Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
[{"available":true,"c_guid":"0be8f648-7818-4ff5-b890-404a08a09729","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az infektológus szerint nem azzal kell foglalkozni, milyen lesz a negyedik hullám, hanem azzal, hogyan lehet megelőzni. ","shortLead":"Az infektológus szerint nem azzal kell foglalkozni, milyen lesz a negyedik hullám, hanem azzal, hogyan lehet megelőzni. ","id":"20210417_szlavik_janos_koronavirus_jarvany_vakcina_negyedik_hullam","image":"https://img4.hvg.hu/image.aspx?id=0be8f648-7818-4ff5-b890-404a08a09729&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"a0c0db48-18a1-4dc0-869b-092e450254fd","keywords":null,"link":"/itthon/20210417_szlavik_janos_koronavirus_jarvany_vakcina_negyedik_hullam","timestamp":"2021. április. 17. 17:09","title":"Szlávik János: Az elhunytak száma nem csökken kellő mértékben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d510b37-3495-4a8d-9ada-65d571b740a2","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A Mercedes EQB lesz a magyar gyár első teljesen elektromos modellje.","shortLead":"A Mercedes EQB lesz a magyar gyár első teljesen elektromos modellje.","id":"20210416_Vasarnap_bemutatkozik_a_kecskemeti_elektromos_Mercedes","image":"https://img4.hvg.hu/image.aspx?id=8d510b37-3495-4a8d-9ada-65d571b740a2&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"ed34f41b-7327-4b7b-932b-90576435601e","keywords":null,"link":"/cegauto/20210416_Vasarnap_bemutatkozik_a_kecskemeti_elektromos_Mercedes","timestamp":"2021. április. 16. 17:34","title":"Vasárnap bemutatkozik a kecskeméti elektromos Mercedes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e73693f0-c078-4147-9232-630896ce82ec","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A felfüggesztés addig tart, amíg a jogszabályoknak megfelelő, független könyvvizsgálói jelentéssel alátámasztott éves jelentést közzéteszik.\n","shortLead":"A felfüggesztés addig tart, amíg a jogszabályoknak megfelelő, független könyvvizsgálói jelentéssel alátámasztott éves...","id":"20210416_ott_one_nyrt_mnb_tozsdei_kereskedes_felfuggesztese","image":"https://img4.hvg.hu/image.aspx?id=e73693f0-c078-4147-9232-630896ce82ec&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"74436a3b-7b4e-416d-bced-17d851c59834","keywords":null,"link":"/kkv/20210416_ott_one_nyrt_mnb_tozsdei_kereskedes_felfuggesztese","timestamp":"2021. április. 16. 13:28","title":"Döntött az MNB: egyelőre nem lehet kereskedni a lélegeztetőgép-beszerzés egyik szereplőjének részvényeivel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8006a9d1-27ad-4077-a609-2c2e4641db51","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Mikó István szerint nem orosz-ukrán konfliktus zajlik a dunaújvárosi vasműnél, a jogos tulajdonos akarja átvenni a területet. Ha kell, 800 emberrel.","shortLead":"Mikó István szerint nem orosz-ukrán konfliktus zajlik a dunaújvárosi vasműnél, a jogos tulajdonos akarja átvenni...","id":"20210417_Az_ukran_tulaj_kepviseloje_legkozelebb_600800_emberrel_menne_atvenni_a_Dunaferrt","image":"https://img4.hvg.hu/image.aspx?id=8006a9d1-27ad-4077-a609-2c2e4641db51&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"740b9ecf-65b8-41a8-b9cd-92d1ede9538d","keywords":null,"link":"/kkv/20210417_Az_ukran_tulaj_kepviseloje_legkozelebb_600800_emberrel_menne_atvenni_a_Dunaferrt","timestamp":"2021. április. 17. 14:47","title":"Az ukrán tulaj képviselője legközelebb 600-800 emberrel menne átvenni a Dunaferrt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97f9e07f-073e-459c-8754-f14699bf16ca","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A sofőr órákig várt arra, hogy kiszabadítsák.\r\n","shortLead":"A sofőr órákig várt arra, hogy kiszabadítsák.\r\n","id":"20210417_gps_szantofold_m3_autopalya_sofor","image":"https://img4.hvg.hu/image.aspx?id=97f9e07f-073e-459c-8754-f14699bf16ca&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"3355e168-0672-4ad3-b6f9-ea9bf9ed6371","keywords":null,"link":"/cegauto/20210417_gps_szantofold_m3_autopalya_sofor","timestamp":"2021. április. 