Tetszett a cikk?

Temetik Nagy-Britanniában a hazai autógyártást, miután szinte az összes nagy brit márka külföldi kézbe került. A szigetországban ugyanakkor ma is sok autó készül - csak éppen külföldi gyártók üzemeiben.

HVG
A legjobban csengő márkanév Nagy-Britanniában az Aston Martin - derült ki a Superbrands elemzőcég minapi felméréséből, melyben a megkérdezettek a legendás luxusautó-márkát olyan nevek elé sorolták, mint az amerikai Apple cég iPod digitális zenelejátszója vagy a YouTube internetes videomegosztó oldal. Az angolok nem csupán azért lehetnek büszkék az Aston Martinra, mert a legutóbbi James Bond-filmben, a 2006-os Casino Royale-ban Daniel Craig egy Aston Martin DBS V12-essel száguldozott, és a következő - egyelőre Bond 22 munkacímen futó - filmben is e modell felturbózott változata játssza majd az egyik főszerepet, hanem azért is, mert az Aston Martin újra hazai kézben van. És ez nem kis dolog, a legendás brit márkák többsége ugyanis az utóbbi évtizedekben sorra külföldi tulajdonba került; a nagy sorozatban gyártott típusok közül utolsóként, 2005-ben, a Rover is elvérzett.

Nem volt kivétel az Aston Martin sem, amelyben 1987-ben szerzett 75 százalékot az amerikai Ford, majd 1994-ben 100 százalékosra növelte tulajdoni hányadát. A Fordnak azonban az utóbbi években egyre súlyosabb anyagi gondjai támadtak, és tavaly piacra dobta az Aston Martint, amelyet idén márciusban 479 millió fontért egy brit - és kis részben kuvaiti - befektetőkből álló konzorcium vett meg. Ezzel nemcsak egy legendás szigetországi márka menekült meg, de a warwickshire-i Gaydonban lévő gyártóüzem 1800 dolgozójának a munkahelye is. A konzorciumot vezető egykori autóversenyző, Dave Richards abban bízik, hogy a modellek megfiatalításával új korszak kezdődik az 1913-ban alapított márka életében, és a tavalyi 7 ezer után az idén 8 ezer darab autót is készíthetnek.

HVG
Újjászületésben reménykedik egy másik nagynevű brit márka is. A 19. század végén alapított Ariel már-már feledésbe merült, mígnem 2000-ben Atom néven egy versenyautószerű apró új modellt dobott piacra. A korábban nagy autógyárak formatervezőjeként dolgozó Simon Saunders tulajdonos a közutak versenyautójának nevezi az Atomot, amelyből az első évben 25 darab készült, az idén pedig már százat akarnak építeni a 40 ezer dollár körüli áron kínált Atom-2-ből. A brit autógyártás ma is kitűnő - állítja Saunders -, csak a nagy sorozatokat készítő gyárak túlnyomó többsége külföldi kézben van.

Az Aston Martin és az Ariel, akárcsak a tulajdonos Nearn família által 2005-ben brit befektetőknek eladott, évi ötszáz autót gyártó Caterham, a négyszáz sportkocsit készítő, máig családi kézben lévő Westfield, az alapító unokája által vezetett Morgan vagy a sajátos londoni taxikat gyártó LTI ugyanis csupán üdítő kivételek. Egy sor brit márka - Austin, Morris, Triumph, Hillman, Riley, Healey, Wolseley, Rover - egyszerűen megszűnt, mások (Jaguar, Land Rover, Mini, Vauxhall, Rolls-Royce, Bentley, Lotus, AC) külföldi, elsősorban amerikai, német és japán tulajdonoshoz kerültek.

A brit autógyártás hanyatlása ellenére - amit szakértők szerint a sikertelen állami beavatkozások, a meggondolatlan összevonások okoztak, továbbá a gyártási technológiák modernizálásának elmaradása, a lassú modellfejlesztés, a befektetések és a külföldi terjeszkedés hiánya - az iparág korántsem szűnt meg a szigetországban. Tavaly 1,44 millió személyautó készült brit földön, de hazai kézben lévő márka - éppen az Aston Martin - csak a gyártók listájának tizedik helyére tudott feljutni. Ráadásul már nem is európai vagy amerikai cégek viszik a prímet: az első négy között három japán van, a Nissan, a Toyota és a Honda.

Mindegy, ki a tulajdonos, mondják ma már egyre többen Nagy-Britanniában, csak ne álljon le a gyártás, ne szűnjenek meg a munkahelyek. A Toyota burnastoni gyára mellett felépített európai gyártási központ hatalmas oktatási csarnokában japán mérnökök tanítják az állástalan fiatal angol munkásokat a modern, robotizált autógyártás mesterfogásaira. Történik mindez a brit autóipar szívének tartott West Midlands régióban, ahol még ma is a szigetország autógyártásának 23 százaléka koncentrálódik.

De bármennyire elfogadottá vált is Nagy-Britanniában a külföldi gyártók terjeszkedése, egy minapi hír igencsak megrázta az angol autók rajongóit. Az egykor a brit gyarmatbirodalomba tartozó India egyik nagy gyártója, a Tata konszern megerősítette, hogy érdeklődik a Ford által jövőre eladni tervezett két patinás angol márka, a Jaguar és a Land Rover iránt.

VASS PÉTER

E-cigivel a szájában, az ágyában fekve jelentkezett be a parlamenti vitára egy észt képviselő

E-cigivel a szájában, az ágyában fekve jelentkezett be a parlamenti vitára egy észt képviselő

Havi 90 millió forintba kerül a tízezernyi fölöslegesen felvásárolt lélegeztetőgép tárolása

Havi 90 millió forintba kerül a tízezernyi fölöslegesen felvásárolt lélegeztetőgép tárolása

Borúlátó Budapest: kevesen hiszik, hogy a járvány után több pénze lehet a fővárosnak

Borúlátó Budapest: kevesen hiszik, hogy a járvány után több pénze lehet a fővárosnak