Akár imádja valaki az idén 15 évessé cseperedett Szigetet, akár unja már egy kicsit, érdekelheti, hogyan buliznak másutt. Mi mindenesetre kíváncsiak voltunk. Végiggyúrtuk Roskilde gigantikus sártengerét, zsetonért vásároltunk Tuborgot Pétervárad sziklaerődjében, az osztrák-magyar határ közeli Nova Rockon a tömeggel együtt áramlottunk a nagyszínpadok között, Hradec Královéban helyi metálzenét hallgattunk egy vasbeton hangárban, amely egykor a csehszlovák hadsereg egyik Szuhoj vadászbombázóját rejtette.

Egy kicsit igazuk van azoknak, akik szerint a bulizás mindenütt ugyanolyan: sorban állunk a sörért, ismerősökkel futunk össze újra és újra, miközben nem találjuk azokat, akikkel együtt érkeztünk, némi csalódást okoz a jó nevű csapat, amelyik régen egész jó zenéket játszott, cserébe viszont felfedezünk két kitűnő újdonságot. Amikor pedig - már jócskán az éjszakában - először leülünk, csak akkor érezzük, hogy lejártuk a lábunkat. Ezzel együtt minden fesztivál egy kicsit más. A Nova Rockon csak két színpad van, de olyan bandák lépnek fel rajtuk, amelyeket Magyarországon a Sziget sem tud megfizetni. Az Exiten szerb módra húst hússal ehetünk, Roskildében csemegeként nejlonzacskóban árulják a nyers, fejtetlen zöldborsót.

Hogy miben egyedi a Sziget? Ritka az, hogy egy fesztivál hét napig tart, noha sokan vallják, valóban kell ennyi együttlét. Nem láttunk olyan fesztivált sem, ahol a kemping ne különülne el a buli színtérétől - a Szigeten választhatunk, hogy a nagyszínpad körüli forgatagba vagy éppen a színházsátor közelébe, a fák alá verünk sátrat. Több mint hatvan helyszínen megrendezett több mint 200 programjával a Sziget kulturális kínálata Roskildéén is túltesz. Másutt a kora hajnali órákban véget érnek a bulik, s másnap délelőttre marad a lézengés. (Egyél, igyál, és készülj fel az estére - javasolták nekünk Hradec Kralovéban a Rock for People információs pultjánál.)

Nemzetközi összehasonlításban Magyarországon irdatlan mennyiségű fesztivált szerveznek - s nem csupán a lélekszámhoz viszonyítva sok az e címszó alatt évente jegyzett ezernél is több esemény. A sokezres nézősereget vonzó rock, pop, underground, technó, és ki tudja még, hányféle címkével felaggatott dzsemboriból is több tucat akad. A nép pedig özönlik. A magyar tenger partján egymást követő két júliusi hétvégén például több mint 40 ezren pörögtek-csörögtek a BalatonSound és a BalaTone nevű rendezvényeken.

A közösségi szórakozás, a falusi búcsúk, a tradicionális népünnepélyek, a többnapos dínomdánomok szokása persze korántsem új keletű, ahogy az "Élj a mának!" jelszó sem. Több mint háromezer éve is fesztiváloztak az ókori Egyiptomban a fáraók uralkodásának évfordulóit megünneplendő. Az együtt bulizás, az összetartozás ifjúsági élményére mindazonáltal a 21. századra virágzó fesztiválipar épült. A posztkapitalista társadalmak ugyanis, főleg a szabadidő-eltöltés területén, nem amerikanizálódnak, sokkal inkább brazilizálódnak. Legalábbis ezt állítja Pestis és orgia című, eddig olaszul, franciául és most portugálul megjelent könyvében Giuliano da Empoli olasz szociológus és politológus (HVG, 2007. július 7.). Vagyis - így a talján szerző - az emberek karneválszerű össznépi mulatságokon heverik ki a hétköznapok "embertelen" versenyét.

Levideózták a világ leggyorsabb hangyáját, 85 cm/s sebességgel rohan

Újabb világháborús japán repülőgép-hordozó roncsaira bukkantak a tenger mélyén

Simán hozta 1500. meccsét Federer

A svájci választáson is beindult a zöld hullám