17. 21:17","title":"Követte a GPS-t, szántóföldön ragadt egy autós Gödöllőnél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a1cb863-9392-4ca2-9027-e86abdbf4081","c_author":"Szabó Beatrix","category":"gazdasag.zhvg","description":"Gyorsan változó és kiszámíthatatlan világunkban időről időre újra kell definiálnunk az olyan divatos, már-már túlhasznált fogalmakat, mint a társadalmi felelősségvállalás vagy a fenntarthatóság. A Covid-járvány világszerte ráirányította a figyelmünket a nem fenntartható vagy működésképtelen gyakorlatokra, amelyek mellett nem mehetünk el szó nélkül – sem egyéni, sem társadalmi szinten. Eljött az idő, hogy ezt széles körben is felismerjük, és saját lehetőségeinkhez mérten tegyünk a változásért. ","shortLead":"Gyorsan változó és kiszámíthatatlan világunkban időről időre újra kell definiálnunk az olyan divatos, már-már...","id":"20210416_Szabo_Beatrix_A_vallalati_felelossegvallalas_nem_egyenlo_az_ovodai_keritesfestessel","image":"https://img4.hvg.hu/image.aspx?id=6a1cb863-9392-4ca2-9027-e86abdbf4081&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"8b98c6f5-e02f-4342-bc74-3fa2b9520d30","keywords":null,"link":"/zhvg/20210416_Szabo_Beatrix_A_vallalati_felelossegvallalas_nem_egyenlo_az_ovodai_keritesfestessel","timestamp":"2021. április. 16. 11:18","title":"Szabó Beatrix: A vállalati felelősségvállalás nem egyenlő az óvodai kerítésfestéssel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9abe79f8-c61b-479a-8da4-63c73dfc775c","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Egyelőre az állami koncessziók, a bírósági végrehajtók és a felszámolók ura lesz a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága. A kormánypárt célja ezzel is egy jövőbeli nem fideszes vezetés gyengítése.","shortLead":"Egyelőre az állami koncessziók, a bírósági végrehajtók és a felszámolók ura lesz a Szabályozott Tevékenységek...","id":"202115__koncessziok__allami_funkciok__hatalmi_machinaciok__allamkiszervezes","image":"https://img4.hvg.hu/image.aspx?id=9abe79f8-c61b-479a-8da4-63c73dfc775c&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"118c9fe6-46af-42c6-9db7-85f95c77af67","keywords":null,"link":"/360/202115__koncessziok__allami_funkciok__hatalmi_machinaciok__allamkiszervezes","timestamp":"2021. április. 16. 11:00","title":"Vészjósló nevű hatósághoz \"szervezi ki az államot\" a Fidesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97beb7fe-e1b6-4e66-9aa8-01cf505d9760","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"Meghosszabbították Csányi Sándor elnök-vezérigazgatói megbízatását is.","shortLead":"Meghosszabbították Csányi Sándor elnök-vezérigazgatói megbízatását is.","id":"20210416_otp_nyereseg_osztalek_2020","image":"https://img4.hvg.hu/image.aspx?id=97beb7fe-e1b6-4e66-9aa8-01cf505d9760&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"36a98d47-5186-44fc-aec9-400dc860d969","keywords":null,"link":"/kkv/20210416_otp_nyereseg_osztalek_2020","timestamp":"2021. április. 16. 19:13","title":"Nyereséges évet zárt az OTP, de osztalékot nem fizet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az orosz-szovjet autógyártás több mint száz éve során előállított 40 millió személykocsi többsége így vagy úgy másolat volt. Az orosz gyárak ma is főleg külföldi márkákat szerelnek össze - igaz, már jogtisztán.
HVG
Mindig is tudathasadásos módon viszonyultak saját autóikhoz az oroszok. Amint megengedhették maguknak, nyomban külföldi kocsiba ültek, ám még a Mercedesek, Fordok vagy éppen Citroenek kormányát szorongatva is szomorúan vették tudomásul, hogy sorra zárnak be a hazai autógyárak - nem lehetetlen, hogy végül a legnagyobbjuk, a Volga menti Toljattiban lévő, a Zsigulikról ismert AvtoVAZ is a néhai Moszkvics- és Volga-gyár sorsára jut. A kettősség abban is megnyilvánul, hogy az orosz és a szovjet autóipar mindig elsősorban másolatokat gyártott: egyszer licencvásárlással, másszor pedig látványos designlopással szerzett egy kis lendületet magának.
