Bartók vonósnégyesei revelációszerűen hatottak Eugene Hützre, a Sziget Fesztivál nagyszínpadán fellépő New York-i Gogol Bordello frontemberére. Az ukrajnai születésű dj-filmszínész-muzsikus Diogenésztől az elméleti fizikáig a legváltozatosabb témákból ír tömegeket megvadító cigány punkzenét.

hvg: A csehországi Rock for People fesztiválon július elején elmaradt az önök szereplése, mert helyette a londoni Live Earth koncerten Madonnával léptek fel. Kinek az ötlete volt, hogy közösen adják elő a La Isla Bonitát?

E. H.: Mindent megtettünk, hogy elmehessünk Hradec Královébe, magánrepülőt is béreltünk, de egyszerűen nem fért bele az időbe. Az ajánlatot, hogy a Wembley-stadionban játszhatunk, egyszerűen nem hagyhattuk ki. Az utóbbi két hónapban sok időt töltöttünk együtt Madonnával, mert az új filmjében én játszom a főszerepet. Bárhová megyek, velem van a gitárom, ahol pedig ott a gitárom, ott cigányzene szól. Madonna hallotta, ahogyan a Lela Pala Tutét játszottam, egy kárpátoki cigány dalt, amit még gyerekkoromból ismerek. Amit a Live Earthön előadtunk, az tulajdonképpen a La Isla Bonita és a Lela Pala Tute keveréke volt. Madonna is énekelte a cigány nyelvű szöveget.

hvg: Eszerint jól kijöttek.

E. H.: Madonna fantasztikus személyiség. Nem sokat tudtam róla, amíg fel nem hívott, hiszen én a "dzsungel" egész más részében mozgok. Az együtt töltött idő alatt értettem meg, miért imádják őt ennyien.

hvg: Madonnát sokan értéktelen popdívának tartják, és támadják önt a közös fellépés miatt. Néhányan úgy vélik, hamarosan a Gogol Bordellónak is vége, ön elbízza magát, és szólókarrierbe kezd. Elképzelhető ez?

E. H.: Hülyeség. Értékelem az aggodalmukat, de tökéletesen immúnis vagyok az ilyesmire. Tizenöt éve rendszeresen ajánlják nekem a szólókarriert - hiába. Három nappal azután, hogy megérkeztem New Yorkba, már a Vogue magazin címlapján voltam. De engem ez nem érdekel. Én olyasmit akarok csinálni, ami szórakoztató, és több is annál.

hvg: A szórakoztatásra a Sziget Fesztiválon lesz is lehetőség. A Gogol Bordello tavaly is játszott ott, és a tagok "civilben" Iggy Pop koncertjén is feltűntek. Milyen emléket őriz a Szigetről?

E. H.: A tavalyi a nyár fénypontja volt. Remek fellépők, nagyszerű hangulat. Eleve imádunk Kelet-Európában zenélni. Az egész turnénkat itt kezdtük: 5-6 éve rengeteget játszottunk Boszniában, Szlovákiában, Szlovéniában, Ukrajnában, Lengyelországban. Aztán a nyugati támogatók elkaptak minket, és onnantól már nem tudtunk annyit jönni. De amikor mégis Kelet-Európában játszunk, az mindig hatalmas tombolás.

hvg: Más itt játszani, ahol a cigányzene nem teljesen idegen?

E. H.: Mi olyan elcseszetten zenélünk, hogy az mindenütt idegen. Azt hiszem, találtunk egy bármely ország zenei hagyományaitól független nyelvet, ami különleges és ezáltal univerzális. A hatás végeredményben egy bazi nagy cigányrock-őrület.

hvg: Az ön családját - az interneten fellelhető életrajzi adatok szerint - a csernobili katasztrófa miatt kellett áttelepíteni Kelet-Ukrajnából. De hogyan jutott onnan 2007-re a Glastonbury Fesztivál legnagyobb presztízsű színpadára?

E. H.: Ez azért nem egyik pillanatról a másikra történt. A Gogol Bordello jövőre tízéves lesz, én már előtte is egy csomó más együttesben játszottam, és összesen kilenc lemezt adtam ki.

hvg: Hogyan vált előadóművésszé? Mit hallgatott gyerekként: cigányzenét vagy rockot? Mikor kezdett saját dalokat írni?

