Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
[{"available":true,"c_guid":"1cd4ff05-7c6b-4d66-84f6-363c02b0bacc","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kkv","description":"Globálisan 19,7 százalékot esett a profit, a közép-európai részleg nyeresége még ennél is sokkal nagyobbat zuhant.","shortLead":"Globálisan 19,7 százalékot esett a profit, a közép-európai részleg nyeresége még ennél is sokkal nagyobbat zuhant.","id":"20210414_tesco_profit_beszamolo","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=1cd4ff05-7c6b-4d66-84f6-363c02b0bacc&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"5a6211b8-7f98-455a-ae7f-9186f1855c43","keywords":null,"link":"/kkv/20210414_tesco_profit_beszamolo","timestamp":"2021. április. 14. 15:51","title":"Közel tízmilliárd forint kiskereskedelmi adót fizetett be a Tesco Magyarországon egy év alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7538d3b7-08e1-47f2-97f1-6b7c40cfaa82","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A Staria néven bemutatott modellel egy olyan szegmensbe térnének vissza, amelyben egy ideje nem volt autója a dél-koreiai márkának.","shortLead":"A Staria néven bemutatott modellel egy olyan szegmensbe térnének vissza, amelyben egy ideje nem volt autója...","id":"20210414_Urkompszeru_kisbuszt_dob_nalunk_is_piacra_a_Hyundai","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=7538d3b7-08e1-47f2-97f1-6b7c40cfaa82&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"9d31991f-1531-484a-9e26-a96d91922f92","keywords":null,"link":"/cegauto/20210414_Urkompszeru_kisbuszt_dob_nalunk_is_piacra_a_Hyundai","timestamp":"2021. április. 14. 11:31","title":"Űrkompszerű kisbuszt dob piacra Európában a Hyundai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6610fdb0-fec7-4647-b1b4-2d12d133de22","c_author":"Kovács Gábor","category":"kkv","description":"2020-ban összesen 12,5 milliárd forint értékben kötött tervezési keretmegállapodásokat a paksi bővítés kiegészítő beruházásaiért felelős állami cég, az egyikben a Mészáros gyerekek tervezőcége is benne van. ","shortLead":"2020-ban összesen 12,5 milliárd forint értékben kötött tervezési keretmegállapodásokat a paksi bővítés kiegészítő...","id":"20210414_A_Meszaros_gyerekek_es_tarsaik_500_millio_forint_megrendelest_kaptak_a_Paks_2_korul","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=6610fdb0-fec7-4647-b1b4-2d12d133de22&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"350224f6-1154-47da-b377-4595d55a8b49","keywords":null,"link":"/kkv/20210414_A_Meszaros_gyerekek_es_tarsaik_500_millio_forint_megrendelest_kaptak_a_Paks_2_korul","timestamp":"2021. április. 14. 11:09","title":"Felpörögtek a Paks II. körüli munkálatok, Mészáros gyerekei is lecsípik a részüket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"594b4198-275c-4821-9d5c-6dcefd5d0a14","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Úgy gondolják, hogy akár egy beteg gyerek is megfertőzhet egy egész csoportot, a koronavírus okozta betegség pedig egy életre szóló egészségkárosodást is okozhat.","shortLead":"Úgy gondolják, hogy akár egy beteg gyerek is megfertőzhet egy egész csoportot, a koronavírus okozta betegség pedig...","id":"20210415_magyar_orvosok_szakszervezete_iskola_ovoda_nyitas","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=594b4198-275c-4821-9d5c-6dcefd5d0a14&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"e13bce9a-360d-4f39-bc60-df1e7dd16e5f","keywords":null,"link":"/itthon/20210415_magyar_orvosok_szakszervezete_iskola_ovoda_nyitas","timestamp":"2021. április. 15. 16:31","title":"A orvosszakszervezet nyílt levélben kéri Orbántól, hogy halasszák el az iskolák megnyitását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebb115e1-bf06-4b48-9cbf-fb4fde69ff70","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A Facebooknál nemcsak a moderátorok dolgoznak azon, hogy a közösségi oldalról lekerüljenek a káros, a felhasználói feltételeket sértő tartalmak. Ezen ügyködik a cég által létrehozott algoritmus is, ám időről-időre kiderül, hogy azért volna még mit tanulnia.","shortLead":"A Facebooknál nemcsak a moderátorok dolgoznak azon, hogy a közösségi oldalról lekerüljenek a káros, a felhasználói...","id":"20210415_facebook_ville_de_bitche_moderalas","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=ebb115e1-bf06-4b48-9cbf-fb4fde69ff70&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"2f5b30c9-a69d-4c0a-be59-33906f34d0ba","keywords":null,"link":"/tudomany/20210415_facebook_ville_de_bitche_moderalas","timestamp":"2021. április. 