A hőskorban az oroszok alig voltak lemaradva az úttörőktől, hiszen a Jakovlev-Freze mérnökpáros már 1896-ban, nem sokkal az első Ford megszületése után elkészítette az első orosz autót. A kezdeti lendület azonban gyorsan lelohadt: a Nyugat felé tekingető hazai elit - leginkább a szentpétervári cári udvar - francia autókon furikázott, így nem igazán volt fizetőképes kereslet hazai gyártású kocsikra. 1909-ben mégis megindult a gyártás, ám az orosz-brit tulajdonban lévő rigai Russzo-Balt üzemben 1915-ig legyártott mintegy négyszáz autó sem orosz fejlesztés eredménye volt: külsejük és motorjuk francia, illetve svájci mintákat idézett.
HVG
Az első világháború kitörése, majd az 1917-es bolsevik forradalom és az azt követő véres polgárháború több mint egy évtizedre visszavetette a gyártást. Az első szovjet személygépkocsik csak az 1920-as évek végén - az 1927-ben megnyílt moszkvai Szpartakusz gyárban - készültek el, az igazi áttörésre pedig a harmincas évek elejéig kellett várni. Ekkor nyílt meg a szovjet állam és az amerikai Ford által közösen épített Nyizsnyij Novgorod-i (1932-től gorkiji) autógyár, amelynek gyártószalagjáról Ford-mintára készült teher- és személyautók gördültek le. A másik nagy gyárban, a Sztálin, utóbb Lihacsov nevét viselő moszkvai üzemben épített ZISZ, majd ZIL típusú luxusgépkocsik ugyancsak amerikai mintára készültek - ezek már szabályos licencszerződés nélkül. A ZIL-101-eshez az amerikai Packard-gyár egyik autója adott mintát, az utódokon Cadillac modellek hatása érhető tetten.
A második világháború végén a vesztes Németországtól háborús jóvátételként elhurcolt Opel-gyártósorok adtak újabb lendületet a szovjet autógyártásnak. Az egykori Opel Kadettek éveken át - több mint harminc változatban - Moszkvicsokként jelentek meg a szovjet, illetve a kelet-európai piacon. A Pobedaként ismert, Gorkijban készült GAZ-20-asoknak is van némi közük az Opelekhez, a szovjet mérnökök által továbbfejlesztett autók ugyanis a szintén Németországból származó, egykor Opel Kapitäneket készítő gyártósorokról gördültek le.
A különösen magas rangú elvtársak hivatali autóiként a baráti Magyarországon sem ismeretlen Csajkák ugyancsak a gorkiji GAZ-gyárban készültek; 1959 és 1981 között gyártott első változatuk szakértők szerint meglehetősen hasonlít a Packard 1955-ben utcára került Patricianjára. A 195 lóerős batár automata sebességváltóját valószínűleg egy Chryslerből koppintották. Az új változat megtervezésekor már jobban ügyeltek a látszatra: az autón felfedezhető ugyan az éppen aktuális amerikai modellek hatása, ám a tervezők, eklektikus módon, több autótípus formai jegyeiből szemezgettek. A 220 lóerős új Csajkákat 1988-ig, a márka megszűnéséig gyártották. A szovjet autógyártás egyébként 1980-ban érte el a csúcspontját: abban az évben 2,2 millió autó készült az országban. Ám ekkor is csak a világtermelés alig 5 százalékát adta, 1980-as csúcsteljesítménye akkora volt, mint az amerikai gyártókapacitás az 1920-as évek végén.
A legnépszerűbb Volgák, a 21-esek és 24-esek a Ford Mainline-ra és a Ford Falconra, illetve az egyik, a hatvanas évek végén gyártott Chevrolet-re hasonlítanak, míg a ma legnagyobb oroszországi autógyárban, az AvtoVAZ-ban épített Zsigulik a Fiat 124-es olaszoktól megvásárolt tervei alapján készültek. Az ugyancsak Toljattiban gyártott Niva terepjárók is csak részben tekinthetőek szovjet fejlesztésnek, hiszen többé-kevésbé átalakított, Fiat-licenc alapján gyártott motorok hajtják őket. A Nivák továbbfejlesztett változata az amerikai General Motorsszal közösen épített Niva-Chevy: a kívül mutatós, belül viszont meglehetősen elavult autó sem szovjet szellemi termék. Az AvtoVAZ kilátásai azért sem valami fényesek, mivel az - orosz fejlesztésű - Szamarák mellett most készülő új Ladák, a Kalinák sem számítanak igazán korszerűnek, s nem veszik fel a versenyt az Oroszországban gyártott külföldi márkákkal.
Miközben ugyanis a "hazai ipar" haldoklik, az Oroszországot az egyik legperspektivikusabb piacnak tekintő nyugat-európai, japán és amerikai gyártók sorban állnak, hogy megnyissák ottani üzemüket. Az oroszok pedig vásárlási szokásaik megváltoztatásával szavaznak: miközben a hazai autók eladása stagnál, évről évre 60-80 százalékkal több nyugati kocsi kel el.