Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"00b0fa08-8574-4055-a6a8-41db37aaa6e6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az egyik szerelvény mozdonya és két kocsija lefutott a sínről.","shortLead":"Az egyik szerelvény mozdonya és két kocsija lefutott a sínről.","id":"20210420_traktor_vonat_utkozes","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=00b0fa08-8574-4055-a6a8-41db37aaa6e6&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"b69f3811-6afb-48c8-8bf6-dad0c2e74f09","keywords":null,"link":"/itthon/20210420_traktor_vonat_utkozes","timestamp":"2021. április. 20. 17:27","title":"Két vonattal is ütközött egy traktor Újfehértónál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ce951bf-5855-4e3a-accf-9e640595aaf2","c_author":"MTI / hvg.hu","category":"tudomany","description":"A rengést Magyarországon is lehetett érezni.","shortLead":"A rengést Magyarországon is lehetett érezni.","id":"20210420_foldrenges_becsujhely","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=1ce951bf-5855-4e3a-accf-9e640595aaf2&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"51e1a7ff-3538-4297-b02e-5033484a09e4","keywords":null,"link":"/tudomany/20210420_foldrenges_becsujhely","timestamp":"2021. április. 20. 05:14","title":"4,3-as erősségű földrengés volt Bécsújhelynél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3597425b-788f-437a-8447-67469b66b87c","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Hétfőn irányított repülést hajtott végre egy idegen bolygón a NASA, illetve az emberiség. Soha ilyen korábban nem történt.","shortLead":"Hétfőn irányított repülést hajtott végre egy idegen bolygón a NASA, illetve az emberiség. Soha ilyen korábban nem...","id":"20210419_dron_helikopter_mars_nasa_ingenuity","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=3597425b-788f-437a-8447-67469b66b87c&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"f0d305d0-4666-4ec2-8b90-5ef70346dbf7","keywords":null,"link":"/tudomany/20210419_dron_helikopter_mars_nasa_ingenuity","timestamp":"2021. április. 19. 12:57","title":"Történelmet írt a NASA, felszállt a Marson a kis helikopter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aeda859d-9f48-4406-985b-d0df56de03de","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"A magyar külügyminiszter az EU-t lázban tartó cseh-orosz kémbotrányt \"jól ismert hétvégi eseményként\" írta körül, az ukrán határ melletti orosz csapatösszevonásokról pedig egy szót sem ejtett, de a magyar kisebbség jogainak tiszteletben tartására szólította fel Ukrajnát.","shortLead":"A magyar külügyminiszter az EU-t lázban tartó cseh-orosz kémbotrányt \"jól ismert hétvégi eseményként\" írta körül...","id":"20210419_Az_ukranok_es_a_csehek_az_oroszok_a_magyarok_az_ukranok_miatt_aggodnak","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=aeda859d-9f48-4406-985b-d0df56de03de&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"72a95861-84ac-4e61-91e4-16a6493729c9","keywords":null,"link":"/eurologus/20210419_Az_ukranok_es_a_csehek_az_oroszok_a_magyarok_az_ukranok_miatt_aggodnak","timestamp":"2021. április. 19. 17:50","title":"Az ukránok és a csehek az oroszok, a magyarok az ukránok miatt aggódnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de003f53-fed8-4d0f-810a-8609d65ec39d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Megérkezett az április végén induló Friderikusz-podcast előzetese. \r\n","shortLead":"Megérkezett az április végén induló Friderikusz-podcast előzetese. \r\n","id":"20210420_Hogy_kerul_Friderikusz_Sandor_a_Baby_Shark_videojaba","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=de003f53-fed8-4d0f-810a-8609d65ec39d&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"5197e686-a06e-45ba-bd89-04c23c2d9f4e","keywords":null,"link":"/elet/20210420_Hogy_kerul_Friderikusz_Sandor_a_Baby_Shark_videojaba","timestamp":"2021. április. 