kiszemelt telefonközpontokba költöztetése. A fogadó ugyanis nem töri magát, hogy biztosítsa a feltételeket, összehangolja számítógépes rendszerét a jövevényekével. Ugyanakkor a T-Com, ügyfeleit megtartandó, a sávszélesítéssel egyidejűleg maga is előállt csupasz ADSL-ajánlatával. Az idei első negyedévtől a piacvezető területén működő internetszolgáltatóktól telefon-előfizetés nélkül is lehet majd ADSL-t venni, a vonalfenntartás költségeit várhatóan beépítik az internetes csomag havidíjába.

A vezetékespiac átrendeződésének más természetű tényezője lehet a PanTel Kft.-t és a Hungarotel Zrt.-t birtokló amerikai HTCC akciója, a magyar piac második legnagyobb vezetékes távközlési szolgáltatójának számító Invitel Távközlési Szolgáltató Zrt. felvásárlása, amelynek révén a vevő immár 20 százalékos piaci részesedést mondhat a magáénak. Ezzel akár komoly kihívója is lehet a piac háromnegyedét uraló T-Comnak - de szakértők szerint csak további befektetések után. Kérdés, mikor kerülhet sor ezekre, minthogy a csoportot egyelőre a 470 millió eurós vételár kifizetéséhez felvett kölcsön és ezen felül mintegy 300 millió eurós kötelezettségállomány terheli. A HTCC-nél úgy vélik, az egyesülés után elérik azt a cégméretet, amellyel már méltó ellenfelei lehetnek a piacvezetőnek. Igaz, a telefóniában növekedést hozó két üzletág, a széles sávú internet és a mobilszolgáltatás közül az utóbbi még hiányzik az új csoport portfóliójából. Távközlési berkekben nem várnak gyors áttörést, mondván, a cégcsoport jó ideig az átszervezésével lesz elfoglalva - az integráció az érdekeltek szerint is eltarthat egy évig. A fúziót követően mindenesetre kétpólusúvá válik a hazai távközlési piac, ahol "két nagy versenytárs méri össze az erejét több kisebb szereplő kíséretében" - így látják a jövőt a HTCC-nél, ahol az új helyzettől a verseny erősödését várják. Az emlegetett kisebb szereplők viszont úgy vélik, önmagában a piac "duopolizálódása" nem hoz élesebb vetélkedést, hiszen két szereplő könnyen megegyezhet egymással - szerintük inkább attól függ majd a verseny tisztasága, hogy milyen éberen őrködik felette a Nemzeti Hírközlési Hatóság.

VITÉZ F. IBOLYA

Nem a trolivezető, hanem egy pénzügyes élesztette újra a 19 éves lányt

Nem a trolivezető, hanem egy pénzügyes élesztette újra a 19 éves lányt

A Telekom nagyon beletrollkodott a békés családi idillbe

A Telekom nagyon beletrollkodott a békés családi idillbe

Áderhez fordul az orvosi kamara az új tb-törvény miatt

Áderhez fordul az orvosi kamara az új tb-törvény miatt

Felmentették másodfokon a Szeviép-ügy vádlottjait

Felmentették másodfokon a Szeviép-ügy vádlottjait

Péntek lesz a szombat a budapesti tömegközlekedésben

Péntek lesz a szombat a budapesti tömegközlekedésben

Két gyermek megsérült egy teherautóról leeső pótkerék miatt Nagyoroszinál

Két gyermek megsérült egy teherautóról leeső pótkerék miatt Nagyoroszinál