E. H.: Mindkettőt hallgattam. Gyerekkorában az ember adottnak veszi, amit elétesznek. Aztán 13-14 évesen kezdtem saját anyagokat csinálni. Ukrajnában az együttesem még James Chance and the Contortions-, Brian Eno- meg Devo-szerű new wave stílusban zenélt. Most már bejártam egy bizonyos utat, megvan a saját sztorim, már nem azt játszom, amit a legutóbbi bulin hallottam.

hvg: A Kelet-Európából nyugatra érkezetteknek gyakran van némi kisebbségi komplexusuk. Hogy lehet, hogy ön mindig elég büszke és hangos volt ahhoz, hogy önmagát mutathassa meg Nyugaton?

E. H.: Ez azért van, mert a komplexusaimon már Ukrajnában elkezdhettem túltenni magam. A családunk a legkevésbé sem volt átlagos. Apám a nyugati kultúrát öntötte rám, a legprogresszívebb funkadelic zenéket is beleértve. De romaként amúgy is kilógtam az ukrán társadalomból. A punk-rock mozgalom nálunk 1986-1987-ben kezdődött, fantasztikus, felpörgető érzés volt: az összes frusztrációm inspirációvá alakult. Onnantól semmiféle hierarchiában nem hiszek. Egyébként miféle hierarchia létezhetne, amikor a tudósok bebizonyították, hogy a tér és az idő teljesen össze van tekeredve?

: Az együttes neve Gogol Bordello. Egy interjúban elmagyarázta, hogy Gogol az ön szemében az az ukrán származású író, aki az ukrán kultúrát nyugatra csempészte. De miért Bordello?

E. H.: A névadásra már nem is igen emlékszem. A bordello kuplerájt és őrületet is jelent Ukrajnában, és ez meglehetősen közel járhatott ahhoz, ahogyan akkortájt éltünk. De - emlékszem már! - életrajzi adatok szerint Gogolnak gyakorlatilag nem volt nemi élete, sosem ment haza későn. Az ötlet tehát az volt, hogy megelevenítjük Gogol bizarr szexuális fantáziáit.

hvg: Egy ideig állítólag a "Hütz and the Bela Bartoks" nevet is viselték. Miért?

E. H.: Így van, az első évben ez volt a nevünk. Komoly fordulópont volt az életemben, amikor Bartókot felfedeztem, különösen a 3., 4., 5. és 6. vonósnégyesét. Addig nem tudtam, mit kezdjek az örökségemmel. Bartók zenéjét hallgatva rádöbbentem, hogy a zenei hagyományt nem csak ismételgetni lehet újra és újra, statikus módon. A zenei hagyomány - hang a jövőbe. Együtt élhetsz a zenével, amíg teljesen eggyé válsz vele, és akkor új melódiák szerzőjévé válhatsz abban a tradícióban. Onnantól amit csinálsz, az már nem idézet. Ha érintesz is egy hagyományos melódiát, a zene már új és a sajátod. Ezt tanultam én Bartóktól, és ezért neveztem el a zenekart is róla. Egy idő után rájöttem azonban, hogy Amerikában senki sem tudja, ki a franc az a Bartók. Akkor gondoltam, hogy a Gogol talán jobb ötlet. De ez is alig működik: kiderült, hogy az amerikaiak nem tudják azt sem, ki a franc az a Gogol. Így aztán első turnénk legalább annyira a kelet-európai kultúra magyarázgatásával telt el, mint zenéléssel.

hvg: Cigánypunknak nevezi a Bordello által játszott stílust, egy ízben azonban azt mondta, hogy ez a két zenei tradíció lényegében ugyanarról szól. Ezt hogyan kell érteni?

E. H.: A robbanékonyság, a szenvedély kapcsolja össze ezeket. A punk, a cigányzene - meg egyébként a reggae is - a gettóból jön, a társadalmi feszültség szülte. Egyszer, még Ukrajnában, dalokat próbáltam írni cigány gyerekeknek, hogy megbékéljenek a környezetükkel, ismerjék a jogaikat, megvédjék magukat a rendőri brutalitástól, meg ilyesmik. Hosszú töprengés után rájöttem, hogy olyan dalokat próbálok csinálni, amiket Bob Marley már rég megírt. Így végül az ő számait fordítottam le romára. És ez tökéletes volt így: mindenki pontosan értette, hogy miről énekelek.

hvg: Nehezíti vagy könnyíti a dolgokat, hogy manapság leginkább a The Killers-féle langyos, érzelmes gitárpop korát éljük?