15. 09:33","title":"Letiltotta a francia Bitche város oldalát a Facebook, mert káromkodásnak hitte a nevét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56379b06-5835-4754-8562-2ed0e930dda2","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Mutatjuk milyen lehet a közel 9 évtized után feltámasztott patinás luxusmárka első újkori modellje.","shortLead":"Mutatjuk milyen lehet a közel 9 évtized után feltámasztott patinás luxusmárka első újkori modellje.","id":"20210415_gigantikus_hutoracs_az_audi_maybachra_adott_valaszan_a_horch_luxusauton","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=56379b06-5835-4754-8562-2ed0e930dda2&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"bdfcfdc5-fc40-4420-bf38-208d80bea5fa","keywords":null,"link":"/cegauto/20210415_gigantikus_hutoracs_az_audi_maybachra_adott_valaszan_a_horch_luxusauton","timestamp":"2021. április. 15. 06:41","title":"Gigantikus hűtőrács az Audi Maybachra adott válaszán, a Horch luxusautón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28b9db09-8634-41c0-b9fb-e0ffd1a76c75","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Itt a megoldás azoknak, akik a sportos kisautó produkcióját eddig esetleg túl visszafogottnak találták.","shortLead":"Itt a megoldás azoknak, akik a sportos kisautó produkcióját eddig esetleg túl visszafogottnak találták.","id":"20210415_400_loero_3_hengerbol_nagyon_megvadul_a_toyota_gr_yaris","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=28b9db09-8634-41c0-b9fb-e0ffd1a76c75&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"1a05af1a-d0f0-4a75-bfce-d765b02994cf","keywords":null,"link":"/cegauto/20210415_400_loero_3_hengerbol_nagyon_megvadul_a_toyota_gr_yaris","timestamp":"2021. április. 15. 11:21","title":"400 lóerő 3 hengerből: nagyon megvadul a Toyota GR Yaris","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1528b98-366b-4338-aa55-47cf71d7f204","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A koronavírus-fertőzés elleni vakcinát 868 embernek ajánlotta fel a Magyar Olimpiai Bizottság.\n","shortLead":"A koronavírus-fertőzés elleni vakcinát 868 embernek ajánlotta fel a Magyar Olimpiai Bizottság.\n","id":"20210415_mob_olimpia_sportolo_koronavirus_vedooltas","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=f1528b98-366b-4338-aa55-47cf71d7f204&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"3188b57b-0ee1-4080-bc1c-89b34fd49a7e","keywords":null,"link":"/sport/20210415_mob_olimpia_sportolo_koronavirus_vedooltas","timestamp":"2021. április. 15. 06:10","title":"103 olimpiára készülő magyar nem kérte a védőoltást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Temetik Nagy-Britanniában a hazai autógyártást, miután szinte az összes nagy brit márka külföldi kézbe került. A szigetországban ugyanakkor ma is sok autó készül - csak éppen külföldi gyártók üzemeiben.
HVG
A legjobban csengő márkanév Nagy-Britanniában az Aston Martin - derült ki a Superbrands elemzőcég minapi felméréséből, melyben a megkérdezettek a legendás luxusautó-márkát olyan nevek elé sorolták, mint az amerikai Apple cég iPod digitális zenelejátszója vagy a YouTube internetes videomegosztó oldal. Az angolok nem csupán azért lehetnek büszkék az Aston Martinra, mert a legutóbbi James Bond-filmben, a 2006-os Casino Royale-ban Daniel Craig egy Aston Martin DBS V12-essel száguldozott, és a következő - egyelőre Bond 22 munkacímen futó - filmben is e modell felturbózott változata játssza majd az egyik főszerepet, hanem azért is, mert az Aston Martin újra hazai kézben van. És ez nem kis dolog, a legendás brit márkák többsége ugyanis az utóbbi évtizedekben sorra külföldi tulajdonba került; a nagy sorozatban gyártott típusok közül utolsóként, 2005-ben, a Rover is elvérzett.