20. 10:39","title":"Hogy kerül Friderikusz Sándor a Baby Shark videójába?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31e28477-af78-4236-a0dc-0c5a26ad1105","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Immár trükközés nélkül, a Chrome böngésző alapfunkciójaként van rá lehetőség, hogy kiemeljünk egy számunkra fontos részt a weboldalon, amit linkként bárkinek elküldhetünk.","shortLead":"Immár trükközés nélkül, a Chrome böngésző alapfunkciójaként van rá lehetőség, hogy kiemeljünk egy számunkra fontos...","id":"20210420_google_chrome_bongeszo_kiemeles","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=31e28477-af78-4236-a0dc-0c5a26ad1105&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"db7e88e4-fcba-4829-81a4-ef5d1337a665","keywords":null,"link":"/tudomany/20210420_google_chrome_bongeszo_kiemeles","timestamp":"2021. április. 20. 10:03","title":"Az utóbbi idők egyik leghasznosabb funkciójával bővült a Chrome","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93a8710e-a43e-4420-9f74-9c7cd5cc15a5","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Immár hazánkban is elérhető a típus szerényebb kapacitású akkumulátorral szerelt kivitele.","shortLead":"Immár hazánkban is elérhető a típus szerényebb kapacitású akkumulátorral szerelt kivitele.","id":"20210419_magyarorszagon_a_skoda_enyaq_iv_villanyauto_legolcsobb_valtozata","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=93a8710e-a43e-4420-9f74-9c7cd5cc15a5&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"d215326b-3776-4f89-8343-c1242a28feaa","keywords":null,"link":"/cegauto/20210419_magyarorszagon_a_skoda_enyaq_iv_villanyauto_legolcsobb_valtozata","timestamp":"2021. április. 19. 06:41","title":"Magyarországon a Skoda Enyaq iV villanyautó legolcsóbb változata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f58d9268-9a2f-4e1c-be41-6af1d929d1db","c_author":"Dzindzisz Sztefan","category":"gazdasag","description":"Lényegében semmiben sem ért egyet a Dunaferr körül hadakozó két csoport, sőt, amiről az egyik azt állítja bírósági papírja van, a másik is ugyanilyen határozottan állítja annak pont az ellenkezőjét. Egy dologban lehetünk csak biztosak: nem lesz könnyű dolga a nyomozóhatóságoknak, bíróságoknak, ha igazságot akarnak szolgáltatni.","shortLead":"Lényegében semmiben sem ért egyet a Dunaferr körül hadakozó két csoport, sőt, amiről az egyik azt állítja bírósági...","id":"20210419_Dunaferr","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=f58d9268-9a2f-4e1c-be41-6af1d929d1db&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"f142edd1-0bce-4363-8255-615c6f9258a1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20210419_Dunaferr","timestamp":"2021. április. 19. 20:00","title":"Kopaszokkal és meghatalmazásokkal mennek egymásnak a Dunaferr-ügy szereplői","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Kia európai reménysége, a Cee'd modell karosszériáját egy magyar származású designer tervezte.
A Kia európai reménysége, a Cee'd modell karosszériáját egy magyar származású designer tervezte. A linzi főiskolán ipari formatervezést tanult, majd az Audinál befutott Kovács Miklós (40 éves) ma a Kia frankfurti formatervezési központjának egyik vezetője.
HVG: Mit formázna másképpen, ha ma kellene megterveznie a Cee'det?
K. M.: Talán az elejét, a lámpatestek vonalát. Európában kívánalom, hogy az autók már messziről felismerhetők legyenek. A Mercedes vagy a BMW jellegzetes hűtőrácsa már hagyományszámba megy, a Kiának viszont nincsenek ilyen tradíciói. A Cee'd 1:1 arányú tervét már három éve lezártuk, azóta a designdivat is sokat változott, és a szűkös költségkeret miatt is több mindennel meg kellett alkudni. Alaptechnikával nehéz vonzó designt alkotni. Mindenesetre közeleg a ráncfelvarrás ideje, s ennek részeként a kocsi homlokzatát biztosan karakteresebbé tesszük.