E. H.: Szerintem inspiráló dolog, hogy a laptopon formált műanyag zenék idején egy olyan esélytelen csapat, mint a mienk, eljuthat a csúcsra. Most őrület van nálunk, állandóan dolgozunk és rohangálunk, aminek megvan az értelme, mert állandóan hívnak mindenhova. De hosszú éveken át szintén megvolt ez az elképesztő hektikusság és iszonyú mennyiségű munka, pedig nem volt más értelme, mint a zene szeretete.

hvg: Van még út felfelé? Lesznek ennél is befutottabbak?

E. H.: Sose volt a célunk, hogy a lehető leghíresebbek legyünk. A cél, hogy olyan környezetben dolgozzunk, amiben szeretünk élni. A Gogol Bordello leginkább életforma.

hvg: Miért állította azt egyszer, hogy a cél egyfajta forradalom?

E. H.: Nem társadalmi forradalomról van szó, azt gyerekes lenne kívánni, az már diszkreditálta magát. A belső forradalomban hiszek, önmagunk megvalósításában. Itt kell kezdeni, és ha ezt már megvalósítottuk, legfeljebb akkor lehet szó társadalmi forradalomról.

hvg: Mindig ön írja a dalok szövegét és zenéjét?

E. H.: Hát persze. Ki más?

hvg: A csapatból valaki. Elég színes társaság: a zenészek közt van amerikai, orosz, izraeli és ukrán is.

E. H.: Ez igaz. Jól ismerjük egymást, és olyan is előfordul, hogy valamelyikük témáját megírom dallá. Ettől kapjuk az univerzális hangzást, nekem pedig segít abban, hogy a saját kultúrámat jobban megértsem. Amíg nem ismered mások kultúráját, nem igazán lehet fogalmad arról, mi is a tied. Ezt például Franciaországban egyáltalán nem értik. Kelet-Európa viszont a kultúrák aranybányája. Igaz, borzasztóan sokáig próbálták itt a nyugati kultúrát másolni, de ez csak egy vírus, amiből ki lehet gyógyulni.

hvg: Ismer más kísérleteket a cigányzenei alapok és a progresszív könnyűzene ötvözetére? Magyarországon az Anima Sound System egyik kitűnő lemeze, az elektrofunkos Gipsy Sound Clash például éppen ilyen. Vagy ott van Csehországban a hagyományosabb hangzású Gipsy.cz zenekar.

E. H.: Utóbbit ismerem, játszottunk is már együtt, sőt közös dalt is akartunk írni, de még nem jutott rá időnk. De együtt szoktunk turnézni az egyik barátom zenekarával, a többek közt bolgár, bosnyák és szerb zenészekből álló, kicsit metálos-punkos Kultur Shockkal is. Ők az Egyesült Államokban, Seattle-ben élnek. Nagyon bírom a zenéjüket.

hvg: Szükség van némi szerencsére ahhoz, hogy a könnyűzenei világban sikeres legyen valaki? Vagy egyszerűen csak elég energia kell hozzá?

E. H.: Minél több az erőd, annál szerencsésebb leszel: ez egyszerű statisztika. Elszántság, kitartás és pozitív energia - ez minden. A hozzáállás számít, meg az, hogy egyenesnek kell lenni. A partnered akkor fog begurulni, ha nem világos, hogy pontosan mit akarsz. Ekkor ugyanis az idejét pocsékolod, annál pedig nincs is sértőbb, hiszen sosincs elég időnk.

SCHWEITZER ANDRÁS

Hosszú Katinka: Most a legjobb úszónak lenni

Hosszú Katinka: Most a legjobb úszónak lenni

A magyarok után a francia gazdák is az olcsó lengyel alma miatt panaszkodnak

A magyarok után a francia gazdák is az olcsó lengyel alma miatt panaszkodnak

Napokon belül árulni kezdik a Huawei újabb jó kamerás mobilját

Napokon belül árulni kezdik a Huawei újabb jó kamerás mobilját

Erdogan: Ankara soha nem köt tűzszünetet Szíriában

Erdogan: Ankara soha nem köt tűzszünetet Szíriában

Philip Zimbardo: Donald Trump a legszélsőségesebb jelenhedonista

Philip Zimbardo: Donald Trump a legszélsőségesebb jelenhedonista

5 játékos tipp, mely növeli az együttműködést

5 játékos tipp, mely növeli az együttműködést