Nem volt kivétel az Aston Martin sem, amelyben 1987-ben szerzett 75 százalékot az amerikai Ford, majd 1994-ben 100 százalékosra növelte tulajdoni hányadát. A Fordnak azonban az utóbbi években egyre súlyosabb anyagi gondjai támadtak, és tavaly piacra dobta az Aston Martint, amelyet idén márciusban 479 millió fontért egy brit - és kis részben kuvaiti - befektetőkből álló konzorcium vett meg. Ezzel nemcsak egy legendás szigetországi márka menekült meg, de a warwickshire-i Gaydonban lévő gyártóüzem 1800 dolgozójának a munkahelye is. A konzorciumot vezető egykori autóversenyző, Dave Richards abban bízik, hogy a modellek megfiatalításával új korszak kezdődik az 1913-ban alapított márka életében, és a tavalyi 7 ezer után az idén 8 ezer darab autót is készíthetnek.
HVG
Újjászületésben reménykedik egy másik nagynevű brit márka is. A 19. század végén alapított Ariel már-már feledésbe merült, mígnem 2000-ben Atom néven egy versenyautószerű apró új modellt dobott piacra. A korábban nagy autógyárak formatervezőjeként dolgozó Simon Saunders tulajdonos a közutak versenyautójának nevezi az Atomot, amelyből az első évben 25 darab készült, az idén pedig már százat akarnak építeni a 40 ezer dollár körüli áron kínált Atom-2-ből. A brit autógyártás ma is kitűnő - állítja Saunders -, csak a nagy sorozatokat készítő gyárak túlnyomó többsége külföldi kézben van.
Az Aston Martin és az Ariel, akárcsak a tulajdonos Nearn família által 2005-ben brit befektetőknek eladott, évi ötszáz autót gyártó Caterham, a négyszáz sportkocsit készítő, máig családi kézben lévő Westfield, az alapító unokája által vezetett Morgan vagy a sajátos londoni taxikat gyártó LTI ugyanis csupán üdítő kivételek. Egy sor brit márka - Austin, Morris, Triumph, Hillman, Riley, Healey, Wolseley, Rover - egyszerűen megszűnt, mások (Jaguar, Land Rover, Mini, Vauxhall, Rolls-Royce, Bentley, Lotus, AC) külföldi, elsősorban amerikai, német és japán tulajdonoshoz kerültek.
A brit autógyártás hanyatlása ellenére - amit szakértők szerint a sikertelen állami beavatkozások, a meggondolatlan összevonások okoztak, továbbá a gyártási technológiák modernizálásának elmaradása, a lassú modellfejlesztés, a befektetések és a külföldi terjeszkedés hiánya - az iparág korántsem szűnt meg a szigetországban. Tavaly 1,44 millió személyautó készült brit földön, de hazai kézben lévő márka - éppen az Aston Martin - csak a gyártók listájának tizedik helyére tudott feljutni. Ráadásul már nem is európai vagy amerikai cégek viszik a prímet: az első négy között három japán van, a Nissan, a Toyota és a Honda.
Mindegy, ki a tulajdonos, mondják ma már egyre többen Nagy-Britanniában, csak ne álljon le a gyártás, ne szűnjenek meg a munkahelyek. A Toyota burnastoni gyára mellett felépített európai gyártási központ hatalmas oktatási csarnokában japán mérnökök tanítják az állástalan fiatal angol munkásokat a modern, robotizált autógyártás mesterfogásaira. Történik mindez a brit autóipar szívének tartott West Midlands régióban, ahol még ma is a szigetország autógyártásának 23 százaléka koncentrálódik.
De bármennyire elfogadottá vált is Nagy-Britanniában a külföldi gyártók terjeszkedése, egy minapi hír igencsak megrázta az angol autók rajongóit. Az egykor a brit gyarmatbirodalomba tartozó India egyik nagy gyártója, a Tata konszern megerősítette, hogy érdeklődik a Ford által jövőre eladni tervezett két patinás angol márka, a Jaguar és a Land Rover iránt.