HVG: És megfordítva a kérdést: mit tart maradandónak a formaterveiből?
K. M.: Alapvetően a kocsi arányait, a túlnyúlásokat és a kerékdobok kialakítását. A lapos motorháztető és a csapott hátsó fal dinamizmust kölcsönöz. Eredeti elemnek tartom, hogy a kombi változat hátsó lámpája felnyúlik egészen az oldalra húzott ablak tetejéig. Egyébként én kulcsfontosságúnak gondolom az arányosságot, csak utána jöhetnek a felületek, a vonalvezetés és más részletek. Az Audinál az én kezem munkája is benne volt az A8-as és az A4-es újratervezésében, úgy érzem, e típusoknál éppen az arányokat sikerült jól eltalálni.
HVG: Ha ennyire sikeres volt ott, miért hagyta el az Audit? Nem jobb a designt diktáló prémiumgyártóknak dolgozni, mint az Európában kevésbé ismert Kiának?
K. M.: Az Audi kitaposott úton járó cég, ahol nagy designcsapat dolgozik, hosszú tervezési időkkel. Merész formai újításokra nincs sok lehetőség, úgy is mondhatnám: egy ideje már gúzsba kötve éreztem magam. A múlt nélküli Kia viszont nagyon gyorsan fejlődő cég, és itt, a frankfurti irodában sokkal inkább elengedhetem alkotói fantáziámat.
HVG: Az anyagiak mennyit nyomtak a latban a váltásnál? Valóban olyan mesésen jól keresnek a befutott autótervezők, mint ahogy az hírlik?
K. M.: Konkrét számokat nem szeretnék mondani. Már csak azért sem, mivel az autótervezők többsége alkalmazottként dolgozik, és a javadalmazás beosztástól, tapasztalattól függően autógyáranként igen eltérő. Tény viszont, hogy az autótervezés a nagyobb presztízsű szakmák közé tartozik, és ez a bérekben is tükröződik. Ami engem illet, nekem most magasabb a fizetésem, de jóval többet is kell dolgoznom, mert itt, a Kiánál egy-egy modell tervezési ideje mindössze három év, szemben az ötéves iparági átlaggal.
HVG: És milyenek a koreaiak munka közben? Nem egy nekik dolgozó magyar panaszkodik, hogy nem tűrnek ellentmondást, hovatovább megalázóan despotikusak. Egyetért velük?
K. M.: Más a kulturális háttér, nagy a tekintélyelvűség - én ennek tulajdonítom, hogy a főnöki döntések ellen semmilyen szinten sincs apelláta. Engem az is zavart, hogy a tervezésben mindent egyszerre akarnak csinálni, holott az autódesignban is csak lépésről lépésre lehet haladni. De ha megismerjük a gondolkodásmódjukat, nagyon is ki lehet jönni velük. Másfelől azt is mondhatom, hogy a globalizáció az efféle kulturális különbségeket is oldja. Peter Schreyernek, a Volkswagen volt főtervezőjének vezetésével a Kia-design már európai kezekben van, s ha időnként fogcsikorgatva is, de a koreaiak elfogadják a terveinket, mert tudják, hogy ez nekik is jó.
HVG: Most min dolgozik, van designálma?
K. M.: A Cee'd-család tervezése már lezárult, most új modellek tervezését irányítom. Persze én is azt szeretném, hogy az általam tervezett autókat minél nagyobb sorozatban viszontlássam az utcákon. A Kia nagyra törő autógyár ugyan, de hiú ábránd lenne arra számítani, hogy egyhamar mi fogjuk diktálni a designdivatot. Azt viszont komolyan gondolom, hogy egy-egy formai ötlettel meg tudjuk majd csiklandozni a kivagyi prémiumgyártókat is.
Autóipari multik sora sokmilliós gyártókapacitást hozott létre Közép-Európában, nemegyszer otthoni termelőhálózata rovására. Kedvenc befektetési helyükként most Szlovákia emelkedik ki, döntően a felvevőpiacok közelsége és a termelés olcsósága miatt.